Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Ekipējums
Mezgli - alpīnismam, piedzīvojumu sacīkstēm (1. daļa)

Autors: Kristaps Liepiņš [ AUTORS?]
Arhīvs: 2005. gads, Rīga

Pasaulē ir zināmi aptuveni 3 900 (nepilni četri tūkstoši!) dažādu mezglu. Daudzi cilvēki ir veltījuši savu dzīvi, lai izpētītu visas iespējamās mezglu kombinācijas un to pielietošanas iespējas. Daudzi no šiem mezgliem tiek lietoti arī alpīnismā un piedzīvojumu sportā. Mezglu zināšana un to siešanas prasme ir viens no pirmajiem priekšnosacījumiem patiesi drošai drošināšanas organizēšanai kalnos, klinšu un ledus kāpšanas nodarbībās un veicot dažādus darbus augstumā. Tieši spēja novērtējot situāciju izvēlēties tai visatbilstošāko mezglu vai to kombināciju, to pareizi uzsiet un arī pareizi noslogot, ir nepieciešama jebkuram kalnos kāpējam!

Mezgli savieno cilvēku vai ekipējumu ar virvi un protams, arī ar kalnu reljefu. Alpīnismā lietojamajiem mezgliem jābūt ātri un vienkārši uzsienamiem, drošiem tos slogojot un pēc slodzes viegli atbrīvojamiem. Šo iemeslu dēļ, no daudziem simtiem mezglu atlasīti tikai daži desmiti mezglu, kurus lieto kalnos kāpēji no visas pasaules. Protams, uzskati par tiem ir dažādi, un asas diskusijas par šo tēmu ir neizbēgamas! Austrieši lamā frančus, amerikāņi vīpsnā par vāciešiem, angļi dara pa savam…

Jebkurš pieredzējis alpīnists prot uzsiet vismaz divdesmit trīsdesmit mezglus vai to kombinācijas, katram ir savi "iemīļotie" mezgli un pat "noslēpumi". Un tam visam pamatā ir milzīga pieredze un pamatojums, kas balstīts uz reāliem notikumiem, par kuriem tiek stāstīti episki stāsti, sacerētas dziesmas un dzejoļi… Nopietni runājot – jebkurā, ar kalnos kāpšanu un alpīnismu saistītā sabiedrībā diskusijas par mezglu izvēli kādā konkrētā situācijā ir neizbēgamas! Par laimi, lielākā daļa kāpēju ir vienisprātis par vismaz dažiem populārākajiem mezgliem. Arī Latvijas alpīnisti kalnos un citās kāpšanas vietās lieto šos mezglus un ir pārliecinājušies par to drošību. Un nebūt nav jābūt ģēnijam, lai iemācītos, iegaumētu un prastu pareizi uzsiet un pielietot šos vienkāršākos un visnepieciešamākos mezglus!

Ir seši mezgli, kurus ir vienkārši uzsiet, viegli iemācīties un atcerēties, viegli pārliecināties par to pareizību vizuāli tos pārbaudot. Šos mezglus var lietot dažādās situācijās, un to darbības pamatprincipi ir nepārprotami.


Astotnieka mezgls (Figure-of-Eight Knot) ir viens no visbiežāk lietotajiem mezgliem virves un sistēmas (iekares) savienošanai. To var uzsiet gan ar vienu galu, kā parādīts zīmējumā, lai savienotu virvi un sistēmu bez karabīnes, gan arī ar dubultu virvi. Mezglu nepieciešams sakārtot un cieši novilkt, lai izvairītos no virves brīvā gala izslīdēšanas. Virves brīvajam galam vajadzētu palikt 6-10cm garam. Atšķirībā no Pavadoņa mezgla Astotnieka mezgls ir drošāks, tas ir vieglāk atsienams pēc virves noslogošanas un tam nav vajadzīgs kontrolmezgls brīvajā virves galā.



Satikšanās mezgls (Double Fisherman's Knot) ir visbiežāk lietotais mezgls divu vienāda diametra virvju savienošanai. Pēc uzsiešanas mezglu nepieciešams pamatīgi noslogot, brīvajiem virves galiem jāpaliek 8-10cm gariem. Šī mezgla vispopulārākais pielietojums mūsdienās ir tieši dažādu palīgvirvju galu savienošana – ieliktņu un heksu trosītes, nolaišanās cilpas, cilpiņas Aptverošajam mezglam u.c. Arvien retāk Satikšanās mezgls tiek lietots sasienot pamatvirvju galus priekš nolaišanās pa dubultu virvi, jo šajā gadījumā priekšroka tiek dota Pavadoņa mezglam, atstājot 30-40cm garus brīvos virves galus.



Pretmezgls (Tape Knot, Ring Bend, Water Knot) pēc savas būtības ir tas pats Pavadoņa mezgls, tikai siets no divām pretēji nākošām virvēm. Šis ir vispiemērotākais mezgls divu auduma lentas galu savienošanai. To lieto drošināšanas cilpu un atsaišu sasiešanai. Sasienot mezglu nepieciešams to sakārtot un pamatīgi noslogot, atstājot lentas galus vismaz sešas reizes garākus par lentas platumu! Tomēr, lietojot Pretmezglu uz gludas neilona lentas jāuzmanās – tas var kļūt vaļīgs un nedrošs!



Kāpslīša mezgls (Clove Hitch) tiek lietots gan nostiprinot virves (virves vidū, kā parādīts zīmējumā), lai tās abus galus varētu noslogot (pašdrošināšana, marga u.t.t.), gan arī nostiprinot virves vienu galu ap kādu priekšmetu (klints izcilnis, koks, metāla konstrukcija, skurstenis u.c.). Otrajā gadījumā Kāpslīša mezgla brīvais virves gals jānostiprina ar kontrolmezglu, lai izvairītos no tā izslīdēšanas slogojot virvi.



Aptverošais (trīskārtīgais) mezgls (Three-wrap Prusik Knot) tiek lietots aizvietojot žumāru pārvietojoties uz augšu pa nostiprinātu virvi, vai kā pašdrošināšanas elements nolaižoties pa virvi paralēli lietojot kādu citu nolaišanās ekipējumu (astotnieku, "vaboli" u.c.). Parastais Aptverošais (Prusika) mezgls (6-8mm diametra palīgvirves cilpiņa ap pamatvirvi tiek apvīta tikai divas reizes) pie slodzes daudz vairāk savelkas, un to reizēm ir ļoti grūti atbrīvot! Aptverošais (trīskārtīgais) mezgls ir viens no tiem mezgliem, par kuriem ir ļoti daudz dažādi viedokļi, tam ir dažādas alternatīvas (French Prusik, Bachman, Kleimheist, Kreuzklem), bet izejot no tā, ka situācijas, kāpēji un virves ir dažādas, Jums jāpieņem vienīgais un pareizais lēmums…



Bremzes mezgls (Munter Hitch, Italian Hitch, Friction Hitch) tiek lietots gan otra kāpēja drošināšanai, gan arī nolaižoties pa virvi aizvietojot dažādus drošināšanas un nolaišanās mehānismus. To iespējams lietot gan ar vienkārtīgu, gan ar dubultu virvi, kā tas ir parādīts zīmējumā. Gan drošinot, gan nolaižoties pa virvi ar Bremzes mezglu ieteicams lietot liela izmēra aizskrūvējamu karabīni, un sekot, lai uz vadošo roku ejošā virve nebūtu saskarē ar karabīnes drošības skrūvi. Bremzes mezglu pie vajadzības iespējams bloķēt ar t.s. Mūļa mezglu (ieteicams divas reizes!), kas ļauj nostiprināt virvi un brīvi darboties ar rokām, neturoties pie virves.

Gan Bremzes mezglu, gan Kāpslīša mezglu ir iespējams uzsiet ar vienu roku, bet tam nepieciešams neliels treniņš. Šādas iemaņas var lieti noderēt organizējot pašdrošināšanu, drošināšanu vai staciju, ar otru roku vienlaicīgi turpinot turēties pie leduscirtņa vai klints aizķeres.

Šeit pieminēti tikai nepieciešamākie mezgli. Pieaugot lietojamā ekipējuma daudzumam un dažādībai, izieto maršrutu grūtību kategorijai un pielietojamās kāpšanas un drošināšanas tehnikas un taktikas daudzveidībai, pieaug arī nepieciešamība pēc jaunām zināšanām. Tas attiecas arī uz mezglu siešanas tehniku. Šādas zināšanas var palīdzēt izkļūt no dažādām situācijām un atvieglot grūtības, ar kurām nākas sastapties gan kalnos, gan klinšu un ledus kāpšanas treniņos, gan veicamajos "augstuma" darbos.

Publicēta arī šī raksta otrā daļa.

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [DISKUSIJU FORUMS]


Kalni Alpīnisms Klinšu kāpšana Ledus kāpšana Kāpšana kalnos Ekipējums kalniem Piedzīvojumi

Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar kāpšanu un nolaišanos pa virvēm, dabīgu un mākslīgi veidotu klinšu vai ledus reljefu, kā arī atrašanos kalnu zonā, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv