Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Preses ziņas
500 kilometri jūrā – no Ainažiem līdz Nidai

Autors: Raivo Šulcs (www.seakayak.lv) [ AUTORS?]
2009. gada septembris, Rīga

Pirmdien, 14. septembrī plkst. 11:00 Ainažos tika uzsākts līdz šim vēl neveikts laivojums: ceļojums gar visu Latvijas jūras piekrasti jūras kajakos - mēģinājums nobraukt gar Latvijas jūras piekrasti ~500 kilometru garumā!

Šis ir "Open" tipa pasākums. Dēļ rudenīgiem laika apstākļiem viegli nebūs un atliek tikai minēt, vai kādam izdosies nobraukt no starta līdz finišam, taču pievienoties braucienam vai atsevišķiem tā posmiem aicināts ikviens interesents, kurš apzinās savas spējas veikt distanci!

Pasākuma nolikums:
* Mērķis: veikt braucienu airu laivās (kajakos) gar Latvijas piekrasti no Ainažiem līdz Nidai;
* Ideja: Piedzīvojums un izaicinājums;
* Palīdzība distancē: apgāde "no malas", veikalu un kempingu izmantošana atļauta. Nav atļauta atsevišķu distances posmu apbraukšana izmantojot auto u.tml. "krāpšanās", kas degradē pasākuma mērķi;
* Iepriekš saskaņojot ar organizatoriem (Jūras Laivas, Luīze +371 29466501), atsevišķos distances posmos pievienoties laipni aicināts ikviens, kurš apzinās savas spējas airēt jūrā. Organizatori nav atbildīgi par dalībnieku drošību un rīcības sekām.

* * *
Pasākuma dienasgrāmata

10.09. Starts nolikts pirmdien, 14. septembrī ~11.00 Ainažos. Optimistiskā prognoze - veikt vidēji 50 km dienā, kā rezultātā brauciens ilgtu 10-14 dienas. Dalībnieku skaits un sastāvs, kā tas mēdz būt šādos gadījumos, būs zināms startā...:)

14.09. 12:20 Starts! Izejam jūrā! Braucēju skaits un sastāvs beidzot zināms - Raivo, Midis un Rolfs.


Raivo, Midis un Rolfs, Ainaži, pirms došanās jūrā

Raivo: "Visu dienu svina pelēka debess un tāda pati jūra. Rīt ceram nobraukt plānotos 50 km, lai gan ilgāk kā līdz 18:00 nepaairēsi, paliek tumšs. Ir skaidrs, ka jāpārskata mantu krāmēšanas menedžments. Uz ūdens karsti - krastā auksti."



Statistika - vidējais ātrums kustībā 6,5 km/h, airējot 8 km/h, kopējā distance 35 km. Pirmā vakara finišs 18:40 pie Veczemju klintīm.


15.09. Otrā diena. Startējam 9.30. Gludūdens. Laika apstākļi joprojām atbilst formātam "Latvijas pelēkais". Priekšpusdienā uzlīst, uz pēcpusdienu debesis skaidrojas, vakarā saule.




Vidzemes piekrastes "klasika": Veczemju (Mantiņu, Sarkanās) klintis un Ķurmjraga slīpā/vecā bāka.




Uzpildīšanās piekrastes bodē. Dažādi šķidrumi... Varbūt arī "atjaunošanas karti"?

Tiek nolemts mēģināt sasniegt Garciemu, kur pateicoties Ilonas un Mišas gādībai un rūpēm, mūs gaida pirts ar iespēju sasildīties, izžāvēt apģērbu un atrisināt problēmas ar nakšņošanu Pierīgā.

Pieveikti 57 km. Finišējam 20:45. Grūta diena! Šajā gadalaikā veikt 50 km pa jūru - tā ir optimistiska prognoze...




Vakars. Jūra. Pirts. Dienas beigas. (Romantikas cienītāji saulrieta bildi lielākā izmērā var skatīties šeit!)

Trešajā dienā (līdz tiekam ārā no "Silikona ielejas") ieplānoti 35 km – pa nakti paliksim pie Janceka Mellužos. Jau iepriekš pateicamies Jancekam, ja viņš būs mājās.

Sliktā ziņa - veselības problēmu dēļ Saulkrastos ekspedīciju, vismaz uz laiku, atstāja Rolfs. Turpinām divatā.

Rolfs: "Muguras dēļ esmu uz laiku izkritis no brauciena. Iespaidi īsumā: ļoti daudz gājputnu, vakaros ļoti daudz knišļu, milzums tīklu, no Ainažiem līdz Saulkrastiem krastā redzējām četrus cilvēkus... Tiem, kas nav redzējuši, vēlreiz saku, ka Vidzemes piekraste ir ļoti interesanta! Uzskatāmi redzama piekrastes erozija un turīgo zemju īpašnieku neveiksmīgie mēģinājumi ar to cīnīties. Jamie tomērt nesaprot, ka dabu nevar nopirkt. Braucienam plānoju pievienoties nedēļas beigās/jaunnedēļ sākumā jau pa Lielo Jūru."


16.09. Trešā diena. Starts 9:15. Neliels pretvējš, kā rezultātā ātrums krīt līdz 5-6 km/h.






Pirms un pēc Daugavas ietekas jūrā šķērsošanas: nu jau esam pāri lielajam kuģu ceļam...

Finišs 17:30, pēc vakardienas nobraukti 37 km, paliekam pa nakti Mellužos pie Janceka. Paldies viņam par to!


17.09. Ceturtā diena. Starts 10:45, jūra balta. Mēģināsim airēt. Grūtības rada piekrāmētie kajaki.



Plkst. 13:30, Lapmežciems. Laiks ir nedaudz norimies un parādās iespēja braukt dziļāk jūrā, kur nav plīstošo viļņu.





Plkst. 16:35, apmēram Ragaciems un kopā noairēti 20 km. Izbraucot no mānīgā aizvēja pie Ragaciema iekļūstam īstā sērfā. Aizvēja vilināti uz raga mēģinājām apbraukt sērfu un braukt dziļāk - neizdevās! Midis razkolbasījās.


Midis pēc "razkolbasa" – nu jau brienamos ūdeņos...

Tiek pieņemts lēmums šodien finišēt, tāpat nav braucams, plīstošie ir līdz pat 2 m un tos "dusmīgākus" padara Ziemelis. Jūra rāda savu spēku!

Pārsteidza, ka Ragaciemā, vietā, kur nakšņojām, viss skaitās "ūberaizsargājams", tā, ka varētu dabūt no Zaļajiem arī kādu sodu par teltīm, bet miskaste apkārt kā Centrāltirgū. No rīta, kā parasti, visu novācam. Pēdas no mūsu bijušās klātbūtnes nav manāmas.


18.09. Starts 9:30. Vējš un viļņi salīdzinājumam ar vakardienu ir stipri pierimuši.



Šī vakara finišs pagaidām nezināms. Jāplāno laicīgi, jo mums ar civilizācijas labumiem krājumos uz nedēļas nogali plāno pievienoties "supporttīms". Pēc vakardienas agrā finiša jūtamies atpūtušies. Ceļamies astoņos. Ap 9'iem atbrauc Rūdolfs, lai uz vienu dienu pievienotos pasākumam: būsim trīs braucēji.



Jūra pēc vakardienas Ziemeļa pamazām rimstas: pirms Engures palīdz līča aizvējš un arī vējš griežas no rietumiem. Rezultātā mērens pretvējš. Tas nepārsteidz, jo kā vēsta tautas ticējums, "airē, kur gribi, vējš vienmēr būs pretī". Veicam divus garākus pārbraucienus: vispirms 9 km līdz Apšuciemam. Tur pludmalē veiksmi vēl Apšuciema zvejnieki.



Noderīgi un patīkami patērzējam ar cilvēkiem, kuri zina stāstīt jūru. No Apšuciema veicam 12 km pārbraucienu līdz Engurei.





Tur sastopam līdz šim lielāko gulbju koloniju. Mēs viņus esam iesaukuši par "boeingiem", jo iztramdīti tie vispirms ieskrienas pa ūdens virsu, tad lēzeni paceļas līdzīgi kā lielās lidmašīnas, taču vienmēr pret vēju. Tā kā airējot pa jūru izklaides nav pārāk daudz, "boeingi" mums patīk.



Finišējam laicīgi ap 18'iem Roņragā. Kopā veikti 35 km, rīt plānots sasniegt Roju ~ 40 km. Ierodas "supporttīms".

Līdz ar tumsas iestāšanos, nometni apsēdis kāds uzmācīgs lapsēns. Kūmiņš par katru cenu mēģina marodierēt mūsu pārtikas krājumus. Kad dzenam prom, pamūk malā, taču pēc brīža atkal ir klāt.



Tā kā dzīvnieks izskatās labi un no cilvēkiem tomēr nedaudz baidās, neskatoties uz to, ka naktī pamanās sagrauzt hidru, izlemjam, ka, cerams, nav traks: vienkārši nekaunīgs "vietējais".

Rīt plānots sasniegt Roju, kur nakšņosim pie Signes.


19.09. Sestā diena. Šodien plānots nokļūt ~ 40 km līdz Rojai. Skaists saullēkts.

Uz divām dienām līdz Kolkai pievienojas Raimonds.

Līdz Mērsragam braucās labi, pēc Mērsraga optimisms mazinās: ierastais 4-5 m/s krasta vējš/pretvējš. Ātrums ar piepūli 5.5-6 km/h. Pirms Kaltenes saprotam, ka vējš kļūst arī brāzmains un nes jūrā, tāpēc griežam tieši uz krastu un metam malā. To, ka zeme par spīti niknai airēšanai nekļūst tuvāk, Raimonds saprot krietni vēlāk un kādu laiku nav saskatāms pat tālskatī... Ar zināmu stresu arī viņam viss beidzas labi, tomēr 14 km pārbrauciens no Pekraga līdz Māra Gaiļa arhitektūras šedevram pirms Kaltenes gan viņu, gan mūs iedzen pilnīgā "besī".



Vēl pēc ~5 km iebraucot Rojas upē saprotu, kāpēc cilvēkiem patīk upju maratoni: abi ievērojam, ka pat aiz mola braucot pret straumi, laiva slīd bez piepūles un ūdens šķiet viegls kā gaiss. Pasmejam par prātvēderiem, kuri dod padomus braukšanai jūrā: "Kas i' veči ko, nevar vai? Jāmauc 100 km dienā un pa nedēļu būs galā". Tā sacīt, jūsu jau te nav...



Dienas statistika pēc GPS 37 km. Grūtākā diena līdz šim. Pat grūtāk kā līdz Garciemam. Negribas pat ēst un dzert alu. Prātā tikai viena doma - "parubīties". Rīt jātiek līdz Kolkai.


20.09. Septītā diena. Roja - Kolka 35 km. Ekspedīcijai pievienojas Kaspars.



Diena padevusies silta un mierīga - pirmo reizi kopš ekspedīcijas sākuma pēc airēšanas izkāpjot krastā nav auksti. Ātrums labs - nesteidzoties, ap 7 km/h, bieži taisām "pitstopus".





Apmierināti ar dzīvi finišējam Kolkā. Esam lepni ar sevi, jo noairējuši Rīgas jūras līci un nebūt ne vasaras vidū. Šis bija neaizmirstams piedzīvojums. Redzējām daļu Latvijas no otras puses.



Midim jābrauc uz Rīgu un jādodas uz darbu, es palieku domīgs. Laika prognoze turpmākajam braucienam ir slikta: tuvojas vētras. Atšķirībā no "ragainā" līča, Baltijas jūras piekraste ir taisna un atvērta valdošajiem vējiem visā tās garumā. Nevaru izlemt - mēģināt turpināt ceļu vai nē. Šauboties starp "jā" un "nē", nolemju palikt pārnakšņot Kolkas Ūšos un no rīta skatīties. Varbūt par spīti gaidāmajam pūtienam, mēģināt sasniegt Irbi un dažas dienas nogaidīt: atpūsties un ja nu laiks mainās uz labo pusi, kā tas dažkārt mēdz notikt? No otras puses, apsverot ar prātu un loģiski, mērķis šoreiz finišēt Nidā nešķiet ticams. Uz Rīgu negribas. Sāk rādīties, ka vējš sāk pūst no Austrumiem, pretēji prognozei, vai varbūt tā nav... Lai paliek - nedēļas laikā uzkrājies nogurums liek sevi manīt: dodos "šlāfen" - rīts gudrāks par vakaru!


21.09. Astotā diena. Ceļos pusseptiņos un "ne sveiki, ne labrīt" dodos apskatīties, kas darās aiz Kolkasraga. Vēja nav un jūra mierīga. No iepriekšējās dienās ierastā miera atšķirība ir tumšāki mākoņi, kas mēmā klusumā ātri slīd virs galvas.



Kamēr ar Luīzi pakojamies un gatavojam brokastis, mākoņi izklīst, taču parādās arī solītais vējš solītajā virzienā. Lecu kajakā un airēju uz ragu. Līcis mierīgs, taču uz līča un jūras robežas jau balta jūra.



Apairēju ragu un ieņemu taisnu līniju. Kādu brīdi airēju. Tomēr nē. Seklajā jūrā viļņi nav lieli, taču visi spēki aiziet stiprajā vējā un pret straumi mēģinot valdīt laivu. Nes jūrā. Ir pa traku. Ātrums bēdīgs. Apsveru, ka ceļojuma pirmajā dienā varbūt varētu mēģināt spītēties, taču esmu viens pats un spēka nav tik daudz. cik gribētos. Griežu atpakaļ. Atpakaļ iet labi - tikai piestūrējot 10 km/h.



Pavīd doma mēģināt atsāk pa straumei no Nidas līdz Kolkai, taču laika prognoze visai nākamajai nedēļai nav iepriecinoša – spēcīgi vēji, augsti viļņi...

Ceļojums ir beidzies. Bet "Parāds Jūrai" paliek. Pēcāk spriežam, ka "āķis lūpā": nākamgad jāatgriežas un jāpabeidz iesāktais.


* * *
Ceļojuma fakti:
• Noairēts Rīgas jūras līcis no Ainažiem līdz Kolkai;
• Pieveikti 256 km;
• Airēts 7 dienas;
• Pavadītais "tīrais" laiks uz ūdens: 48 stunda;
• Vidējais ceļojuma ātrums kustībā 5,9 km/h;
• Lielākā kilometrāža dienā - 57 km;
• Mazākā kilometrāža dienā - 20 km;
• Pa posmiem: 1. diena Ainaži - Veczemju klintis (35 km); 2. diena Veczemju klintis - Garciems (57 km); 3. diena Garciems - Melluži (37 km); 4. diena Melluži - Ragaciems (20 km); 5. diena Ragaciems - Roņrags (35 km); 6. diena Roņrags - Roja (37 km); 7. diena Roja - Kolka (35 km);
• Vidēji noairēti km dienā - 36,8;
• Dienā vidēji stundas airējot - 6,85;
• Kopā īsākā vai garākā posmā piedalījās 6 dalībnieki;
• Visu ceļu noairēja 2 dalībnieki;
• Saule lec ~7:00, riet ~19:40;
• Navigācijā tika izmantots Garmin GpsMap 60 CSX.

Pateicības:
• Protams, Midim. Ar viņu kopā kā laba komanda mērojām nedēļu jūrā.
• Pārējiem dalībniekiem: Rolfam, Rūdolfam, Raimondam, Kasparam.
• Visiem, kuri atbalstīja ar naktsmājām vai citādi: Mārai un Eiženam Saulkrastos, Ilonai & Mišam Garciemā, Jancekam Silikona ielejā Mellužos, Signei Rojā, mūsu iecienītajam kempingam "Ūši" Kolkā.
• Supporttīmam un jo īpaši Luīzei!
• Par interesi, līdzi jušanu un pieskatīšanu Valsts Robežsardzes Ventspils pārvaldes Jūras Operāciju un Koordinācijas centram.

* * *
Piedalīties šādā braucienā, gan atsevišķos posmos var katrs, kurš apzinās, ka varēs paairēt jūrā. Laivas: kajaki vai SOT'i (tiem, kuri nemāk braukt kajakos)! Laipni aicināti pievienoties!




* * *
VX / p.p.a piedzīvojumu vortāls, kam nav svešs piekrastes vilinājums un jūras laivošana (tieši ar Raivo savulaik uzsākām laivojumu "Pāri līcim"!), sekos līdz šim ceļojumam! Un turēs īkšķus "uz aira"...

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [DISKUSIJU FORUMS]

www.adventurerace.lv sadaļā "Arhīvs" lasāmi vēl vairāki Raivo Šulca Latvijas piekrastes jūras laivojumu apraksti:

● Krāčūdeni meklējot >>>
● Viena diena var būt vairāk kā visa sezona >>>
● Latvijas vienīgās (jūras) salas gūstā >>>
● Pieredze nāk brēkdama jeb "Adrenalīns "atlaiž" tikai pēc stundas..." >>>



Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar laivošanu, gan dabīgās, gan mākslīgās ūdenstilpnēs, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv