Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Ekipējums
Pareizā un drošā "sistēma"

Autors: Kristaps Liepiņš [ AUTORS?]
Foto: Kristaps Liepiņš un foto no "Petzl" kataloga
2006. gada oktobris, Rīga

Sistēma, iekare, sēdeklītis. Climbing harness. Lai kā mēs arī to sauktu, mērķis tai ir viens – noturēt mūsu ķermeni tur, kur to vēlamies noturēt - drošināšanas virves galā, drošā un ērtā stacijā uz klints vai ledus nogāzes, pie Via Ferrata trosēm vai kur citur. Tie, kas ilgstoši pavadījuši laiku karājoties sistēmā virves galā vai krituši brīvā kritienā noraujoties no sienas, labi zina, kāda nozīme ir drošai, ērtai un apstākļiem piemērotai sistēmai.

Mana pirmā sistēma bija izgatavota no automašīnu melnajām drošības jostām, kas ar roku šujot sašūtas ar baltiem kaprona diegiem, tiesa gan izmērs nebija sevišķi precīzs – sistēma bija Rīgas Proletāriešu rajona Pionieru nama Kalnu tūristu un alpīnistu pulciņa īpašums. Tajā laikā tas bija labs, pat progresīvs, risinājums sistēmas izgatavošanā (paralēli tika lietotas pat vēl t.s. "Abalākova jostas"!) un jau pēc neilga laika, nopērkot Igaunijā ražoto ("Norma") auto drošības aprīkojuma komplektu, pats, ievērojot trenera Aivara Bojāra norādījumus, sašuvu savu pirmo personīgo kāpšanas ekipējumu – no divām daļām sastāvošu sistēmu: sēdeklīti un krūšu apsēju. Tos kopā savienot nācās ar pamatvirves gabalu, atlika tikai iemācīties pareizos mezglus


1984. gads, Aldartornis, Latvijas čempionāts klinšu kāpšanā

Tā tas notika pirms vairāk kā 20 gadiem. Mūsdienās ar alpīnismam un kāpšanai (kā arī citām, ne mazāk riskantām aktivitātēm, piemēram, kanjoningam, speleoloģijai, un arī īpaši – darbam augstumā) speciāli veidota drošināšanas ekipējuma iegādi nav lielu problēmu. Atliek tikai noskaidrot, kāda drošināšanas sistēma ir katram kāpējam (vai citu aktivitāšu piekritējam) vispiemērotākā, izvēlēties un iegādāties to. Protams, ne jau sistēma, bet zināšanas… Nē. Ko nu par to! Šoreiz tikai par sistēmām.

Kas ir nepieciešams tieši tev?

Katra drošināšanas sistēma ir modelēta un izgatavota domājot par kādu konkrētu aktivitāti. Gala rezultātā tās ir ļoti atšķirīgas un pat īsti nesalīdzināmas – tādu sistēmu, kāda radīta speleoloģijai vai kanjoningam ļoti grūti sajaukt ar tām, kas radītas skitour kalnu slēpošanas sacensību dalībniekiem, vai tās, kas modelētas darbam augstumā vai glābšanas darbu veikšanai rūpnieciskā un industriālā vidē nav pat īsti salīdzināmas ar sistēmām, kas veidotas īpaši priekš augstas klases sporta klinšu kāpšanas virtuoziem. Līdz ar to, pirmais jautājums uz ko sev jāatbild pirms sistēmas izvēles – kādai aktivitātei man tā nepieciešama? Jāpadomā? Šajā reizē, sašaurinot apskatāmo sistēmu spektru, izvēlamies tikai tās sistēmas, kas domātas dažādiem kāpšanas un alpīnisma novirzieniem.



Sporta kāpšana, ledus kāpšana, tradicionālais alpīnisms, lielo klinšu sienu (Big Wall) kāpšana, augstkalnu alpīnisms – dažādi kāpšanas veidi, dažādas drošības prasības, atšķirīga sistēmu konstrukcija. Drošības ekipējuma ražotāji, piedāvājot dažādus sistēmu modeļus, norāda arī to optimālo pielietojuma virzienu, kuram šīs aprīkojums izstrādāts. Jo tuvāk sistēma "notrāpīta 10-niekā", jo ērtāka un drošāka tās lietošana. Protams, daudzi sistēmu modeļi veidoti tā, lai šo ekipējumu varētu lietot visai plašā pielietojuma spektrā. Atšķirīgais? Izmēra regulēšanas iespējas, kustību brīvība, izmantotie materiāli, to kvalitāte, apjoms (dažādi jostu platumi, to polsterējums) un svars (no ~280 gr līdz pat ~650 gr), komforts, nodiluma izturība, sistēmas papildus aprīkojums. Kopējais – sistēma ir ekipējums, no kura atkarīga jūsu dzīvība, tāpēc tās izvēle, pareiza lietošana un kopšana ir ļoti būtiska!

Kā izvēlēties "īsto" sistēmu?

Senāk, gadus divdesmit atpakaļ, valdīja uzskats, ka visdrošāk ir lietot t.s. "kopējo sistēmu" vai arī sēdeklīša un krūšu apsēja savienojumu, tomēr mūsdienās kāpēji tikai retās situācijās lieto sistēmas augšējo daļu, visbiežāk iztiekot tikai ar sistēmas apakšējo daļu, kas veidota tā, lai pieaudzis cilvēks, pareizi lietojot sistēmu, nenonāktu problemātiskā situācijā, pat kritienā sagriežoties ar galvu uz leju, nevarot izkrist no sistēmas (protams, tas neattiecas uz vieglprātīgiem kāpējiem, kas savu sistēmu "komforta" apsvērumu vai "ķermeņa īpatnību" dēļ nevēlas savilkt cieši, adekvāti situācijai). Izejot no tā – ja negatavojieties kāpt ar pasmagu mugursomu pa vertikālām klintīm, vai izpildīt vēl kādus ļoti riskantus "manevrus", kas draud ar karāšanos "augšpēdus", pilnīgi pietiks ar to, ka iegādāsieties tikai t.s. apakšējo sistēmu (iekari, sēdeklīti).



Tā kā cilvēki augot ne tikai izstiepjas garumā un kļūst smagāki, bet viņiem mainās arī ķermeņa smaguma centra atrašanās vieta, pieaugušajiem un bērniem drošināšanas sistēmas ir atšķirīgas (vidēja pieauguša cilvēka smaguma centrs atrodas zem jostas vietas, bērniem, it īpaši līdz 6 gadiem – virs jostas vietas!). Līdz ar to – maziem bērniem visatbilstošākās sistēmas ir tādas, kas ieskauj kājas, gurnus un plecu daļu vienlaicīgi, pie tam virves stiprinājuma vieta ir nedaudz zemāk par krūšu augstumu. Lielākiem bērniem un pusaudžiem – normālu sistēmu mazākie izmēri vai regulējamās sistēmas, kuras var savilkt cieši, atbilstoši valkātāja izmēriem.


Petzl Ouistiti sistēma bērniem

Ar nelielām atšķirībām, vairāki ražotāji piedāvā arī īpaši veidotus sistēmu modeļus sievietēm, tomēr to atšķirība no "vīriešu" modeļiem nav ļoti būtiska: nedaudz samazināts vidukļa jostas apkārtmērs, palielināts kāju jostu apkārtmērs un "paaugstināts" (palielināts) attālums no kāju jostām līdz vidukļa jostai. Protams, atšķirīgas krāsas… :)

Kāpšanas un alpīnisma drošības sistēmas varētu iedalīt piecās atšķirīgās kategorijās:

1. "Multi Purpose" – arī t.s. "all around" sistēmas, kas domātas ļoti plašam to lietotāju lokam. Šādas sistēmas ideālas gan iesācējiem, gan tiem, kas nodarbojās ar dažādiem kāpšanas paveidiem dažādos kalnu rajonos, dažādos klimatiskajos apstākļos. Šīs klases sistēmām ir izteikta centrālā stiprinājuma cilpa, kurā iekabināt pašdrošināšanu un drošināšanas vai nolaišanās palīgierīci, virve tiek iesieta divās centrālajā cilpā ievērtajās horizontālajās cilpās (Double tie-in point). Vidukļa un kāju jostas ir vairāk vai mazāk regulējamas, lai sistēma varētu tikt lietota gan ar plānākām, gan ar biezākām drēbēm. Sistēmas jostas polsterētas ar dažāda veida polsterējumu, kas palielina komfortu gan valkājot, gan arī kritiena brīdī, vai ilgāku laiku karājoties virvē/pašdrošināšanā. Šāda veida sistēmām mēdz būt atvienojama vidukļa josta, uz tās – četras plastmasas (vai zemākas kvalitātes sistēmām - auklas, ar uzvērtu plastikāta caurulīti) cilpas papildus ekipējuma piekabināšanai. Šīs cilpas domātas tikai papildus ekipējumam (atsaites, karabīnes u.c.) un to izturība bieži vien norādīta ne tikai sistēmas lietošanas pamācībā, bet uz pašas plastmasas cilpas. Ne visu modeļu sistēmām šīs cilpas ir ērti lietojamas (īpaši – aizmugurējās), bet tā kā tas ir tikai papildus aprīkojums – lietotāja izvēle.


Petzl Corax sistēma

2. "High performance & Competition" – sistēmas lietošanai maksimāli sarežģītos maršrutos un kāpšanas sacīkstēs. Maksimāli samazinot sistēmas svaru un palielinot kāpēja kustības brīvību, šīs sistēmas veidotas lietojot minimālāko (tomēr kompromisā ar drošību!) materiāla daudzumu: plānas auduma lentas, minimāls polsterējums, tikai pats nepieciešamākais papildus aprīkojums (piemēram, tikai divas cilpas papildus ekipējuma piekabināšanai). Uz tā rēķina gan zūd komforts un iespēja regulēt sistēmas izmēru plašākā diapazonā, tomēr ieguvums cīņā par gramiem (sekundēm, metriem…) atsver zaudējumus.


Petzl Hirundos sistēma

3. "Alpine & Ice climbing" – sistēmas ilgstošām kalnu ekspedīcijām un kāpšanai ledus/sniega maršrutos. Galvenās pazīmes – maksimāli samazināts polsterējuma slānis (tā funkcijas veic kāpēja apģērbs) un ļoti plašā diapazonā regulējamas vidukļa un kāju jostas. Šādām sistēmām bieži vien mēdz būt no vidukļa jostas pilnībā atdalāmas kāju jostas, lai kāpējam, ieklausoties "dabas balsī", būtu iespēja saglabāt drošību. (Nekad nemēģiniet kāpt izmantojot tikai vidukļa jostu! Tam var būt ļoti traumējošas sekas!)

4. "Adventure & Gym climbing " – vienkāršotas lietošanas sistēmas, kas izstrādātas īpaši piedzīvojumu parkiem (virvju un trošu šķēršļu trases) kā arī masveida lietošanai sporta zālēs un kāpšanas sienām. Arī šīm sistēmām maksimāli samazināts polsterējums (vieglāka kopšana, it sevišķi ja sistēmas tiek izīrētas), iestrādātas tikai divas (vai pat tikai viena) papildus ekipējuma piekabināšanas cilpa. Sistēmas centrālā cilpa (virves iesiešanas un/vai pašdrošināšanas pielabināšanas vieta) mēdz būt vienkārtīga (Single tie-in point). Lai arī šīs sistēmas ir regulējamas, ražotāji šādu sistēmu modeļus piedāvā vismaz trijos vai pat četros dažādos izmēros. Tās plaši tiek izmantotas arī piedzīvojumu sportā, jo ir vienas no vieglākajām sistēmām. (Piedzīvojumu sporta disciplīnas arī mēdz būt dažādas un pat ļoti atšķirīgas, tāpēc sistēmas izvēle notiek pēc katra sportista personīgā lēmuma, rūpīgi iepazīstoties ar sacensību organizatoru prasībām! Sistēma, kurā var peldēt un skriet, veicot virvju šķēršļus dažu metru augstumā, atšķirsies no tās, ar kuru ir droši komandas sasaitē šķērsot ledājus vai lekt ar virvi no tiltiem…)


Petzl Pandion sistēma

5. "Big Wall" – pilnīgs pretstats vieglajām un "šaurajām" sistēmām, jo paredzētas ļoti ilgstošai lietošanai, piedāvājot kāpējiem maksimālu komfortu (polsterējums ir ļoti nepieciešams ilgstoši karājoties virvēs, kāpjot ar MAP izmantošanu) un drošību (piemēram, pastiprināta centrālā cilpa). Papildus aprīkojumā – izturīga cilpa sistēmas mugurpusē transporta virvei, ar kuru tiek pacelts papildus ekipējums, arī papildus cilpas ekipējuma piekabināšanai u.c. Ne visi ražotāji šāda veida sistēmas piedāvā, lai gan gandrīz katram sistēmu izgatavotājam pats dārgākais un komfortablākais/drošākais sistēmas modelis ir lietojams šādu maršrutu iešanai. Varbūt vienīgi, ar mazliet mazāku komfortu…


Sistēmā arī pa nakti, guļot uz "Big Wall" portledžas

Viens no sistēmas uzdevumiem ir nodrošināt kāpēja drošību kritiena brīdī, sadalot rāviena slodzi uz pēc iespējas lielāku ķermeņa laukumu, kas nodrošina mazāku iespējamību gūt iekšējas traumas (t.sk. kompresijas lūzumus u.c.), līdz ar to: platākas jostas un polsterējums – lielāks laukums, uz kuru sadalās rāviena slodze. Protams, platākas jostas un polsterējums nozīmē arī mazāku kustības brīvību un lielāku sistēmas svaru… Kuru ražotāja sistēmu, kuru modeli? Izvēle, kuras priekšā esam mēs katrs.

Sistēmas pielaikošana un izmērs

Līdzīgi kā apģērbs, ne visas dažādu ražotāju sistēmas derēs jebkuram, ne visi modeļi šķitīs pietiekoši komfortabli un ērti. Tomēr izvēloties sistēmu iegādei, to ieteicams darīt uzmanīgi – neērta, pārāk cieša sistēma var ierobežot kustību brīvību, savukārt pārāk brīva – radīt problēmas ar drošību! Jāņem vērā arī tas, ka sistēmu, kuru plānojat lietot kalnos vai velkot zem tās biezu ziemas apģērbu, būtu tādā veidā arī jāpamēģina pielaikot jau veikalā – pielaikojot jaunu apģērba kārtu (un varbūt arī mugursomu!). Kam vēl pievērst uzmanību?


Petzl Adjama sistēma

1.,2. 3. 4.
Sistēmas centrālā cilpa ar "Double tie-in point" (1), vidukļa jostas stiprinājuma "Double Back" sprādze (2), sistēmas kāju jostu regulēšana ar "Double Back" sprādzēm (3) un izvirzītas plastmasas cilpas ērtai papildus ekipējuma piekabināšanai (4).

Sistēmas vidukļa josta - tai jāatrodas virs gurniem un savelkot tās stiprinājumu (sistēmām, kurām ir vienkārtīgā metāla sprādze, drošā veidā divreiz izverot jostu cauri tai, jāpaliek vismaz 10 cm brīvam jostas galam!) tik cieši, lai jūs joprojām justos ērti (nav traucēta elpošana ar diafragmu), to nedrīkst brīvi novilkt uz leju, pāri gurnu kauliem (šādi pastāv iespēja krītot ar galvu uz leju, izkrist no sistēmas)! Pie tam, ja sistēma ir pārāk brīva (nav attiecīgi savilkta), kritiena brīdī, pat krītot ar kājām uz leju, pastāv iespēja traumēt apakšējās ribas! Tāpēc, gadījumā, ja gurni ir šauri vai lielāks vēders – ieteicams izvēlēties t.s. kopējo sistēmu vai sēdeklīti papildināt ar t.s. krūšu apsēju.

Sistēmas sprādzes - ne viens vien no kāpējiem ir nonācis nepatīkamās un pat ļoti bīstamās situācijās nepareizi izvērtu (vai neizvērtu) sprādžu dēļ. Labākas ir tās sistēmas, kuras izgatavotas lietojot t.s. Double Back sprādzes (Petzl iekarēs lietotas tikai šāda veida sprādzes!), kuras tikai jāsavelk uzvelkot vai jāatlaiž brīvāk novelkot sistēmu, netaisot sprādzes pilnībā vaļā. Vienkārtīgās (parastās) sprādzes bieži vien paliek izvērtas tikai vienreiz vienā virzienā, kas rada nopietnus draudus kāpēja drošībai. Drošības apsvērumu dēļ ieteicams ļoti rūpīgi iepazīties ar ražotāja norādījumiem un ieteikumiem (sistēmas lietošanas pamācību), nemaz nerunājot par to, ka sistēmas sprādžu aiztaisīšana un korekta virves pievienošana (iesiešanās ar attiecīgu mezglu) tai ir tikai sākums tām riskantajām (bīstamajām!) aktivitātēm, kurām sevi pakļaujam.

Sistēmas kāju jostas - tām jābūt ne pārāk ciešām, ne arī brīvām, jo paceļot kāju augšup, brīvas, uz leju noslīdējušas jostas var traucēt un apgrūtināt kustību. Arī kāju jostām, ja to garums ir regulējams, drošā veidā izverot jostu cauri sprādzēm, jāpaliek vismaz 8-10 cm brīviem jostas galiem! Ieteicamais sistēmas kāju jostu platums (kopā ar polsterējumu), vidējas miesas būves kāpējiem ir ~4-5 cm, jo smalkākas jostas, ilgāk karājoties sistēmā, var nospiest kājas traucējot to asins apgādi.

Kā kopt un uzglabāt sistēmu?

Adekvāta sistēmas lietošana, kopšana un uzglabāšana var paildzināt ne tikai šīs sistēmas "mūžu", bet arī jūsējo… :) Neuzglabāt sistēmu ilgstošā saules staru ietekmē – tas var izklausīties pēc gumijas zābaku kopšanas rekomendācijas "nekāpt ar tiem peļķēs", bet tomēr – ilgstoša sintētisko materiālu (neilona) atrašanās saules gaismā un karstumā būtiski ietekmē to izturību. Tāpat arī mitrums un aktīvas ķīmiskas vielas ko lietojam sadzīvē (krāsa, šķīdinātāji, alkohols, veļas balinātāji u.c.), tāpēc sistēmas glabāšana garāžā, automašīnas bagāžniekā, vai citā nepiemērotā vietā ir pielīdzinām… pašnāvībai. Ja sistēma bijusi netīra, to ieteicams skalot aukstā ūdenī vai īpašos gadījumos mazgāt veļas mašīnā, saudzējošā režīmā, lietojot nelielu daudzumu veļas pulvera, kas nesatur balinātāju (pēc mazgāšanas tā ļoti pamatīgi jāskalo!), un žāvēt ēnainā sausā vietā.

Sistēmas lietošanas laiks ir aptuveni trīs-četri gadi, ja tā tiek lietota ar vidēju intensitāti, bez ekstrēmām slodzēm, un tās kopšanā un uzglabāšanā nav sevišķu problēmu. Tomēr pēc katras lietošanas ir ieteicams sistēmu, it īpaši tās "nesošās" daļas (centrālā cilpa, vidukļa josta un sprādzes, centrālajā cilpā iešūtās savienojošās lentas), aplūkot ar mērķi atklāt, vai tajā nav parādījušies kādi defekti: atiris šuvums, izdilusi vai bojāta josta, plaisas sprādzēs, sistēmas materiāla krāsas izmaiņas u.c. Plūksna uz jostām (tās kļūst "pūkainas"), it sevišķi virves iesiešanas vietā, nav nekas neparasts, tomēr arī tas, lai arī nenozīmīgs, tomēr ir defekts, kas ar laiku var pāraugt nopietnā bojājumā. Lai izvairītos no sistēmas virvju iesiešanas vietas iznēsāšanās, ieteicams lietot mezglus tādā veidā, kas rada mazāku berzi starp jostām un virvi.



Parādoties nopietnākiem bojājumiem (atiris šuvums, vaļējas šuves, jostas plīsumi vai viļņveidīgi izstaipījumi, bojātas aizdares sprādzes), vai pēc ekstrēmiem kritieniem, kuru laikā sistēma ir pārcietusi lielu rāvienu, ir laiks domāt par jaunas sistēmas iegādi. Tāpat to būtu ieteicams darīt, ja iepriekšējā sistēma lietota jau vairāk par pieciem gadiem. Protams, lēmums jāpieņem katram pašam. (Un katrs pats atbild par savu dzīvību!)

[FORUMA TĒMA]


Kalni Alpīnisms Klinšu kāpšana Ledus kāpšana Kāpšana kalnos Ekipējums kalniem Piedzīvojumi

Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar kāpšanu un nolaišanos pa virvēm, dabīgu un mākslīgi veidotu klinšu vai ledus reljefu, kā arī atrašanos kalnu zonā, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv