Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Sarunas, diskusijas
Merfija likumu adaptējumi piedzīvojumu meklētājiem

Autors: Kristaps Liepiņš [ AUTORS?]
2006. gada decembris, Rīga

"Ja būs iespēja kaut ko izdarīt nepareizi, tad tā arī notiks" savulaik, pagājušā gadsimta vidū esot teicis amerikāņu gaisa karaspēka kapteinis, lidmašīnu laboratorijas inženieris - konstruktors Ed. Merfijs.

Neatlaidīgas pūles pārvarēt nenovēršamo aizvien padara dzīvi interesantu. Liek aizdomāties. Par to, kādas ir likumsakarības starp mūsu rīcību un tām sekām, kas no tās izriet. Par to, ko varējām darīt, vai gluži otrādi – nedarīt. Un par to, ka ne vienmēr viss atkarīgs no tā, vai kaut ko darām, vai nē... :) Jo kurš gan no mums nav saskāries ar neparedzētām nejaušībām, kas visus plānotos notikumus sagriež ar kājām gaisā vai vismaz liek mums nemitīgi "spļaudīties"; ja ir iespēja nogriezties vienā no diviem ceļiem, tad noteikti aizej pa nepareizo, esi aizmirsis velosipēdam uzlikt dubļusargus tieši tajās sacīkstēs, kuras distancē ir visvairāk dubļainu ceļu, dzeršanas sistēmas rezervuārs somā saplīst tikai nelielu brīdi pēc sacensību starta, kontrolkartiņa pazūd brīdī, kad komanda ir līderpozīcijās vai tuvu finišam...

Laikam jau tieši šo iemeslu dēļ galvenais (pirmais) Merfija likums, kuram tieši vai netieši pakļauti visi no tā izrietošie likumi ir tik pazīstams ikvienam no mums. Vai ne tā? Iespējams, kāds tikai nav mācējis atpazīt šīs likumsakarības, bet kā rakstīts kādā citu likumu apkopojumā: "Likuma nezināšana neatbrīvo no atbildības". Lai ļautu jums atpazīt Merfija likumu ietekmi uz piedzīvojumu sacensībām un cilvēkiem, kas tajās piedalās, sniedzam jums dažus Merfija (Merfoloģijas) likumus oriģinālā redakcijā* un virkni nedaudz adaptētu likumu, kas lieliski pierādījušies arī Latvijas piedzīvojumu sportā.

*Merfija likuma secinājums
Nekas nav tik vienkārši kā izliekas.

*Čisholma otrais likums
Ja kaut kas iet labi, drīz kaut kas ies slikti.

*Bolinga postulāts
Ja jūties labi, neraizējies, tu tiksi tam pāri.

*Isso progresa takas likums
Taisnākais ceļš ir visilgākais attālums starp diviem punktiem.

*Hava likums
Ikvienam ir plāns, ko nevar realizēt.

*Neatbilstošu izredžu likums
Negatīvas cerības dod negatīvus rezultātus. Pozitīvas cerības arī dod negatīvus rezultātus.

*Fineigla sestais likums
Netici brīnumiem – paļaujies uz tiem!

* * *

Vai jūtiet? Ir taču tā, ne? Nu tad lūdzu, kā savulaik teica Ivars Godmanis – ejam tālāk!

Sacensību kalendāra blīvuma likums
Ja vasaras laikā būs trīs sacensības, kurās ir vēlme piedalīties, tās visas izrādīsies vienā nedēļas nogalē, vai, maksimums, ar vienas nedēļas starplaiku.

Komandas komplektēšanas likums
Nekad nestartē vienā komandā ar cilvēkiem, kas vairāk jukuši par tevi.

Papildinājums komandas komplektēšanas likumam
Nekad nestartē vienā komandā arī ar tiem, kas tev šķiet normālāki par tevi.


Uzvarošās komandas sastāva likums
Ja vēlies, lai tieši tava komanda uzvar sacensībās, atrodi potenciāli vislabākos dalībniekus, iepazīstini tos kopējos treniņos un nopietni apsver iespēju pašam sacensībās nepiedalīties.

Komandu limita likums
Tavas komandas pieteikums noteikti aizkavēsies par stundu salīdzinot ar pēdējās reģistrētās komandas pieteikumu.

Sacensību vadītāja likums
Prasme mainīt sacensību nolikumu atbilstoši situācijai ir sacensību vadītāja galvenā pazīme. Bet mainīt gan sacensību nolikumu, gan sacensību distances sacensību gaitā – radoša sacensību vadītāja pazīme.

Sacensību organizatoru pieļautās kļūdas likums
Vienīgā nepilnība sacīkstēs, vienīgā sacensību organizatoru pieļautā kļūda ir neattapīgu un nesagatavotu sacensību dalībnieku reģistrācija sacensībām.

Komandas kapteiņa likums
Personai, kura tiek deleģēta par komandas kapteini, ir tieksme visu atbildīgo lēmumu pieņemšanu uzvelt citiem komandas biedriem.

Komandu pārstāvju sanāksmes likums
Komandu pārstāvju sanāksmes efektivitāte ir apgriezti proporcionāla dalībnieku skaitam un patērētajam laikam.

"Horvātijas pieredzes" secinājums
Uz nenozīmīgiem jautājumiem sacensību organizatori atbild plaši un nevilcinoties, uz nozīmīgajiem atbild pēc sacīkstēm, vai neatbild vispār.

Mantu kravāšanas postulāti
1. Par to, ka esi aizmirsis ielikt somā sacensībās nepieciešamu lietu tu atcerēsies tikai tad, kad atgriezties pēc tās vairs nebūs laika.
2. Visnepieciešamāko mantu atradīsi tad, kad pārējās būs jau no mugursomas izrautas vismaz divreiz.
3. Mugursomas kabatu un nodalījumu daudzums ir apgriezti proporcionāls tam sīku priekšmetu daudzumam, kurus ir vēlme ielikt atsevišķā kabatā.
4. Ja somā esošā dzeršanas sistēma (ūdens rezervuārs) plīsīs, tajā esošais šķidrums saslapinās vismaz 95% no tā, ko saslapināt nevajadzētu.
5. Iespējamība atrast kādu sīku priekšmetu starpfiniša ekipējuma kastē ir tieši proporcionāla tā izmēram, bet apgriezti proporcionāla tā nozīmībai nākošajā posmā.



Navigatora likums
Vienmēr ir kāds taisnāks un vieglāks ceļš, kas ved uz finišu.
Secinājumi:
1. Skatoties kartē uz vieglāko un īsāko ceļu, īpaši ja pārrēķināsi iespējamos variantus vismaz pāris reizes, tu to neredzēsi.
2. To neredzēs arī komandas otrais navigators.
3. Navigatora izvēlēto ceļu citi komandas biedri vērtē savādāk, nekā pats navigators.

Navigatora otrais likums
Taisnāko un vieglāko ceļu iespējams atrast tikai tad, ja visas citas iespējas jau izsmeltas.

Navigatora trešais likums
Tā ir likumsakarība, ja vari aizvest komandu līdz starpfinišam, kurā sākas peldēšanas posms, bet ja tajā komanda uzrādīs labāko laiku, tas jau būs sasniegums.

Kartes izpētes likums
Ja komanda sacensību distancē var pa ceļam nopirkt pārtiku veikalā, maksā par to tie, kuri nav navigatori.

Atpaliekošā secinājums
Nav svarīgi, kurā distances kilometrā bija veikals, cik komandas dalībnieki tajā iepirkās, kas par to maksāja, bet nopirktās pārtikas daudzums jau pēc trīs kilometriem šķiet nepietiekošs.

Virziena norādījuma likums
Jebkuras konkurējošas komandas norādījuma uz meklējamā kontrolpunkta atrašanās vietu patiesumam nav nekāda sakara ar absolūtu ticamību līdz brīdim, kamēr šī komanda nav diskvalificēta.

Papildinājums virziena norādījuma likumam
Ja komandai rodas vēlme kādam jautāt pēc pareizā ceļa, tad visvairāk komandai vēlas palīdzēt tie, kas paši ir apmaldījušies.


Ūdens šķēršļa šķērsošanas likums
Ūdens šķēršļa dziļums komandas izvēlētajā tā šķērsošanas vietā ir apgriezti proporcionāls laikam, ko komanda patērē gatavojoties to šķērsot.

Pareizās laivas likums
Ja komandai ir iespēja izvēlēties laivu, tad neatkarīgi no izvēlei patērētā laika, tiks paņemta tā, kurai ir vislielākās problēmas.



Trīs airu likums
Ceturtais komandas dalībnieks laivā bez aira jūtās kā zivs bez velosipēda.

Kārtējā (secīgā) posma likums
Daudzmaz ciešams plāns, kā pabeigt patreizējo posmu ir labāks par ideālu plānu nākošajam posmam.

Kontrolpunkta likums
Kontrolpunkts tuvumā nekad neizskatās tik labi, kā tas atklājas ieraudzīts no tāluma.

Papildinājums kontrolpunkta likumam
Kontrolpunkts, kuru komanda meklē visilgāk, tiek atrasts nejauši, pēdējā iespējamā vietā.


Kontrolpunkta leģendas aksioma
Jebkura kontrolpunkta leģenda, kas var tikt pārprasta, arī tiks pārprasta.

Kontrolpunkta izvietojuma vietas pārpratuma postulāts
Kontrolpunkta izvietojums, par kuru distances priekšnieks ir visvairāk pārliecināts, tiks pārprasts un izraisīs vislielākās diskusijas pēc sacensībām.



Velosipēda komplektācijas likums
Viss, kas salikts kopā no atsevišķām detaļām, agri vai vēlu izjūk.

Velomehāniķa komentārs velosipēda komplektācijas likumam
Tehnisku problēmu gadījumā sacensību gaitā aizvien tiek veiktas tādas darbības, kas nodara tehnikai vislielāko skādi, kuras labošana pēcāk izrādās visdārgākā.


Pārdurtas velo kameras postulāts
Salīmēta velo kamera nolaidīs gaisu uzreiz pēc tam, kad komanda būs atkal uzsākusi kustību.

Ķēdes spriegotāja likums
Ja ķēdes spriegotājs iesprūdis – pielieto spēku! Ja tas nolūst – nekas, tik un tā tas bija nolietots un to vajadzēja mainīt!

Velosipēda nezūdamības likums
Velosipēds nevar pazust pilnībā, tas var tikai kļūt nepieejams tā iepriekšējam saimniekam.

Papildinājums velosipēda nezūdamības likumam
Iespēja noslīcināt velosipēdu komandai pārceļoties pāri ūdens šķērslim ir tieši proporcionāla velosipēda cenai.


Koastīringa likums
Lai arī kuru upes krastu tu izvēlētos iešanai, otrs krasts vienmēr būs lēzenāks un ar mazākiem koku sagāzumiem.

Pārpurvotas vietas likums
Par pārpurvotas vietas dziļumu secinājumus var izdarīt tikai pēc tās šķērsošanas.

Radikālu (ekstrēmu) speciālo uzdevumu likumsakarība
Sacensību dalībnieku reakcija uz radikāliem (ekstrēmiem) speciālajiem uzdevumiem klasificējama trijās secīgās pakāpēs, kas tiek izteikta sekojošos vārdos:
1. "Tas ir neiespējami, mēs to nedarīsim."
2. "To var izdarīt, bet tas ir ļoti bīstami."
3. "Tas bija labākais līdz šim pildītais speciālais uzdevums."

Speciālā uzdevuma izpildes vilcināšanās likums
Laiks, kurš patērēts vilcinoties izpildīt riskantu speciālo uzdevumu, proporcionāli uzlabo komandas dalībnieka stāvokli savās un citu acīs (kas kliedz visskaļāk, iekļūst sacensību video filmā).

Virvju trases pirmais likums
Nav svarīgi tas, ka virvju trasē kaut kas notiek ne pārāk droši, galvenais lai tas ļoti labi izskatās bildēs.

Virvju trases otrais likums
Ja virvju trases pārvarēšana nesagādā problēmas sacīkšu dalībniekiem, kaut kas nav kārtībā.

Virvju trases trešais likums
Virvju trases izveidē ieguldītais darbs ir tieši proporcionāls laikam, ko virvju trasē pavadīs komanda, kuras sastāvā nav neviena, kas būtu bijis uz virvju treniņiem.



Secinājums par virvju trašu likumiem
Ne tik ļoti svarīgi ir tas, cik augstu tiksi, ja visu izdarīsi pareizi, bet gan tas, cik zemu ir iespējams nokrist, ja kaut ko izdarīsi nepareizi!


Dzelzceļa sliežu noteikums
Ja gribi dzīvot, uzmanies no vilciena. Nekad neiemiedz uz dzelzceļa sliedēm.

Izmaiņu informācijas likums
Informācija par izmaiņām sacensību distances etapā līderkomandas sasniedz tikai pēc šī etapa finiša.

Ieteikums līderkomandām, ņemot vērā Izmaiņu informācijas likumu
Ir nelietderīgi priekšlaicīgi uztraukties par komandas rezultātu, jo viss, kas sācies tik slikti, var beigties vēl daudz sliktāk. Ja tā nebūs komandas vaina, tad kaut ko vismaz noteikti sajauks tiesneši.


Tiesnešu simpātiju un komandu pārkāpumu aksioma
Tieši tie kontrolpunktu un speciālo uzdevumu tiesneši, pret kuriem neskaitāmām komandām ir draudzīgas simpātijas, nenovēršami izrādīsies tie, kas iesniedz visgarāko komandu pārkāpumu protokolu sacensību galvenajam tiesnesim.

Maršruta apraksta aksioma
Kad nekas vairs nav skaidrs, beidzot izlasi maršruta aprakstu.

Pieres luktura darbības likums
Tas strādās labāk, ja ieliksi tajā baterijas.

Ekipējuma aizdevēja secinājums
Pazūd tikai tas aizdotais ekipējums, pie kura ļoti pierasts un kuru sevišķi gribētos paturēt.

Pazudušā ekipējuma iegādes likums
Tu atradīsi pazudušo ekipējumu tikai tad, kad būsi iegādājies tādu pašu jaunu.

Navigatora kļūdas izskaidrojuma teorēma
Jo ātrāk un sīkāk tu pastāsti komandai par pieļauto kļūdu, jo labāk.

Komentārs par navigatoriem
Komandu navigatori laiku pa laikam kļūdās un krīt ar seju patiesībā, bet pa lielākai daļai viņi tūdaļ pielec kājās un dodas tālāk.

Navigācijas iemaņu aksioma
Kopējā navigācijas iemaņu summa sacensību dalībnieku vidū ir konstants lielums, neatkarīgi no sacensību dalībnieku skaita, kuram ir tendence pieaugt.

Pārvietošanās postulāts
Kamēr vien pārvietošanās neprasa pārāk lielu piepūli, domas par iespējamo navigācijas kļūdu prātā neienāk.

Neprognozējama rezultāta princips
Ja komanda dodas distancē pa tai nezināmu ceļu, tā nezin, kāds būs tās rezultāts.

PowerBar paradokss
Iespēja kaut ko apēst pieredzējušam sacīkšu dalībniekam dod laiku atjaunot enerģiju un atpūsties, nepieredzējušam – dod laiku domāt par tālāko ceļu.

Ekoloģijas likums
Nekad nekas pats no sevis nezūd, pat ne PoverBar iepakojums, ne arī izlietotas Duracell baterijas.

Atšķirīgu klašu pieejas paradokss
Ko var atļauties Tautas klase, to nevar Elite. Ko atļaujas Elite, Tautas klasei neienāk prātā.

Sacensību distances turpināšanas likums
"Izstājamies" ir visbriesmīgākais veids, kā turpināt sacensību distanci.

Sacensību uzsākšanas likums
Sacensības, kas komandai sākas labi, ~95% komandām beidzas slikti. Sacensības, kas komandai sāks slikti, beidzas vēl sliktāk.



Finišēšanas teorēma
Ja ir cerības finišēt – būs grūti. Ja ir grūti, iespējams, ka arī šoreiz nefinišēsi.

Otrās komandas dilemma
1. Nav svarīgi, cik ātri pārvietojas komanda, nekad tas nebūs pietiekoši, lai panāktu līderus.
2. Tas, kurā posmā komanda ir uzrādījusi labāko laiku, nav tik svarīgi, kā tas, kurā tā pieļāvusi kļūdas.

Izturības likums
Tie, kas vairs nespēj, nokļūst līdz finišam ar pēdējiem spēkiem. Tie, kas vēl spēj, izstājās vai tiek diskvalificēti.

Balvu sadales likums
Balvas saņem tie, kam tās nav īpaši nepieciešamas.

"Krievijas pieredzes" secinājums
Lai arī cik pasaulē plaši atpazīstami brendi būtu minēti sacensību reklāmās un preses relīzēs, balvas būs mazas un simboliskas.

Patērētā laika likums
Nekad nav tik daudz laika, lai sacensībām sagatavotos tā, kā nākas, bet vienmēr atrodas laiks, lai pēc tam ārstētu gūtās veselības problēmas.

* * *

Protams, protams, protams, katrs izņēmums, katra situācija, kas it kā neatbilst augšminētajiem likumiem norāda uz to, ka dzīve nav paredzama un "ierāmējama" pat visapjomīgākajos likumu, noteikumu (un nolikumu) paragrāfos. Dzīve ir radošs process, kurā "nekas nav tik vienkārši kā izliekas". Dzīve ir piedzīvojums. Dzīve ir svētki, kas jānosvin. Dzīve IR! Un tieši tāpēc nobeigumā vēl viens Merfija orģinālcitāts, kas pilnībā izsaka viņa filozofiju: "Smaidi... rīt būs sliktāk!" :)
P.S. Un vēl viens, lai nu būtu, arī no Merfija, tiesa gan, ļoti nopietns: "Vienīgais ceļš, kā atklāt iespējamā robežas ir aiziet viņpus tām, neiespējamajā!" VeiXmi piedzīvojumos!


[FORUMA TĒMA]

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv