Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Treniņi, pieredze
Iespējamās traumas un to novēršana

Uz VX jautājumiem atbild Dr. H. Jirgensons
fizikālās medicīnas ārsts, medicīnas sabiedrības ARS fizikālās terapijas nodaļas vadītājs
Arhīvs: 2004. gads, Rīga

Diemžēl jāsaka, ka piedzīvojumu sacīkstēs neiztiek bez mazāku un lielāku traumu gūšanas. Vienam otram tie ir nelieli nobrāzumi un sasitumi, kādam paveicas mazāk un nākas meklēt palīdzību pie mediķiem…

Kāda ir jūsu kā ārsta domas par dažādām ekstrēmām nodarbēm, tajā skaitā arī par piedzīvojumu sacīkstēm?

Jāteic, ka neapšaubāmi tās ir saistītas ar lielu traumu risku. Vienlaikus nevar noliegt, ka pozitīvās emocijas un gūtais gandarījums reizēm var šo risku atsvērt. Tomēr šādu aktivitāšu un sacensību dalībniekiem būtu jāzina, ko darīt, lai traumu būtu mazāk un kā rīkoties, ja nu tomēr kas notiek.

Kas būtu jāņem vērā gatavojoties šādām sacīkstēm?

Pirmkārt, tas jādara laicīgi, lai organisms pagūtu sagatavoties paaugstinātajai slodzei. Te būtiskas ir tādas vispārzināmas lietas kā kvalitatīvs, olbaltumvielām bagāts uzturs (gaļa, zivis, pākšaugi), pietiekama šķidruma daudzuma lietošana, pietiekams miegs un svaigs gaiss. Protams, regulāri treniņi, nodarbinot tās muskuļu grupas, kas visvairāk būs nodarbinātas šādās sacīkstēs. Respektīvi, ja paredzams nest rokās velosipēdus, tad nepietiks ar regulāru skriešanu vien. Svarīgi neaizmirst par iesildīšanos pirms treniņa un par visu muskuļu grupu stiepšanu pēc treniņa. Vēlams arī konsultēties ar ārstu, lai konstatētu visas latentās (apslēptās) problēmas un saņemtu ieteikumus, kā rīkoties. Trīs dienas pirms sacensībām ieteicams treniņu slodzi samazināt, lai uz sacensību dienu organisma iekšējie resursi paspētu pilnībā atjaunoties. Tieši pirms sacensību sākuma, protams, jāatceras iesildīties.

Nu jau sacensības ir pavisam tuvu. Kas, jūsuprāt, dalībniekiem būtu jāzina par iespējamām traumām?

Traumas var būt dažādas - sastiepumi, sasitumi, mežģījumi, muskuļu vai saišu plīsumi, brūces un lūzumi. Galvas traumas gadījumā jānovērtē, vai bijis samaņas zudums (vai cietušais atceras, kas noticis) vai vemšana. Ja ir kāds no šiem simptomiem, dalība sacensībās jāpārtrauc, jānodrošina miera stāvoklis un jāmeklē ātrās palīdzības vai nervu ārsta palīdzība. Ja šī palīdzība nav viegli sasniedzama, pacientam jāiedod ½-1 tablete Furosemīda (urīndzinējs līdzeklis, lai mazinātu smadzeņu tūsku) un tomēr jācenšas pacientu pie minētajiem mediķiem nogādāt.

Acu traumu gadījumā tūlīt jāmeklē specializēta palīdzība, piemēram, Gaiļezera slimnīcas (Mežciemā) Acu traumpunktā. Būtu vērts uz sacensībām paņemt šī punkta telefonu, lai varētu noskaidrot, kas jādara tūlīt. Sāpes, tūsku un iekaisumu mazinās tablete laba pretsāpju līdzekļa.

Ja ir aizdomas par mugurkaula bojājumu, pacients kā "jēla ola" jānovieto stabilās nestuvēs un jātransportē uz medicīnas iestādi, kur ir rentgena aparāts un kvalificēts speciālists - traumatologs vai neiroķirurgs.

Kājās bieži ir sasitumi un asinsizplūdumi, kuri, ja nav pārāk lieli un jāoperē, tad pietiks ar pietiekami spēcīgu pretsāpju medikamentu. Nedrīkst aizmirst arī veco likumu RICE (Rest, Ice, Elevation - miers, aukstums, pacelta kāja) un vēlāk, no otrās dienas, labi palīdzēs arī fizikālās terapijas procedūras - piem., tā sauktais "UVČ". Kursā 6 -10 procedūras, vienu reizi dienā. Ir iespējami arī cisku un ikru muskuļu plīsumi, kam arī raksturīgas stipras sāpes un asinsizplūdumi. Parasti šādos gadījumos nepieciešama drīza ķirurģiska operācija. Pēc tās ļoti palīdz rehabilitācija ar fizikālās terapijas procedūrām. Līdzīgi ir ar roku muskuļu traumām.

Iespējami locītavu saišu sastiepumi (retāk - mežģījumi) un kaulu lūzumi. Šādos gadījumos būs redzams asinsizplūdums un iespējamas spēcīgas sāpes attiecīgajā rajonā. Sāpes un tūsku var mazināt ar medikamentiem. Lokāli ieteicams veikt aukstuma aplikācijas un fiksēt locītavu ar elastīgo saiti. Noteikti nepieciešama traumatologa konsultācija, lai neielaistu problēmas. Vēlākās dienās ļoti ieteicama būtu magnētterapija. Kursā ir 10 procedūras (pa vienai procedūrai dienā). To veic ar speciālu aparātu medicīnas iestādēs.

Tomēr nopietnās, ar risku saistītās sacensībās, kur iespējams traumatisms, jācenšas uzaicināt pieredzējušu ārstu ar pieredzi traumatoloģijā un neatliekamās palīdzības sniegšanā.

Ko nedrīkst aizmirst ielikt aptieciņā sacensību dalībnieki?

Es ieteiktu katrai komandai ņemt līdzi elastīgās saites locītavu traumu fiksācijai, pārsienamos materiālus, dezinficējošu šķīdumu un plāksterus brūču apstrādei, aukstuma aplikācijas aerosolu formā, kā arī pietiekami spēcīgas pretsāpju zāles.

Kādas zāles jūs ieteiktu? Mēs iepriekš esam lietojuši paracetamolu, diklofenaku un ibuprofēnu saturošus medikamentus. Horvātijā lietojām Vioxx, un tas ļoti labi palīdzēja. Kāda ir jūsu pieredze?

Ir pietiekami daudz dažādu pretsāpju medikamentu; tie atšķiras pēc stipruma, lietošanas veida, blakusparādībām utt. Daļa no tiem ir pieejami bez receptes, un nelielām sāpēm varbūt ar to varētu arī pietikt. Bet nopietnu traumu gadījumiem vajadzētu tomēr arī nodrošināties ar spēcīgākiem medikamentiem. Man personīgi arī ir laba pieredze ar Vioxx Forte. Esmu novērojis, ka tas izteikti saīsina pacientu ciešanas sakarā ar gūtām traumām un ir efektīvāks par citiem līdzīgiem pretsāpju un pretiekaisuma preparātiem; Īpaši tas attiecas uz sporta traumām. Iespējams, citam ārstam atkal būs cita pieredze. Tādēļ pēc konkrēta ieteikuma un receptes katram dalībniekam tomēr individuāli jāgriežas pie ārsta, jo jebkurā gadījumā spēcīgākie medikamenti pieejami tikai pret ārsta recepti.

Jautājums par ceļu traumām, sāpēm ceļos. Ko darīt - vai lietot sildošas smēres, zāles un "iet pāri sāpēm", vai atteikties no sacensību turpināšanas?

Ceļa locītavas saišu un menisku bojājumi vai plīsumi sportojot ir bieža problēma. Te diagnozi var uzstādīt labs speciālists - traumatologs. Kamēr nav pilnas skaidrības un sāpes ir stipras, nebūtu ieteicams sacensības turpināt. Stāvokļa atvieglošanai var lietot pretsāpju medikamentus. Sildošas smēres pie traumām nelieto, tās var lietot dzīšanas procesa veicināšanai, ne ātrāk kā 3 dienas pēc traumas. Vēlāk ieteicamas arī fizikālās procedūras - UVČ, Amplipulss, magnets, ultraskaņa.

Kā ir ar tulznām? Kāda būtu pareiza rīcība, īpaši, ja tulzna ir dziļa?

Pret tulznām nevajadzētu attiekties pavirši. Jo īpaši, ja tulznas ir uz kājām, jo tur ļoti viegli var ieberzēt netīrumus, un var attīstīties infekcija. Tulznas jāapstrādā ar dezinficējošiem līdzekļiem. Labi noderēs sen zināmais briljantzaļā 1% šķīdums, kas susina tulznu un neļauj tai strutot. Pārsiešanai nelielai tulznai pietiks ar plāksteri, dziļas un lielas tulznas obligāti nepieciešams pārsiet ar sterilu pārsēju. Stāvokļa atvieglošanai var lietot pretsāpju medikamentus, bet jāskatās, vai tulznas vietā neattīstās infekcija.

Par infekciju liecina pietūkums, apsārtums, sāpes un temperatūras paaugstināšanās attiecīgajā rajonā. Šādā gadījumā noteikti jāgriežas pie ķirurga, lai uzsāktu adekvātu ārstēšanu, pretējā gadījumā tas var novest pat pie sepses.

Tomēr pirmkārt es ieteiktu labi pārdomāt apavu izvēli pirms sacensībām, vilkt piemērotus un jau ievalkātus apavus, nevis pilnīgi jaunus, pat, ja tie it kā skaitās labāki un īpaši paredzēti šādiem pasākumiem.

Ko darīt, lai sacensībās gūtās traumas ātrāk sadzītu?

Rehabilitācijas posmā nevajag arī par zemu novērtēt fizikālās terapijas, fizioterapijas (speciālu vingrojumu), manuālās terapijas un masāžu nozīmi traumu seku novēršanā. Dažreiz pie Ahilleja cīpslu problēmām un pie nervu sāpēm un bojājumiem (arī ar traumu saistītiem) ļoti būtisku uzlabojumu dod adatu terapija, ko veic sertificēts ārsts.

Vai jums ir vēl kāds īpašs novēlējums dalībniekiem pirms starta?

Novēlu, lai nekas no manis teiktā par traumām jums nebūtu jāpiedzīvo. Un tomēr, lai jūs par to atcerētos un būtu tam gatavi. Veiksmīgu startu un augstus sasniegumus!

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [DISKUSIJU FORUMS]



Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar piedzīvojumu sportu, kā arī atsevišķām tā disciplīnām, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv