Arhīvs > Preses ziņas

Teksts un foto: Arta Blumberga [ AUTORE?]
2010. gada jūnijs, Muskata, Omāna

Ciklons pašu acīm...

Ziņa no preses: "Otrās kategorijas ciklonā "Phet" Persijas līča valstī Omānā bojāgājušo skaits sasniedzis 17, ievainoti vairāk nekā 50 cilvēki, svētdien paziņoja Omānas amatpersonas. Lielākā daļa bojā gājušo dzīvību zaudējuši ciklona izraisītajos plūdos, sagrūstot ēkām vai saņemot nāvējošu elektriskās strāvas triecienu. Vairāki bez vēsts pazuduši cilvēki joprojām tiek meklēti. Pēc pašreizējām aplēsēm, ciklona postījumi radījuši zaudējumus vairāku miljonu latu apmērā. "Phet" taju valodā nozīmē "garšviela"..."

Avots plašākai statistikai: "Times Of Oman"

Jūrā, pirms ciklons zemi sasniedza, tas sasniedza pat 4. kategorijas stiprumu! Attēls no "Tropical Storm Risk"

2010. gada 4. jūnijs. Rīts līča valsts Omānas galvaspilsētā sākās ar spēcīgu lietusgāzi un vēju, valsts dienvidos jau dienu iepriekš plosīties sāka tropiskais ciklons Phet (2. kat.). Cilvēki no austrumu piekrastes, wadi (šauras upju ielejas, kanjoni, red.) tuvumā esošajiem ciematiem un salām tiek laicīgi evakuēti, jo tur zemienes strauji pārplūst, pāri iet ciklona epicentrs. Zemākajās daļās redzami vien māju jumti, ceļu uz jūru uzsāk nevērīgi atstātas lietas, tai skaitā automašīnas... Par laimi, ātri iztrakojies, Phet dodas tālāk uz Pakistānu. Muskatā tas viesojas vien vienu dienu, bet sekas vēl pēc 3 dienām ir manāmas, dažas ielas pārplūdušas līdz auto "vēderiem", dažas tiek attīrītas no 20 cm dubļu kārtas, dažas vēl aizvien ir bloķētas. Ciklona laikā ūdens līmenis Muskatas centrā pārsniedza 1,5 m atzīmi. Austrumos vēl aizvien wadi ūdeņi plūst pāri šosejām un cilvēki ir iesprostoti savos ciematos. Pamazām, bet ātri tiek atjaunota satiksme. Ne tikai laucinieki, bet arī pilsētnieki tīra māju pagalmus, pirmos stāvus no ūdens, dubļiem. Tropiskais ciklons paņēmis vismaz 24 cilvēku dzīvības, vairāki vēl aizvien tiek meklēti. Pamazām evakuētie cilvēki tiek vesti atpakaļ uz mājam un visi cenšas aizmirst piedzīvoto un zaudēto.

Diena pirms...

2010. gada 3. jūnijs. No rīta avizē izlasīta ziņa, ka tuvojas nesen Indijas okeānā dzimis ciklons. Pēcpusdienā tas jau ir sasniedzis Omānas austrumu pilsētu Sur, kas ciklonā cieta vissmagāk... Tā īsti nesaprotot, ko darīt, izdomājām, ka nedaudz jāpafotografē "vakars uz ezera" un jābrauc iepirkt ūdens. Kā vēlāk izrādījās, tad dažos veikalos ūdens, maizes un rīsu plaukti tika pilnībā izpirkti...

"Vakars uz ezera", braucam iepirkties...

Vējš pieņemas spēkā...

Ciklons ir klāt!

4. jūnijs. Ziņots bija, ka pati spēcīgākā lietusgāze un vētra būs ap 9:00 no rīta, tāpēc nekur nesteidzamies, guļam, cik varam. Vēlāk pamostoties, domājam, - pats trakākais ir aiz muguras, jāiet pamazām izpētīt, kas un kā noticies pilsētā. Patiesībā visa "akcija" sākās tieši ap 14:00/15:00 dienā, kad mums šķita, ka viss jau garām. Mājas iekšpagalmā pavisam mierīgi lietiņš grabina, pat zvirbuļi čivina balkonos paslēpušies... Otrā mājas pusē paveras pavisam cita aina, - lietus lāses slīpi vien iet!

Šādi Phet izskatījās no kosmosa. Attēls no NASA uzņemtajām bildēm...

Ejam bildēt. Lūk, dažas bildes no Mutras piekrastes, un no viena labi drenēta kalnu ceļa. Tālāk šādā laikā doties būtu pilnīgs neprāts! Vējš Mutrā ir nežēlīgs, lietus tiek "iesists" zem visām lietus jakām un viļņu vāli ar negantu spēku tiek dauzīti pret krasta klintīm un akmens malām. Par laimi vismaz ūdens ir silts, jo gaisa temperatūra no vakardienas (+42°C) uz šodienu (+23°C) ir nokritusies par gandrīz 20 grādiem. Viļņi tiek uzsisti pat 9 m augstumā. Ūdens spēks ir bezsirdīgs un sajūta, ka vienā mirklī vari vairs nebūt un to visu nevērot, ir ļoti baisi patiesa.

Pilsēta. Plūdi visapkārt...

Šie foto uzņemti 20 minūšu gājiena attālumā no mūsu mājam, vēlāk vakarpusē tur pat ar 4x4 auto nevarēja iebraukt, ūdenslīmenis tur sasniedza pat 1 - 1,5 m līmeni. Pret nākamās dienas pēcpusdienu lielākais ūdens daudzums aiztecēja, bet dažas ielas vēl aizvien palika neizbraucamas.

Lielais dzeltenais duļķainais wadi pa pusei (precīzāk, līdz logu vidum) "apēda" restorānu visai ģimenei - McDonaldu (Qurum), tirdzniecības centru, restorānus un citas mazas bodītes. Pusnaktī no šīs pilsētas daļas cilvēki tika evakuēti. Vēlāk, nākamajā dienā gan upe visu "izvēma" atpakaļ, aiz sevis atstājot to teritoriju ar biezu dubļu kārtu. Drenāža pēc iepriekšējā ciklona Gonu (2007. gads, 5. (!) kategorijas ciklons) tika ļoti uzlabota un ūdens noteces plūsma paātrināta.

Ciklonam aizejot

Mutra "dienu pēc". Lai ari Phet ir prom, šo dienu solīja lietainu, kā rezultātā nedaudz apdedzināju seju saulē... :) Viss labs, kas beidzies. Sīkie spēlējas pie viļņu šļakatām, nenojaušot, ka var kļūt par vēl beidzamajiem šī ciklona upuriem. Spēks jūrai vēl aizvien ir tikpat liels, ka vakar. Šur tur akmens margas ir salauztas, strādnieki jau steidz tās labot, lai kāds neuzmanīgs gājējs neiekristu jūrā. Viļņi sit pāri pat divām ceļu joslām, arī autobraucējiem jāuzmanās.

Vietām ūdens vēl aizvien nekur neplūst, auto pusnoslīkuši. Pilsēta "pēc"...

Šeit ūdens līmenis nokrities strauji, bet viss stāvlaukums klāts bieziem dubļiem. Grūti noticēt, bet dienu iepriekš šajā stāvlaukumā ūdens skalojās vismaz 1 m augstumā...

Visvieglāk plūdos "ievainojamais" pilsētas gals, Qurum. McDonalds, tirdzniecības centrs, bodes un pārējie restorāni tiek tīrīti un laboti. Iepriekšējā dienā izliktie smilšu maisi pie durvīm nedaudz līdzējuši, bet upes nestie mālainie un glumie dubļi tāpat iekļuva visur. No šīs vietas 400 m tālāk esošā geocaching slēpņa vieta tapa izpostīta šajos plūdos, - visa draza, koki, ūdens mucu paliekas un citi "peldamie" materiāli salauza slēptuvi.

Piesardzīgi braucam uz piekrastes ciemata Yiti pusi, pa drošu ceļu. Lai arī lietus bija pārgājis, wadi straumes turpina plūst, un nevar prognozēt, dažos wadi ūdens līmenis tikai turpina celties, jo tas tek no tālākiem kalniem, bet mērķis ir viens - jūra. Un mēs esam pie jūras. Pamazām iebraucam viena ielejā, skatot jau "apslīkušus" autobusus, mašīnas un pat traktoru. Tālu nekur gan netikām, jo ceļš izpostīts, apkārtceļš pa slidīgiem māliem veda, vēlāk wadi pilns ar ūdeni.

Drošības dēļ, ja nu atsāk līt, negribēdami izbaudīt dažu dienu "dīkstāvi" kādā mazā ciematiņā, devāmies atpakaļ. Ūdenslīmenis šeit ceļas loti strauji, un straumes spēcīgas. Ciklona laikā labāk būt mājās...

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [FORUMA TĒMA]

www.adventurerace.lv sadaļā "Arhīvs" publicēti vēl vairāki raksti un fotoreportāžas par dažādiem piedzīvojumiem Omānā: