Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Treniņi, pieredze
Pašpārbaudes tests kalnos kāpējiem (atbilžu versija)

Atbilžu variants / versija: Kristaps Liepiņš [ AUTORS?]

Uzdevums Nr.1
Klinšu kurpes, ķivere, sistēma, magnēzija maisiņš, 11 atsaites (iekabinātas sistēmas priekšējās sānu ekipējuma cilpās, abās pusēs), 60cm šūtā cilpa (pievienota ar vienkāršo Aptverošo mezglu sistēmas centrālajā cilpā, tās galā Kāpslīša mezgls un karabīne ar skrūvējamo aizdari), karabīne ar skrūvējamo aizdari (drošināšanas virves nostiprināšanai virves izvēršanas brīdī stacijā), mazā tērauda (!) karabīne ar skrūvējamo aizdari (gadījumam, ja nepieciešama stacijas karabīnes nomaiņa vai ja nepieciešams nolaisties lejā no kāda starpāķa), palīgvirves cilpiņa un viena lieka karabīne gadījumam, ja maršrutā būs problēmas ar stacijas aprīkojumu vai nāksies nolaisties lejup no diviem starpāķiem). Drošināšanas virve vismaz 70m gara, iesieta sistēmas abās horizontālajās "nesošajās" cilpās paralēli sistēmas centrālajai cilpai ar Astotnieka mezglu. Gribu lai mani drošina ar Petzl Grigri... :)

Uzdevums Nr.2
Klinšu kurpes, ķivere, sistēma, magnēzija maisiņš, 14 atsaites (iekabinātas sistēmas sānu ekipējuma cilpās, divas no tām variējamā garuma atsaites). Divas 60cm, divas 120cm šūtās cilpas (staciju izveidei un papildus starpāķiem, atsaišu pagarinājumiem) un sešas karabīnes ar skrūvējamu aizdari stacijām (iekabinātas sistēmas aizmugurējās sānu ekipējuma cilpās). Drošināšanas un nolaišanās ierīce Petzl Reverso3 dubultajām virvēm, komplektā ar skrūvējamu mazo un lielo (piemēram, Petzl Am’D) karabīni (otrā kāpēja drošināšanai un priekš nolaišanās). Papildus drošināšanas punktu izveidei – nepilns ieliktņu komplekts (~5-6 gab.) un pāris frendi ("virs" ieliktņu izmēriem, rajona klints reljefa raksturīgākie izmēri) uz atsevišķas karabīnes bez aizdares, ieliktņu atslēga uz vēl vienas atsevišķas karabīnes bez aizdares. Padrošināšanai 120cm Dyneema šūtā cilpa ar iesietiem trijiem Devītnieka mezgliem (improvizēta trīs garumu pašdrošināšana, viens gals ar vienkāršo aptverošo mezglu iesiets sistēmas centrālajā cilpā, otrā ar Kāpslīša mezglu lielā karabīne ar skrūvējamu aizdari). Dubultās virves (2x50m komplekts, piemēram, Beal Cobra II 8.6mm, iesietas sistēmas abās horizontālajās "nesošajās" cilpās paralēli sistēmas centrālajai cilpai ar Astotnieka mezgliem). Mazā tērauda karabīne ar skrūvējamo aizdari (gadījumam, ja nepieciešama nolaišanās cilpas/stacijas karabīnes nomaiņa vai ja nepieciešams nolaisties lejā no kāda starpāķa), palīgvirves cilpiņas (2x60cm avārijas situācijām un viena 40cm Franču aptverošajam mezglam priekš nolaišanās pa virvēm). Mazā mugursoma uz diviem kāpējiem, tajā aptieciņa, mobilais telefons (ja rajonā ir telefona zona), dzeramais un nedaudz ēdamais, papildus apģērbs (saskaņā ar rajona specifiku), maršruta apraksta kopija (pārzīmēta, vai nofotografēta un pieejama fotoaparātā), brīvā palīgvirve, izolācijas lenta, nazis.

Uzdevums Nr.3
Atbilstošs apģērbs, zābaki (uz kuriem var nostiprināt dzelkšņus), dzelkšņi (vienkāršākie modeļi), katram viens leduscirtnis, ķivere, sistēma. Pie sistēmas nostiprināts ledāju šķērsošanas komplekts (1-2 garās ledus skrūves (t.s. ledusāķi) uz atsevišķas karabīnes bez aizdares, ieteicams – trīsis un neliels virves saspiedējs (piemēram, Wild Country RopeMan Mark II vai Kong Duck), Petzl Reverso3 drošināšanas un nolaišanās ierīce, palīgvirves cilpiņas (2x60cm avārijas situācijām un viena 40cm Franču mezglam priekš nolaišanās pa virvēm), 4-5 karabīnes ar skrūvējamu aizdari. Virve – viena 60 vai 50m "sausā" pusvirve (tad visiem grupas dalībniekiem jāiesienas vienā virvē, kas nav sevišķi labi, bet tomēr šādā situācijā ir pieņemami, ja ir atbilstoša sagatavotība), vai divas 30m "trekinga" virves (diametrs 8.5 – 9.5mm, atbilstoši sasaišu sastāvs: viens "trijnieks" un viens "divnieks"). Mugursomās aptieciņa, pārtikas un apģērbu rezerve, mobilais telefons (ja rajonā ir telefona zona), maršruta karte vai shēma, brīvā palīgvirve, izolācijas lenta, nazis.

Uzdevums Nr.4
Atbilstošs apģērbs, zābaki, dzelkšņi, katram viens leduscirtnis, ķivere, sistēma. Pie sistēmas nostiprināts ledāju šķērsošanas komplekts (vismaz 2 garās ledus skrūves uz atsevišķas karabīnes bez aizdares, trīsis un neliels virves saspiedējs (piemēram, Wild Country RopeMan Mark II vai Kong Duck), Petzl Reverso3 drošināšanas un nolaišanās ierīce, palīgvirves cilpiņas (2x60cm avārijas situācijām un viena 40cm Franču mezglam priekš nolaišanās pa virvēm), 5 karabīnes ar skrūvējamu aizdari. Virve – viena 60 vai 50m "sausā" pusvirve (visi grupas dalībnieki iesienas vienā virvē uz ledāja horizontālākās daļas šķērsošanas laiku, otra komplekta pusvirve trešā kāpēja mugursomā, pienākot pie stāvāka kāpšanas posma iespējams lietot abas pusvirves, līderim iesienoties abu virvju vienā galā, bet abiem pārējiem kāpējiem, - katram savā virves galā). Maršruta tehniskajai daļai, ja nepieciešams – drošināšanas ekipējums (ieliktņu un frendu komplekts, atsaites atbilstoši maršruta sarežģītās daļas specifikai). Uz grupu vismaz viens Abalakova ķeksītis ledus tuneļa izveidei (avārijas situācijām). Līdzi (mugursomā) noteikti vēl aptieciņa, mobilais telefons (ja rajonā ir telefona zona), pārtikas un apģērbu rezerve (saskaņā ar rajona specifiku), maršruta apraksts, foto vai shēma, brīvā palīgvirve, izolācijas lenta, nazis.

Uzdevums Nr.5
Nolaišanās pa dubultu virvi ar Petzl Reverso3 izmantojot Franču aptverošo mezglu drošībai. Pie sistēmas kreisajā pusē ieliktņu un frendu komplekts, 2-3 ledusskrūves (gadījumam, ja stacija jātaisa uz ledus, viena no tām 22cm garā, ja nolaišanās cilpu iespējams izveidot Abalākova tunelī vai divos tuneļos tos savstarpēji savienojot ar palīgvirvi), četras karabīnes ar skrūvējamu aizdari (jaunas stacijas izveidei vai esošās pastiprināšanai), pāris 60 un 120cm cilpas (stacijai). Pašdrošināšanai DaisyChain veida pašdrošināšana vai 120cm Dyneema šūtā cilpa ar iesietiem trijiem Devītnieka mezgliem, pašdrošināšanas galā lielā karabīne. Sistēmas aizmugurē, uz ekipējuma cilpas: ieliktņu ķeksītis drošināšanas punktu sagatavošanai, Abalakova ķeksītis ledus tuneļa izveidei, palīgvirves cilpiņas (2x60cm avārijas situācijām, piemēram, atkāpšanai augšup pa dubultām virvēm), leduscirtnis (piekabināts ar atsevišķu karabīni, cirtņa rokas cilpa arī iekabināta tajā). Mugursomā brīvās palīgvirves gabals, izolācijas lenta, nazis (jaunas nolaišanās cilpas izveidei, vai esošās pastiprināšanai/nomaiņai u.c. "avārijas" lietas).

Uzdevums Nr.6
Verbāli sazinos ar drošinātāju ("Nostiprini!"), novērtēju situāciju – attālumu līdz vietai, kur var piekļūt pie klints lejpus manis, un ja tāda iespēja ir, padodu komandu drošinātājam nolaist mani lejup. Ja tādas iespējas nav vai tā ir apgrūtināta (karnīze, drošinātājs drošina ar Reverso pašbloķējošā veidā), uzsienu uz abām (pēc situācijas, uz vienas gadījumā ja virves virs manis iekabinātas atšķirīga pozicionējuma starpāķos) virvēm Trīskāršo aptverošo mezglu ar palīgvirves cilpiņu, piekabinu to pie sistēmas centrālās cilpas, otru cilpiņu – arī Trīskāršo aptverošo mezglu, bet izmantoju to kājas atbalstam un kāpju augšup pārmaiņus slogojot abas cilpiņas. Tiekot līdz klintij, nostājos uz drošām aizķerēm (vai piekabinos ar pašdrošināšanu pie sekojošā starpāķa) un atkārtoti sazinos ar drošinātāju ("Ieņem liekās virves!"). Kāpju tālāk.

Uzdevums Nr.7
Pie manis paliek: drošināšanas ierīce Reverso3 (ar kuru notiek drošināšana), pašdrošināšana ar karabīni, pāris liekās karabīnes, viena 120cm šūtā cilpa, viena 60cm šūtā cilpa (pāri plecam, ekipējuma piekabināšanai kāpjot) ieliktņu ķeksītis drošināšanas punktu izņemšanai, neliels virves saspiedējs, palīgvirves cilpiņas (2x60cm avārijas situācijām un viena 40cm Franču mezglam priekš nolaišanās pa virvēm). Mazā mugursoma plecos vai piekabināta pie stacijas, tajā aptieciņa, mobilais telefons (ja rajonā ir telefona zona), dzeramais un nedaudz ēdamais, papildus apģērbs (saskaņā ar rajona specifiku), brīvā palīgvirve, izolācijas lenta, nazis.

Uzdevums Nr.8
Nostiprinu virvi ar Mūļa mezglu uz drošināšanas ierīces karabīnes. Cenšos verbāli sazināties ar sasaites biedru. Apsveru iespēju nolaist zemāk cietušo partneri, bet lielākajā daļā gadījumu tas nav iespējams un tikai vēl vairāk var sarežģīt situāciju). Pēc iespējas pamatīgāk (lietojot visu "lieko" ekipējumu, t.sk. arī atlikušo virves garumu) pastiprinu staciju (īpaši slodzei virzienā uz augšu!), atkāroti cenšos sazināties ar sasaites biedru, izeju no drošināšanas sistēmas (Kleimheista mezgls ar īsāko, Franču aptverošajam mezglam domāto palīgvirves cilpiņu, iekabinu to papildinātās un pilnveidotās "multi" virziena stacijas centrālajā punktā, atsienu Mūļa mezglu, minimāli izlaižu drošināšanas virvi pārnesot partnera svaru uz staciju, nodrošinu Kleimheista mezglu vēl papildus ar Kāpslīša mezglu aiz tā, kurā iekabinu karabīni un piekabinu to pie stacijas). Ar visu lieko ekipējumu un mugursomu (aptieciņa, telefons, dzeramais, apģērbs u.c.) dodos augšup pa nostiprinātajām virvēm (tās slogojot pēc iespējas maz, jo tādā veidā tiek apdraudēts pēdējais drošināšanas starpāķis, kas noturējis partnera kritienu, kura izraušanas gadījumā iespējams piedzīvot vēl vienu kritienu/rāvienu!), drošināšanai lietojot divus trīskāršos aptverošos mezglus (pēc situācijas, - uz abām vai uz katras no drošināšanas virvēm atsevišķi, atkarībā no tā, kā tās ir iekabinātas drošināšanas starpāķos, kopā vai atsevišķi!). Mazāk drošos starpāķus mēģinu nostiprināt pēc iespējas droši (pēc iespējas – "multi" virziena slodzei!) vai izņemu un ar šo ekipējumu pastiprinu pēdējā starpāķa vietu pirms sasaites biedra (pietuvojoties pie tā, uz šo punktu būs īpaši liela slodze!). Piekļūstu sasaites biedram un novērtēju situāciju. Izveidoju staciju un pārnesu sasaites biedra un savu svaru uz tās. Ja nepieciešams - sniedzu pirmo medicīnisko palīdzību. Ja situācija nav ļoti nopietna (piemēram, partneris krītot un atsitoties zaudējis samaņu, bet tomēr palēnām atgūstas) un sasaites biedram sniedzot pirmo palīdzību situācijas izvērtējums ļauj pieņemt lēmumu par patstāvīgu nolaišanos/maršruta turpināšanu – gatavojamies nolaisties vai turpināt maršrutu. Ja nepieciešams (nopietnāka situācija) un ir iespēja – vēršu uzmanību uz notikušo apkārt esošajiem kāpējiem, mēģinu verbāli sazināties ar tiem. Ja situācija ļoti nopietna – cenšos sazināties ar glābšanas dienestu. Ja situācija ir ļoti nopietna, bet citu kāpēju nav, nav arī iespējas sazināties ar glābšanas dienestu – dodos pa virvi (atkarībā no reljefa situācijas – ar Trīskāršajiem aptverošajiem mezgliem un kāpjot vai ar Reverso3 nolaižoties pa virvēm) atbrīvot visus iepriekšējos (apakšējos) drošināšanas punktus un lejā esošo staciju, pēcāk kāpju augšup, gatavoju visu nepieciešamo glābšanas darbu veikšanai organizējot nolaišanos un cietušā nolaišanu lejup... Šāds scenārijs ir "pa smago" – ļoti vēlams to visu izspēlēt/izmēģināt dažādos atšķirīgos veidos mācību nodarbībās!

Uzdevums Nr.9
Mēģinām "laist vilni" pa virvi, mēģināt to vilkt nedaudz citā, atšķirīgā leņķī, velkam ar spēku un iekaroties tajās ar svaru. Ja virves tomēr nekustās, viens no kāpējiem uzsāk drošināšanu (abas virves tiek iekabinātas Reverso), otrs, paņemot līdzi visu nepieciešamo drošināšanas organizēšanai (ieliktņi, frendi, atsaites, cilpas) un priekš nolaišanās pa virvi (Reverso, palīgvirves cilpiņa Franču aptverošajam), kā arī papildus ekipējumu (brīvā palīgvirve, izolācijas lenta, nazis) priekš augšējās stacijas pastiprināšanas (ar spēku raustītas virves var samaitāt nolaišanās cilpas!), uzsien uz abām virvēm divus (!) trīskāršos aptverošos mezglus ar palīgvirves cilpiņām (60cm) un kāpj augšup (ja iespējams, izmantojot reljefu, veidojot starpāķus, līdzīgi, kā kāpjot ar apakšējo drošināšanu – slogojot nolaišanās virves, pastāv risks, ka ar spēku raustītās nolaišanās cilpas ir pārrīvētas un var pārtrūkt!). Nonākot augšā vai vietā, kur virves iesprūdušas, kāpējs pārliecinās par nolaišanās cilpu esamību drošā lietošanas kārtībā un atkārtoti laižas lejup, mēģinot novietot virves citā vietā, kur tās neiesprūst!

Uzdevums Nr.10
Vai ar atlikušo ekipējumu varam droši (!) pabeigt kāpienu? Šaubas? Organizējam nolaišanos pa dubultām virvēm lejā, pa ceļam uzmeklējot nokritušo ekipējumu. Šāds, lielu kritienu un triecienu piedzīvojis ekipējums pēcāk jāpakļauj rūpīgai vizuālai kontrolei, un tā lietošana ieteicama tikai pie pārliecības, ka tas nav ticis nopietni bojāts, tāpēc nekavējoša atkārtota kāpšanas uzsākšana nebūtu vēlama.

Uzdevums Nr.11
Notinam ar izolācijas lentu un nogriežam virves "atsistos" galus (ja ir šķiltavas - apkausējam tos), lai tie nespurotos. Pārskatām virves atlikušos garumus pārliecinoties, ka tajos nav vēl kādi bojājumi. Organizējam nolaišanos pa dubultām virvēm lejā, pa ceļam veidojot savas nolaišanās stacijas (ja ir tāda nepieciešamība, pirmkārt nolaišanās cilpām lietojot īsāko virves "atsisto" galu). Cenšamies "trāpīt" arī uz jau esošajām, gatavajām nolaišanās cilpām, posmos, kur tas neizdodas veidojot savas nolaišanās cilpas (nepieciešamības gadījumā, var jau atstāt arī kaut ko no pamatekipējuma, piemēram, kādu ieliktni u.c. ekipējumu).

Uzdevums Nr.12
Trīsreiz dziļi ieelpoju... Uzmanīgi noņemu no pleciem mugursomu (apzinoties iespēju iekrist slēgta ledāja plaisā, tās plecu siksnai ar Aptverošo mezglu jau pievienota šūtā lentas cilpa, līdz ar to mugursoma paliek karājoties zem manis), lēni, lai mugursomas iekāršanās virvē neradītu rāvienu, nolaižu to lejā, tad apgriežos ar galvu augšup. Novērtēju situāciju. Ja iespējams, ar cirtni iecērtos plaisas malā, pievelkos tam, iecērtu dzelkšņu priekšzobus ledū, pārnesu savu svaru uz cirtņa un dzelkšņiem, plaisas sienā ieskrūvēju ledusāķi, iekabinu tajā pašdrošināšanu (viena no 60cm palīgvirves cilpiņām ar karabīni). Otra iespēja (ja plaisas siena nav reāli aizsniedzama): atbrīvot pie sevis esošo virves rezervi, pārnest svaru uz palīgvirves cilpiņu (divas cilpiņas ar Trīskāršo aptverošo mezglu un karabīnes vai viena cilpiņa + paņēmiens, kā atbrīvoties no virves mezgla, kas iesiets sistēmā vai ar karabīni piekabināts pie sistēmas), pārkabināties uz nolaišanos (Reverso vai Bremzes mezgls) un nolaisties līdz vietai, kur plaisa sašaurinās un ir iespējams ieķīlēties tajā ar abām kājām balstoties pretējās sienās, vai nolaisties līdz plaisas apakšai. Trešā iespēja (ja plaisas siena nav reāli aizsniedzama un arī virves rezerve nav pietiekoša lai nolaistos lejā, vai plaisas dziļums un platums ir pārlieku liels): pārnest svaru uz divām palīgvirves cilpiņām (trīskāršie aptverošie mezgli, augšējā cilpiņa piekabināta pie sistēmas centrālās cilpas ar karabīni ar skrūvējamu aizdari, apakšējā cilpiņa tiek izmantota kājas kāpslim - svara pārnešanai uz kājas, lai tajā laikā otru cilpiņu ar mezglu varētu pārbīdīt maksimāli augstu) un tādā veidā kāpt uz augšu līdz vietai kur iespējams piekļūt plaisas sienai un maksimāli ātri atslogot virvi (leduscirtņu ieciršana, ledusāķis), lai sasaites biedrs ledāja virspusē varētu pamatīgāk nostiprināt virvi (pretējā gadījumā ir liels risks, ka ar savu svaru un darbībām ierausi arī otru sasaites biedru plaisā). Sasniedzot kādu no uz virves uzsietajiem Tauriņa mezgliem, apejam to iekabinoties tajā (ar karabīni ar aizdari, sistēmas centrālajā cilpā) un pārsienot palīgvirves cilpiņas virs mezgla (piekabināto Tauriņa mezglu vairs nost nekabinām). Līdzko sasniedzam plaisas sienu – leduscirtnis, dzelkšņi, ledusāķi... Izkāpšana no plaisas nebūs vienkārša, virve var būt "iegriezusies" plaisas sniega/ledus malā un tas var prasīt papildus darbu malas nostiprināšanā un attīrīšanā... Ne velti alpīnisma apmācību procesā īpaša uzmanība aizvien jāpievērš individuālajai sniega tehnikai – no tā, vai kalnos kāpēji māk un var iecirsties, pašaizturēties, noturēties rāvienā, kad sasaites biedrs krīt plaisā, atkarīga gan viņa, gan sasaites biedra dzīvība. Iekrišana plaisā – tā ir "standarta avārijas situācija" uz kuru jābūt gatavam ikvienam kalnos kāpējam, kas iziet uz ledāja.

[FORUMA TĒMA]



Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar kāpšanu un nolaišanos pa virvēm, dabīgu un mākslīgi veidotu klinšu vai ledus reljefu, kā arī atrašanos kalnu zonā, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv