Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Ekipējums
Drošināšanas virves

Autors: Kristaps Liepiņš [ AUTORS?]
Arhīvs: 2004. gads, Rīga

Auklas, šņores, striķi, troses… Tas viss lai paliek mājās! Kārtīgai kāpšanai kalnos vai komandas biedra drošināšanai piedzīvojumu sacīkstēm nepieciešama kārtīga drošināšanas virve!

Alpīnisma drošināšanas virves pēc pirmā paviršā acu uzmetiena īpaši neatšķiras no virvēm, kas domātas lietošanai citos apstākļos (uz jahtām, celtniecības darbos u.c.). Un tomēr tās ir atšķirīgas pēc savas uzbūves, tehniskajiem rādītājiem, vēl pie tam – dažādiem kāpšanas novirzieniem un apstākļiem ir atšķirīgas virves! Ar ko tās atšķiras? Ar virves apvalka un iekšējā stiegrojuma uzbūvi, tajos pielietotajiem materiāliem, ar virves diametru, garumu, un pat krāsu... Kāpšanai lieto tikai t.s. "pītās" virves, bet "vītās" (ar izteiktu spirāles veida struktūru) virves – tā ir alpīnisma vēsture, šādas virves netiek izmantotas jau no 50. gadiem.

Mūsdienīgas pītās virves sastāv no virves apvalka un iekšējā stiegrojuma, kas ir virves stiprākā daļa. Pēc savām dinamiskajām īpašībām šīs virves tiek iedalītas dinamiskajās, pusdinamiskajās un statiskajās virvēs. No statiskās virves lietošanas kāpēji atteikušies 80. gados, un to tikpat kā nelieto modernajā alpīnismā. To gandrīz pilnībā aizstājusi pusdinamiskā virve, kas pēc savas uzbūves ļoti līdzīga dinamiskajai virvei, tomēr nav tik elastīga, tāpēc to ērtāk lietot atsevišķos gadījumos (piemēram, kā "transporta" virvi uz lielajām sienām). Speleoloģijā un kanjoningā arī izmanto pusdinamiskās virves, tomēr tās zināmā mērā ir ļoti atšķirīgas (izvēloties virvi kādai aktivitātei, ļoti rūpīgi izpētiet piedāvājumu un specifikāciju – virvēs pielietotie materiāli ir ļoti atšķirīgi, daļa no tiem ir izturīgi pret nolietojumu, savukārt citi, viegli un negrimstoši!). Dinamiskās virves priekšrocība ir tā, ka rāviena gadījumā virve izstiepjas amortizējot kritienu, samazinot triecienu uz ekipējumu un kāpēju. Svarīgākie parametri, kuriem jāpievērš uzmanība iegādājoties drošināšanas virvi kalniem, ir tās specifiskais raksturojums, diametrs, svars, izturība un garums.

Virvju diametrs

Virves diametru jāizvēlas atkarībā no tā kur tā tiks lietota, kādas prasības tiek izvirzītas virves izturībai. Katrai virvei ir norādīts maksimālais slodzes lielums un pieļaujamais lielu rāvienu skaits (šeit domāti nevis ikdienā tik biežie nelielie rāvieni, bet gan tādi, pēc kuriem pašam vēl jābrīnās, ka virve to izturējusi...). Katrai virvei ir norādīta maksimālā pieļaujamā slodze (gan statiskā, gan dinamiskā).

Pusdinamiskajām virvēm norādīts kritiskais svars (piem.: Beal Antipodes 10,5 mm virvei tas ir 2700 kg), savukārt dinamiskajām virvēm norādīts uz krītošā ķermeņa virves nostiprinājuma punktu virzītais trieciena spēks, kas pēc UIAA testiem tiek aprēķināts 80 vai 55 kg (atkarībā no virves diametra) svaram krītot no 2,5 m augstuma (piem.: Beal Top Gun 10,5 mm virvei tas ir 7,2 kN UIAA testā ar 80 kg svaru, Beal Cobra II 8,6 mm virvei tas ir 5,1 kN UIAA testā ar 55 kg svaru) un pieļaujamo kritisko kritienu (UIAA tests, kritiena faktors 2) skaits (piem.: Beal Top Gun 10,5 mm virvei tas ir 12 UIAA testā ar 80 kg svaru, Beal Cobra II 8,6 mm virvei tas ir 17 UIAA testā ar 55 kg svaru).

Tievākās virves (auklas), kuru diametrs ir no 2 mm līdz 8 mm tiek dēvētas par "palīgvirvēm" un lielākoties nav domātas drošināšanai, jo to izturība un pieļaujamā slodze ir daudz mazāka nekā drošināšanas virvēm (piem.: Beal 6 mm palīgvirves kritiskais svars ir 750 kg). No palīgvirves var sagatavot cilpiņu ar aptverošo mezglu, kas palielina drošību nolaižoties pa virvi ar "astotnieku", palīgvirves tiek izmantota arī staciju un sarežģītu naktsmītņu iekārtošanai, ekipējuma nostiprināšanai, somu izvilkšanai sienu maršrutos un daudzās citās situācijās. Palīgvirve ir lētākais ekipējums, kuru atstāt maršrutā, tas sevišķi attiecas uz nolaišanos, gadījumos, kad nolaišanās stacijas nav aprīkotas ar cilpām, vai tās ir vecas un/vai sliktas, un nepieciešams tās pastiprināt vai nomainīt. Pēdējā laikā virvju izgatavotāji arī palīgvirvju izgatavošanā sākuši lietot jaunas paaudzes materiālus (piem.: Dyneema, Spectra), kas palielina šo virvju izturību (piem.: Beal Dyneema 5,5 mm palīgvirves kritiskais svars ir 1800 kg!) un paplašina to pielietošanu (piem.: Beal Dyneema 5,5 mm palīgvirves var lietot kā fiksētās virves augstkalnu ekspedīcijās).

Tievākās drošināšanas virves - no 8 līdz 9 milimetriem, domātas lietošanai pārī. Tās marķētas ar nosaukumu "half rope" (pusvirve) vai "double rope" (divkāršā virve) un simbolu "½" . Šīs virves var tikt iekabinātas drošināšanas starpāķos un stacijās gan atsevišķi, gan kopā. Iespējama arī to atsevišķa lietošana vietās, kur iespējamā slodze nepārsniedz virves pieļaujamo rāvienu (piem. ledāju šķērsošana, kāpšana ar augšējo drošināšanu). Šur tur vēl iespējams iegādāties arī līdzīga, pat nedaudz mazāka diametra virves, kas marķētas ar nosaukumu "twin rope". Tās ir domātas specifiskām kāpšanas situācijām (gan klinšu, gan ledus kāpšanā), un jāiekabina drošināšanas starpāķos un stacijās tikai abas kopā! Vadošās virvju ražošanas kompānijas šādas virves jau gan izņēmušas no ražošanas.

Divkāršās virves ieteicams pirkt abas no viena modeļa, katru savā krāsā. Virves no dažādiem ražotājiem var atšķirties izturībā un elastīgumā, kā rezultātā viena no tām ātrāk nolietosies. Divkāršās virves kļūst aizvien populārākas, it sevišķi starp tehniski sarežģītu maršrutu kāpējiem, jo ir ļoti ērti lietojamas gan klinšu, gan ledus un jaukto (kombinēto) maršrutu iešanai, iekabinot pamīšus vienu un otru virvi samazinot virves un starpāķu ekipējuma radīto berzi un "iztaisnojot" kāpšanas trajektoriju. Bez tam pastāv arī vienkāršs drošības apsvērums – krītošs akmens var pārsist vienu virvi, kā tas kalnos paretam mēdz gadīties, taču maz ticams, ka tas pārsitīs uzreiz divas virves. Vēl viena dubulto virvju lietošanas priekšrocība – nolaižoties lejā pa virvi, ir iespējams laisties lejup visus 50 - 60 m (atkarībā no lietojamās virves garuma), kas samazina nolaišanās staciju skaitu, paātrina nolaišanās procesu.



Virves, kuru diametrs ir no 9,6 mm līdz 11 mm, tiek lietotas visplašāk - gan klasiskajā alpīnismā, gan lielo sienu kāpšanā, gan klinšu kāpšanā. Tā saucamās "pamatvirves" marķētas ar nosaukumu "single rope" un simbolu "1". Tievākās no tām, no 9,6 mm līdz 10,2 mm, lielākoties tiek lietotas kāpjot pa sarežģītiem "brīvā stila" (Sport, Free Climbing) maršrutiem, kuros būtiski ir samazināt virves svaru un berzi starp virvi un starpāķu ekipējumu. Šīm virvēm ir mazāka izturība un ātrāks nolietojuma koeficents. Šāda diametra virves tiek lietotas arī ledāju šķērsošanai un klasiskā alpīnisma maršrutos, kuros nav iespējami lieli "brīvie" kritieni (nav augsti vertikāli klinšu vai ledus posmi) un ir aktuāla ekipējuma svara problēma. Resnākās (no 10,6 mm līdz 11 mm) virves lielākoties izmanto intensīvas lietošanas vietās – sporta klinšu kāpšanā, sporta centros, gan uz dabīgajām, gan mākslīgajām klinšu sienām.

Virves garums

Drošināšanas virvju garums atkarīgs no tā, kādam kāpšanas novirzienam un vietai tā nepieciešama. Lai nodarbotos ar klinšu un ledus kāpšanu Latvijā (klinšu kāpšana ar augšējo drošināšanu Aldartornī, uz Raunas tilta, Slokas dzirnavās, Jumpravmuižas klintīs pie Lielupes, ledus kāpšana ar augšējo drošināšanu uz Amatas un Braslas upju leduskritumiem) pilnīgi pietiks ar ~35 m garu drošināšanas virvi un 15 – 20 m atsaiti, savukārt kalnos viens no populārākajiem drošināšanas virvju garumiem ir 50 m (iespējams, ar viena divu metru rezervi mezgliem). Daudzos Alpu un arī citu kalnu klasiskajos maršrutos drošināšanas "stacijas" aprīkotas ar aprēķinu, ka kāpēji lielākoties lieto 50 m garas virves, un tie alpīnisti, kuru virvju garums nav pietiekošs, var nonākt nepatīkamā situācijā – vairākus metrus pirms "stacijas" izbeidzas virve... Šī problēma visai pazīstama tiem, kas Padomju alpīnisma iespaidā nav paspējuši atteikties no PSRS alpīnismā tik ierastā 45 m virvju garuma.

Attīstoties alpīnisma ekipējuma un virvju izgatavošanas tehnoloģijām, kuru rezultātā palielinās virvju izturība un samazinās to diametrs un svars, kalnos lietojamo virvju garumiem ir tendence pieaugt – pieaugot ekipējuma un virvju izturībai aug arī kāpēju vispārējā tehniskā sagatavotība, ātrums, ar kuru tiek pārvarēti arvien sarežģītāki reljefa posmi. Labs piemērs tam ir pēdējos gados pieaugušais ledus maršrutu virvju garums! Līdz ar leduscirtņu un dzelkšņu pilnveidošanu strauji palielinājies ātrums, ar kuru tiek pārvarēti dažādas sarežģītības ledus un sniega maršruti, kam sekoja arī prasība pēc garākām drošināšanas virvēm – to garums sasniedzis jau 60, reizēm pat 70 metrus...

Kāpšanai ar augšējo drošināšanu garos klinšu maršrutos tiek lietotas arī vairāk kā 100 m garas virves. Līdzīgas virves lieto arī tie, kuri izmanto dubulti saliktu virvi priekš nolaišanās pa to lejup, tādā veidā samazinot risku, ka divu savstarpēji sasietu virvju mezgls varētu kaut kur ieķerties virvi no lejas izvelkot (tomēr šādas virves lietošana var būt par apgrūtinājumu citos maršruta posmos!). Maksimālais standarta virvju garums, kādu piedāvā lielākie virvju ražotāji ir 200 m.

Virves krāsa

Lielākā daļa drošināšanas virvju ir spilgtās krāsās, lai tās būtu vieglāk pamanīt uz klinšu un ledus fona. Lietojot vairākas virves vienlaicīgi, atšķirīgās krāsas palīdz atšķirt vajadzīgo virvi, kuru nepieciešams iekabināt, nošķirot vienu virvi no otras gadījumos, kad tās sapinušās u.t.t. Iespējams iegādāties arī tādas virves, kurām viena puse ir vienā, otra - otrā krāsā (t.s. "bi-color"virves). Speleoloģijai domātās virves ir baltas, lai pazemes tumsā tās vieglāk pamanīt, savukārt kanjoningam domātās virves, lai tās labāk izceltos uz ūdenskritumu un ēnaino zilpelēko klinšu fona, lielākoties ražotas izteikti spilgti oranžas vai dzeltenas.

"Sausās" virves

Šādas virves marķētas ar nosaukumu "dry" (Super Dry, Golden Dry u.c.) un domātas kalnu maršrutiem, kuros dominē sniegs un ledus. Parastās virves daudz vairāk uzsūc mitrumu, līdz ar to kļūst krietni smagākas, un kas vēl ļaunāk – apledo un sasalst, pārvēršot virvi cietā "drātī". Apledojusi virve padara sarežģītāku (vai pat neiespējamu!) drošināšanas procesu! Protams, "sausās" virves ir dārgākas, bet vairāku dienu kalnu maršrutos, kas sevī iekļauj sniega un ledus nogāžu šķērsošanu, un kalnu rajonos, kur ir smagi laika apstākļi, šādas virves ir neaizstājamas. Virves "ūdensdrošība" samazinās to intensīvi lietojot, bet virves pareiza lietošana un kopšana var šo procesu palēnināt.



Virvju lietošana, glabāšana un kopšana

Virve ir ne tikai savienojums starp kāpējiem, tā ir drošības garants, smalka līnija starp "būt" un "nebūt"! Tāpēc rūpēm par virves stāvokli jābūt adekvātām. Lietojiet virvi tikai tādiem mērķiem, kādiem to paredzējis ražotājs. Neļaujiet tai kļūt netīrai, smilšainai, jo smilšu kristāliņu šķautnes ir asas, tās maitā sīkos virves apvalka pavedienus. Netīras virves jāmazgā ar aukstu ūdeni, nelietojot kodīgus mazgāšanas līdzekļus (arī balinātāju!). Virves jāglabā sausā, ēnainā, labi vēdinātā vietā, tās nedrīkst nonākt saskarē ar ķimikālijām, augstas temperatūras avotiem. Virves lietošanas gaitā jāseko tās stāvoklim, jāsargā no berzes pāri asām šķautnēm, pēc katras lietošanas virve jāpārbauda, vai tai nav radušies kādi defekti. Drošināšanas virves vidējais kalpošanas laiks ir 5 – 6 gadi! Vecas virves izturība nav prognozējama...

Virves cena

Ne vienmēr virves augstā cena norāda uz tās kvalitāti. Tāpat, kā citas lietas, arī virvju jaunākie modeļi ir dārgāki par vecajiem. Drošināšanas virvju cenas ir aptuveni no Ls 0.50 līdz Ls 2.00 metrā. Un jāsaka, ka atšķirība starp lētajām un dārgajām virvēm ir ļoti liela, jo labāko ražotāju lietotie materiāli un tehnoloģijas ir neapšaubāmi pārākas. Tāpēc, izvēloties drošināšanas virvi kāpšanai pamatīgi izsveriet visus "par" un "pret" (piem.: vai šai virvei ir UIAA testu sertifikāts!), un diez vai jūs vēlēsieties iegādāties lētu virvi, kuras drošības īpašības (un līdz ar to arī jūsu drošība!) nav īsti pārliecinošas...



Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [FORUMA TĒMA]


Kalni Alpīnisms Klinšu kāpšana Ledus kāpšana Kāpšana kalnos Ekipējums kalniem Piedzīvojumi

Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar kāpšanu un nolaišanos pa virvēm, dabīgu un mākslīgi veidotu klinšu vai ledus reljefu, kā arī atrašanos kalnu zonā, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv