Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Ekipējums
Degļi - tuviem un tāliem ceļojumiem

Autors: Atis Rektiņš [ AUTORS?]
Rakstu sagatavojot izmantoti materiāli no wikipedia.org
2007. gada janvāris, ASV


Ja vienas vai vairāku dienu brīvdabas pasākuma laikā nav paredzēts dzert tikai aukstu ūdeni, piekožot sausiņus vai citu "sauso" pārtiku, tad, gadījumā, ja kurt uguni nav iespējams, noteikti šķidrumu un ēdienu sildīšanai būs nepieciešams deglis.

Pirms degļa iegādes un ņemšanas līdz ceļojumā gan vēlams tik skaidrībā, kādam nolūkam deglis lielākoties tiks izmantots – tikai ūdens (piem.: tējas, kafijas, cita ātri pagatavojama "aplejama" produkta, kā šķīstošā zupa, putra, kas nav jāvāra u.c.) vārīšanai un sildīšanai, sniega kausēšanai vai "normāla" ēdiena gatavošanai. Katra no šīm funkcijām ir pietiekoši atšķirīga, piemēram, ēdiena gatavošanai derēs tikai tāds deglis, kuram viegli maināma liesmas intensitāte un spēja nodrošināt vienmērīgu liesmu. Ļoti jaudīgi degļi, ar kuriem var ātri uzvārīt ūdeni vai kausēt sniegu, ne vienmēr noderēs ilgākai gatavošanai - ar tādiem ēdienu var ļoti ātri neganti piededzināt.

Arī degļu izgatavošanas jomā katram ražotājam ir savi standarti un darbības mehānismi, kuriem bieži nav nekādu kopīgu iezīmju. Vadošie portatīvu, ceļotājiem domātu degļu ražotāji ir Primus, MSR, Camping Gaz (ASV zināms kā Coleman), Vaude (Markill), Esbit, SnowPeak, Trangia. Gan pašus degļus, gan plašu aksesuāru klāstu degļiem izstrādā vēl desmiti firmu, tādēļ pirms pirkuma izdarīšanas vajag noteikti pārliecināties par to, lai viss noskatītais komplekts ir savā starpā savietojams un saslēdzams. Turklāt, gandrīz jebkurš ražotājs vienlaicīgi izmanto vairākus degļu standartus, tādā veidā esošo izvēles "haosu" vēl nedaudz pastiprinot.



Degļu iedalījums atkarībā no izmantotās degvielas veida

● Spirta degļi (alcochol stoves)
Šajos degļos tiek ieliets noteikts daudzums spirta, kurš lēni izdeg. Tas parasti ir pietiekami ūdens uzvārīšanai, bet ne ilgstošai ēdiena gatavošanai, jo liesmu nevar regulēt, turklāt spirtam nav īpaši liela siltumietilpība. Parasti šādi degļi pieejami komplektā ar katliņu, kas piemērots degļa formai un paši degļi ir samērā kompakti. Tādus gan var pietiekoši viegli pagatavot pats pat no vienas skārdenes, internetā ir ļoti daudz un detalizētu pamācību kā to darīt.

Šajos degļos kā degvielu var izmantot gan etilspirtu, gan metilspirtu un citus spirtus dažādās kombinācijās, taču jāatceras, ka degmaisījuma sastāvā absolūtā spirta saturam būtu jābūt vismaz 85-90%, vēlams pat vairāk. Pirms spirta degmaisījuma izmantošanas, ja vien tas nav tīrs etilspirts, bet būvmateriālu vai līdzīgā veikalā pirkts spirta maisījums, vislabāk iepriekš, uz kādas tam piemērotas virsmas, izmēģinot sadedzināt nelielu spirta daudzumu, - un ja pēc degšanas paliek kvēpi, tad to labāk nemaz neizmantot! Problēmu būs vairāk, kā jēgas. Tāpat jāatceras, ka dzeramo kokteiļu jaukšanai drošs ir tikai tīrs etilspirts (t.s. medicīniskais spirts)! (Pie tam, alkohola lietošana ne vienmēr savienojama ar brīvdabas aktivitātēm, un var radīt nopietnu apdraudējumu Jūsu veselībai un pat dzīvībai! Red.)

● Cietās degvielas degļi (solid fuel stoves)
Parasti šie degļi darbojas ar sausā spirta tabletēm, taču iespējami arī tādi, kuri kurināmi ar koka zariņiem un nelieliem sprunguļiem. Šādi, pietiekami eksotiski degļi, netiek ļoti plaši ražoti, taču tos var viegli izgatavot pats. Galvenā priekšrocība ir to vienkāršā uzbūve un, parasti, nelielais svars. Protams, liesmas intensitāti nav iespējams regulēt. Turklāt gan sausais spirts, gan cita veida cietais kurināmais ne vienmēr ir viegli pieejams.

● Sašķidrinātās gāzes degļi (canister stoves)
Šādu degļu degviela, sašķidrinātā gāze (propāns, butāns un/vai izobutāns un to maisījumi), tiek pildīta speciālos hermētiskos konteineros (t.s. "gāzes baloniņos"). Šie degļi ir vieni no populārākajiem mūsdienās, jo tie ir visjaudīgākie - ar 100 g degvielas var ātri uzvārīt salīdzinoši vislielāko ūdens daudzumu, vismaz 6 - 7 litrus. Degļu lielākais trūkums ir to degviela, kas iesaiņota noteiktu tilpumu traukos (lielākoties tiek piedāvāti trīs atšķirīgu tilpumu konteineri: ~250 ml, ~500 ml un ~1000 ml), kas nozīmē, ka pat nelielas vajadzības gadījumā būs jānes līdz viss relatīvi lielais (smagais) gāzes bundulis, turklāt nav iespējams pietiekoši precīzi noteikt, cik daudz gāzes tajā atlicis pēc kārtējās lietošanas. Vēl viena problēma: šie degļi slikti strādās lielā aukstumā (tas atkarīgs no gāzes sastāva). Gāzes konteineri jāsargā no iespējamās pārsišanas (sūcēm), un ja petroleju, sūces gadījumā, var pārliet citā traukā, tad ar gāzi tas noteikti neizdosies... Šādiem degļiem iespējamas arī ventiļu problēmas. Tomēr šie degļi noteikti ir visvieglākie, tīrākie un ļoti vienkārši izmantojami, ar labi regulējamu liesmu. Ja līdzi ņemamais svars ierobežots, gāzes deglis būs vislabākā izvēle.

Vēl nesen tika ražoti gāzes degļi arī ar vienreiz izmantojamiem gāzes rezervuāriem, piem. Campingaz CV 206, kuru gāzes rezervuāram nav ventiļa. Šādus degļus praktiski vairs neražo, taču to pārpalikumi joprojām tiek pārdoti par īpaši zemām un vilinošām cenām. Diemžēl tiem ir teju vai tikai negatīvās īpašības, salīdzinot ar degļiem, kuri ar gāzes rezervuāru savienojami ar skrūvējamu vītni. Bezventiļa savienojuma trūkumi - nav iespējams noņemt degvielas rezervuāru, pirms tas ir tukšs un bieži iespējamas sūces, gan neprecīza savienojuma gadījumā, gan arī īpaši tad, ja deglis tiek pārnēsāts somā. Vislabāk no šādiem degļiem, cik iespējams, izvairīties.

● Atsevišķu naftas produktu degļi (white gas stoves)
Visbiežāk šādos degļos tiek izmantots ligroīns (laikam visplašāk tas pazīstams kā vaitspirts, kurš vislētāk iegādājams būvmateriālu veikalā), Zippo tipa šķiltavu šķidrums, tūrisma veikalos arī kā Coleman degviela/benzīns, angliski runājošās zemēs tas tiek saukts par white gas, ķīmiskais nosaukums angliski: naphtha).

Šī degviela degot praktiski nerada kvēpus, nesmird, ir tīrs un pietiekoši labs kurināmais, tāpat šādi degļi ir relatīvi viegli, pietiekoši efektīvi un uzticami. Šo un citu uz naftas bāzēto degvielu degļu vārīgā vieta ir degvielas pumpis, kurš sastāv no daudzām pietiekoši sīkām detaļām, tādēļ pirms katra pasākuma ir noteikti jāpārbauda degvielas pumpis un pats deglis darbībā. Visbiežākā vaina ir sūces, kas rodas degļa gumijas blīvēm sažūstot vai sasalstot, īpaši ja tās glabātas ilgstoši. Tādēļ pumpis noteikti jāuzglabā tīrībā un sausumā, atbilstoši visām instrukcijām. Populārs viedoklis - plastmasas degvielas pumpji (parasti MSR ražotie) iziet no ierindas biežāk nekā metāla (parasti Primus ražotie), taču visiem ražojumiem, sākot ar 2004./2005. gadu, mainīts plastmasas veids un pārbūvēti stiprinājumi, kas tos padara pietiekoši izturīgus un uzticamus. Tādēļ iegādājoties šādus degļus, īpaši svarīgi, lai tie būtu pietiekoši "svaigi" ražojumi, vecākās paaudzes vēl neiztirgotie degļi var tikt piedāvāti internetā par maldīgi pazeminātām cenām. Ja arī tāds tiek nopirkts, būtu lietderīgi jau savlaicīgi apmainīt vismaz degvielas pumpi pret jaunāku ražojumu.

Minētie degļi ir pietiekoši daudzfunkcionāli un jaudīgi, darbojas arī lielākā aukstumā, tos var remontēt lauka apstākļos, degvielu iespējams dozēt un tos parasti izmanto jau nopietnākos pārgājienos, ekspedīcijās.

● Universālie degļi (universal vai multifuel stoves)
Kā jau nosaukums rāda, šādi degļi parasti darbojas ar dažāda veida kurināmo, pārsvarā ar dažādiem naftas produktiem. Parasti tā ir petroleja vai benzīns. Degļus reklamējot gan bieži tiek minēts, ka "deglis darbojas ar jebkuru šķidrumu, kas deg" vai arī "dedzina visu, sākot no spirta, beidzot ar aviācijas benzīnu". Tie, protams, ir pārspīlējumi, un vēlams vēl pirms pirkuma izdarīšanas noteikti noskaidrot, ar ko tieši deglis visoptimālāk darbojas. Šo degļu izvēle arī nav pārāk liela un cenas ir augstas, un tieši šādus degļus izmanto dažādās eksotiskās ekspedīcijās, jo par spīti savam svaram, to kvalitāte parasti ir laba un tie ir pietiekoši daudzfunkcionāli un efektīvi. Vārīgākā vieta arī šiem degļiem ir degvielas pumpis un visas operācijas, kas saistītas ar degvielu.

Attiecībā uz nosacīti labākajiem degļiem, izvēle ir tikai starp dažiem Primus un MSR modeļiem. Arī šāda veida degļiem to lielākā atšķirība ir plastmasas (MSR) un metāla (Primus) degvielas pumpis.

Pirms degļu, kuri darbojas ar naftas produktiem, izmantošanas, nepieciešams tos īpaši uzsildīt (tas aizņem aptuveni minūti) un atsevišķiem, vecākas konstrukcijas degļiem šīs procedūra (priming, preheating) var būt visai ķēpīgs un smirdīgs pasākums.



Degļu atšķirības un izvēle

Sekojošajā tabulā (to iespējams apskatīt atverot atsevišķā logā!) neliels degļu salīdzinājums, tajā minēti paši populārākie degļu modeļi, tajos izmantotā degviela un citi parametri. Lai arī uzrādītās cenas ir ražotāju ieteiktās mazumtirdzniecības cenas ASV dolāros, lielākoties visi šie degļi nopērkami arī Latvijā.

Tabula 1

* Svars degļiem uzrādīts bez degvielas trauka, kas ir ļoti dažādu veidu un tilpumu.
** Lindal sistēmas ventilis (Lindal Valve) – tiek izmantots Primus, MSR, Snow Peak, Brunton, Coleman produktos (ne visos!). Parasti gan ražotāji rekomendē izmantot tikai savas firmas ražoto degvielu, taču šāda tipa gāzes balonus var izmantot vairāku firmu degļiem.

*** Pietiekoši subjektīvs rādījums, tabulā tika ievietoti tikai skaitļi, kas sakrita vairākos informācijas avotos.

**** Attiecīgi katra firma ražo dažādus sašķidrinātas gāzes maisījumus - MSR parasti tas ir tīrs izobutāns, Campingaz un Coleman propāna/butāna 30/70 maisījums, Primus – Power Gas arī propāna/butāna/izobutāna 20/70/10 maisījums, sastopamas arī citas kombinācijas. Ja ventilis atļauj, var izmantot jebkuru no tiem. Primus Power Gas maisījums ir viens no jaunākajiem darinājumiem un teorētiski efektīvākais aukstumā, jo tieši aukstumā izpaužas gāzes visnegatīvākās īpašības. Vārīšanās temperatūra (virs kuras gāze iztvaiko un deg) ir -0,5/-42/-11 grādi attiecīgi butānam, propānam un izobutānam. Pat gāzes samaisot to īpašības nemainās, piemēram -15 grādu lielā aukstumā, izmantojot Primus reklamēto īpaši efektīvo trīs gāzu maisījumu, ja gāzes balons būs auksts un netiks īpaši sildīts, propāns un izobutāns iztvaikos un izdegs vairāk nekā butāns, pēc zināma laika atstājot traukā lielāko daļu butāna, kuru būs aizvien grūtāk "pierunāt" degt. Tāpat aukstumā iespējams, ka deglis pārstāj darboties pēc tam, kad no tā gāzes balona nav iztērēts pat 50% satura. Šādas problēmas gan var vismaz nedaudz mazināt uzglabājot gāzes balonu siltumā.

Pirms pašam uzsākt eksperimentus ar gāzu maisījumiem, kuri neietilpst plašām cilvēku masām domātajos, ventiļu konvertoriem un pārveidotājiem, gāzes bunduļa sildīšanu karsējot un eksperimentēt ar gāzes izmantošanu degvielas degļos (arī tas zināmos apstākļos ir iespējams), būtu gan nepieciešams nopietni izstudēt attiecīgo dokumentāciju un iepazīties ar fizikas un ķīmijas pamatiem.

Degviela parasti ir pats ķēpīgākais attiecībā uz degļiem, un neatkarīgi no tās tipa, tā bieži pamanās iztecēt, izplūst, izbirt un visu piesmirdināt, piesmērēt. Parasti degļiem norādīts, kāda degviela būtu jāizmanto un, kā likums, būs norādīts tās pašas firmas ražota degviela noteiktā iepakojumā. Tomēr vairāk būtu jāskatās uz degvielas sastāvu, ja teikts, ka deglī var izmantot tikai DeepBurner Super Liquid, kurš maksā 15 latus litrā, vajadzētu tomēr kaut vai internetā uzzināt, vai tikai šis pats šķidrums, bez attiecīgā nosaukuma, nav parastais benzīns. Tāpat, ja vien sakrīt ventiļi un degvielas tips, var izmantot dažādu firmu ražojumus, īpaši tas attiecas uz sašķidrinātās gāzes degļiem.

Tabula 2

Degvielas tips Pozitīvās īpašības Negatīvās īpašības
Spirts Klusu deg, neuzliesmo, vienkāršas konstrukcijas degļi Mazāka siltumietilpība, kvalitatīvs spirts ne vienmēr viegli pieejams
Sašķidrinātā gāze Ērti aizdedzināt un darboties, nesmērē, nav kvēpu un pelnu Relatīvi dārgi, aukstumam nepiemērots
Ligroīns Lēts, tīrs, nesmird, izliets ātri iztvaiko Grūtāk pieejams, viegli uzliesmojošs, nepieciešama iesildīšana
Petroleja Lēta, viegli pieejama Degot smird, aizķepina degli, nepieciešama iesildīšana, izlieta lēni iztvaiko
Benzīns Ļoti plaši pieejams Smird, rada kvēpus, nepieciešama iesildīšana, aizķepina degli, īpaši viegli uzliesmo

Principā, petroleja un benzīns būtu jāizmanto tikai gadījumos, kad nekas cits nav pieejams, jo šī degviela pietiekoši briesmīgi smērē un smird.

Attiecībā uz degļa degvielas patēriņu, nebūtu vēlams tikai uzticēties instrukcijām, bet pašam šo patēriņu vispirms pārbaudīt praksē; parasti iespējamas vismaz 10 - 20% novirzes no ražotāju uzrādītās, turklāt tās visvairāk atkarīgas no izmantotajiem traukiem. Tāpat arī degļu svars vismaz par 10 – 20% realitātē pārsniegs ražotāja ciparus.

Veicot ceļojuma somas pakošanu jāuzmanās ar paša degļa un degvielas iesaiņošanu, jo tai ir tendence efektīvi iesūkties jebkur, īpaši pārtikas produktos un drēbēs, tādēļ ļoti ieteicams degvielas uzglabāšanai lietot tikai speciālās degvielas pudeles, kuras gan nav īpaši lētas, toties izcili labi pilda savu uzdevumu. Nekādā gadījumā nevajadzētu degvielu glabāt šim nolūkam neparedzētās plastmasas (minerālūdens, limonādes u.c.) pudelēs, ja nu vienīgi ir vēlme pārbaudīt stāsta, par to, kā visas drēbes un visa pasaule smirdēja pēc petrolejas visu pārgājiena laiku, patiesīgumu.

Īpaši par degvielu jāpiedomā dodoties uz citu valsti – ja tukšas degvielas pudeles iespējams vest lidmašīnā (vēlams gan tās pamatīgi iztīrīt, lai tās neostu pēc attiecīgā šķidruma un neradītu aizdomas lidostas darbiniekos!), tad bagāžā aizliegts transportēt jebkādu degvielu, t.sk. arī propāna/butāna/izobutāna degvielas maisījumus (t.s. "gāzes baloniņus"). Ir noteikti jāiegūst informācija un jāpārbauda, vai nepieciešamā tipa degvielu būs iespējams nopirkt galamērķa valstī. Daži degļu ražotāji savā interneta māja lapā piedāvā arī tādu informāciju, kur atrast deglim vajadzīgo degvielu vairākās pasaules valstīs.

Degļiem var iegādāties plašu papildus piederumu klāstu. Viens no visbiežāk piedāvātajiem: vēja aizsargi, kas gan parasti ir vienkāršas alumīnija, alumīnija folijas vai skārda plātnītes, kurus uztaisīt pašam arī nav īpašu problēmu. Vairāki degļi bez šādiem aizsargiem brīvā dabā strādās ļoti slikti, to liesma būs nevienmērīga. Ļoti labs vēja sargs ir arī azbesta audums (kādreiz šim mērķim tika lietots arī stiklaudums), taču to veikalos nevar iegādāties.

Pēdējos gados aizvien vairāk tiek piedāvāti degļi, kuri jau integrēti vārāmajos traukos, viens no veiksmīgākajiem piemēriem ir JetBoil sistēma (pagaidām tai nav konkurentu), kuras īpaši vieglā materiāla krūzes ar neoprēna siltinājumu un katliņa apakšā iemontēts siltumapmaiņas režģis, kurā savukārt iebūvēts deglis, kurš darbojas ar gāzu maisījumu. Deglī papildus iebūvētas arī šķiltavas. Šis brīnums 1 l ūdens uzvāra aptuveni vienas vai divu minūšu laikā, kas pagaidām ir nepārspēts rezultāts.

Papildus šeit īsumā aprakstītajiem, pastāv vēl dažādi degļu tipi un veidi, tāpat, izstrādāti tiek aizvien efektīvāki un vieglāki degļi (piem. Primus Gravity sērijā, kuriem pagaidām vēl nav pieejami ilgtermiņa testi). Protams, nav iespējams apgalvot, ka kāds no degļiem būtu īpaši labs, katram ir savas labās un sliktās iezīmēs, bet pirkumu izdarot mazāk uzmanības vajadzētu pievērst degļa firmai un smukumam un, iespējams, nejēdzīgām papildus iespējām, bet vairāk svaram, degvielas tipam un pieejamībai, kā arī noteikti apskatīt internetā atrodamos dažādu modeļu degļu testus un lietotāju atsauksmes.


Vēja aizsargs (foto no www.bushwalking.org.au)

Noderīgi resursi internetā

Ļoti sīka informācija par visu iespējamo tipu degļiem, to uzbūvi un daudzi desmiti padomu attiecībā uz degļiem, kā arī pamācības, kā uzbūvēt pašam savu degli atrodamas Zenstoves.net lapā.

Daudzi izsmeļoši un viegli uztverami padomi par sašķidrinātās gāzes degļiem, tajos izmantojamo gāzu īpašībām, iespējamajām modifikācijām un pārveidošanas iespējām ar nelielu Austrālijas specifiku skatāmi šeit.

Desmitiem dažādu modeļu degļu testi un atsauces ir atrodami Backpackgeartest.org lapas degļiem veltītajā sadaļā un Thebackpacker.com lapas degļu sadaļā.

www.adventurerace.lv sadaļā "Ekipējums" iespējams skatīt vēl citus āra aktivitāšu ekipējuma aprakstus, t.sk. arī rakstu "Ekipējums piedzīvojumiem".

[FORUMA TĒMA] (Savulaik aizsākta diskusija par degļiem)

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv