Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Ceļojumi
Kā aizbraukt uz Mongoliju?

Autors: Mārcis Kalnjānis
Foto: Toms Treilons un Mārcis Kalnjānis
2009. gada maijs, Rīga

Mongolija, Kobdo-golas upe, 2008. gada vasara

Mūsu maršruts:
Rīga – Pēterpils (vilciens)
– Novosibirska (lidmašīna)
– Kalnu Altajs (autobuss)
– Koš-Agača (mašīna Rb 5500,-)
– Tašanata (mašīna Rb 600,-)
– Cagan-nur (Tašantā uz robežas nostopēts mongoļu busiņš Rb 300,- no katra)
– Ulan-hus (mašīna USD 100,-)
– ezers Hurgan-nur (mašīna USD 150,-)
– Bajan-Olgi - Koš-Agača (mašīna USD 70,- + Tugrik 4000,-)
– Kalnu Altajs (mašīna Rb 2700,-)
– Bijsa (autobuss)
– Novosibirska (vilciens)
– Pēterpils (lidmašīna)
– Rīga (vilciens)

Braucām četratā un spējām ietilpināties ar visām somām vieglajā mašīnā. Lielākai grupai jārēķinās ar lielāku transportu un tā izmaksām pozīcijās, kur norādīta mašīna.

Vīzu var noformēt pa pastu, pases un naudu sūtot ar kurjerpastu uz Mongolijas vēstniecību Varšavā.

No Vitebskas stacijas ar kājām līdz metro pieturai Puškina, pārsēšanās Tehnoloģiskais institūts, tālāk līdz pieturai "Maskavas" ("Maskovskii"). No metro līdz Pulkova1 ar 39. autobusu (iet reti, bet ir arī 3x dārgākais komercreiss). Lidmašīnā (S7, Sibair) bezmaksas bagāža 20 kg soma + 5 kg rokas bagāža (ekonomiskajā klasē), atstāt somas lidostas bagāžas glabātuvē ir dārgi. Alus krietni lētāks ir pie ieejas kioskos.

Novosibirskā no lidostas uz autoostu iet mikrobusiņi 112. un 1111., maksa Rb 20,-. Autobuss uz Kalnu Altaju iet aptuveni desmit stundas un maksā Rb 550,- + 115,- + 20,- katram (biļete, bagāža, apdrošināšana), bagāžu jāiekrauj autobusa apakšā laicīgi, savādāk nāksies likt somas salonā.

Paļauties uz iepriekš sarunātiem krievu transportiem (tūrisma firmu) nevar, jo aizbraucot var izrādīties, ka radies pārpratums sarunā par braukšanas maksu un tagad jau prasa divas reizes vairāk. Risinājums ir vietējie taksisti/pārvadātāji ar vieglajām mašīnām. Cena vienam cilvēkam no Kalnu Altaja līdz Koš-Agačai ir Rb 600,- (cenas vietējiem) un uz augšu atkarībā no tā kā izdodas sarunāt. Līdz Koš-Agačai iet arī autobuss, bet skaidrība par to tā arī neradās, jo noteiktajā laikā pieturā, kura atradās ārpus pilsētas, tas neuzradās. Aktuālos autobusu sarakstus var noskaidrot zvanot uz Kalnu Altajas autoostu darba laikā (laika starpība 4/5 st).

Ceļš no Kalnu Altaja līdz Tašanatai ir ļoti labs, pa ceļam ir veikali un ceļmalas ēstuves.

Ja brauc tranzītā uz Mongoliju nav nepieciešams reģistrēties, ja paspēj izbraukt trīs dienu laikā - nav vajadzīga arī pierobežas atļauja Altajā, lai gan vietējie cītīgi apgalvo, ka bez tās dzīve nav iespējama. Iespējams, ka mums paveicās nonākt pie robežas jau pustumsā un pievērst pietiekami maz uzmanības. Pierobeža ir klajš lauks, kas viegli pārskatāms no garām ejošās šosejas. Brīdinājumi par pierobežas patruļām, šķiet, attiecas uz darba laiku, jo pievakarē tās nesatikām, bet atpakaļ braucot gan. Iespējams, ka vajadzības gadījumā labāk naktsmājas meklēt Koš-Agačā, kopā ar transportu.

Visreālāk atrast transportu pāri robežai (jo ar kājām nelaiž un kāpēc, to sapratīsiet tad, kad tur nokļūsiet) ir Koš-Agačā tirgū, kur ir mongoļu pārvadātāji no Bajan-Olgii (Ulegejas), bet var to darīt arī Tašantā pie robežsardzes barjeras, kur gan jārēķinās ar to, ka mašīnas jau ir pilnas, jo Mongolijā ar pustukšām mašīnām nebraukā. :)

Robeža strādā tikai darba dienās no 9.00 - 12.00 un no 13.00 - 18.00, izņemot svinamās dienas, kad tā nestrādā nemaz. Tā ir diezgan noslogota (lielākoties gan tāpēc, ka neviens nekur nesteidzās, nevis tāpēc, ka daudz braucēju), tā, ka vēlams tur nokļūt pēc iespējas agrāk lai paspētu to šķērsot līdz darba laika beigām.

Mongolijas pusē robežas formalitātes tiek nokārtotas ļoti ātri un bez saspringuma. Pie robežas punkta ir izveidojusies pilsētiņa, kur var paēst un nopirkt limonādi, alu, aiziet uz tualeti.

Vietējie iedzīvotāji šajā Altaja daļā - Krievijas pusē Čujas stepē un Mongolijas Altaja rietumos un dienvidos ir kazahi, pēc ticības musulmaņi. Bajan-Olgii jau ir mongoļu pilsēta.

Sabiedriskais transports no Mongolijas uz Krieviju nekursē. Mongolijā radās iespaids, ka sabiedriskā transporta nav vispār, tikai privātie pārvadātāji.

Cagan-nurā pēc ½ stundas meklēšanas atradās mašīna, kuras īpašnieki ir ar mieru mūs aizvest uz Ulan-husu pa taisno caur kalniem. Kaulēšanās ar tanti ir gara un apstājas pie USD 100,-. Uzpildot benzīnu atsākas kaulēšanās, kaut ir jau sarunāta cena un tā tas notiek vēl vairākas reizes līdz pat galapunktam Ulan-husā.

Teltis nakšņošanai var uzcelt pie tilta, kas atrodas kādu kilometru ārpus pilsētas. Pilsētā esot arī viesnīca, bet tas nav pašu redzēts. Tilts pār Kobdo-golu ir par maksu – 30,- Tugriki no mašīnas, kuras šoferi nepazīst tilta sargs...

Mašīnu tālākam braucienam jāmeklē tirgū. Mūs uz Hurgan-nur ezeru aizveda skolotājs Natavat Amankeldi, ja satiekat viņu, pasveiciniet no mums. Brauciens ar bobiku izmaksāja USD 150,- pēc ilgas kaulēšanās un tējas dzeršanas.

Vasaras vidū pilsētā ir maz cilvēku, jo visi pārcēlušies uz stepi.

Ezers kur esam plānojuši nokļūt atrodas nacionālajā parkā, ieejas maksa 3000,- Tugriku katram, izdevās sarunāt, ka ņem rubļos (Rb 250,-). Ieejas biļetes jāpērk tikai ārzemniekiem un pašas biļetes ir uztaisītas skaisti. Biļetes tiek tirgotas pie tilta pār Kobdo-golu pirms Mogaitin-golas pietekas.


Brīvdienu noskaņa pie ezera

Pie ezera var palikt jebkur. Starp Hurgan-nur un Hoton-nur ezeriem pēc skolotāja vārdiem esot robežsargu postenis, ķīniešu postenis ir kaut kur aiz kalniem.

Ar malku šeit ir švaki, mēs vācām to arī pa ceļam braucot uz ezeru un kurinājām kamieļu/govju/jaku izkaltušos mēslus. Braucot pa upi vācām malku arī pa dienu un tad tās pietika ēdiena gatavošanai vienmēr. Malka visbiežāk ir atrodama tur, kur nevar tikt klāt ar sausām kājām.


Ir arī pa kādai krācītei

Upes aprakstu var skatīt lietuviešu saitā. Mūsu spriedums, ka upei ir knapi dodama otrā kategorija un krāces arī ir 2. kategorija. Mierīgi var braukt ar smailēm. Niknākās vietas ir dažu kilometru garumā aiz iztekas no ezera un kanjonā aiz Cagan-golas pietekas. Kanjons starp Sagsaju un Bajan-Olgii ir pavisam mierīgs posms. Visā nobrauktajā upes garumā ir ļoti skaisti un dažādi skati.


Skaists skats

Ezerā ķeras alatas (hariusi) un zivis, kuru nosaukums ir piemirsts, bet lielas un garšīgas. Upē gadījās tikai alatas līdz Cagan-golas pietekai, jo tad ūdens kļūst balts. Vislabāk ķērās vietā, kur upe sazarojās daudzās mazās attekās, tieši pirms Cagan-golas pietekas, tur arī dzīvojām uz vienas no salām.


Cengelas ciemata nomale

Veikali ir pieejami Cengelā, vislabāk piestāt tur, kur ir divstāvīgās ēkas. Katamarānu atstājām uz saliņas, kur to uzreiz apstāja bērni, bet tikai skatījās un kad atgriezāmies pēc ½ stundas, nekas nebija aiztikts. Šeit attaisnojās leišu teiciens: "Tur nezog pat bērni". Nākošie veikali ir Ulan-husā, Sagsajā (paši nebijām, bet ciemats liels) un tad tikai Bajan-Olgii. Cengelā var nopirkt saldumus, alu, degvīnu, dažādas saimniecības preces, sveramos rīsus, miltus. Pārtikas preces pierastā veidā neredzēju. Vislabāk norēķināties tugrikos, jo dolārus un rubļus ne visur pazīst vai ņem. Iespēja samainīt naudu ir Bajan-Olgii pie privātajiem tirgotājiem (suvenīru tirgotāja), vai bankā, iespējams arī pie kāda vietējā tirgotāja. Mūsu kartes neviens no bankomātiem neņēma. Iepērkoties un mainot naudu pie privātajiem kurss kā sarunā no 1100 līdz 1170 tugrikiem par dolāru.


Krāsainie pakalni

Pēc vietējo vārdiem, ar katru gadu kļūstot arvien sausāks, kas redzams arī stepē, vietās, kur jābūt upēm lietus sezonas laikā (jūnijs, jūlijs) ir sausi akmeņi. Sausums ir arī iemesls, kāpēc nebraucām uz Bujant-golu, jo iespēja palikt pie sausas upes mūs nevilināja. Tā vietā braucām pa Kobdo-golu līdz bajan-Olgii.


Kad apnīk uz upes, kāpjam kalnā

Bajan-Olgii tirgū atradām transportu uz Koš-Agaču un tā kā paredzēts braukt nākošā dienā, pa nakti palikām viesnīcā. Atrast viesnīcu un tirgu (kur meklēt transportu) palīdzēja vietējie neskatoties uz to, ka bija grūti paskaidrot, ko meklējam. Saziņai izmantojām vientuļās planētas ceļvedi. Viesnīca izmaksāja USD 4,30 katram. Labākais alus ir Borgio, degvīns - Cingiz-han.

Mongoļu šoferis Koš-Agačā mūs pieveda pie tirgus un sarunāja tālāko transportu uz Kalnu Altaju par vietējo cenām, par ko viņam liels paldies. Kalnu Altajā pa nakti palikām kādā no viesnīcām, kuras dotajā gada laikā ir pilnas un brīvas vietas nācās pameklēt. Viesnīca "Maģistrāle" izmaksāja Rb 1550,- divvietīga istaba četriem.

Nokļūšanai Novosibirskā ir varianti: autobuss pa taisno vienreiz dienā, vai autobuss uz Bijsku četras reizes (?) dienā un tālāk uz Novosibirsku iet vilcieni un autobusi.

Vietējie Mongolijā, cik iznāca saskare ir ļoti laipni un izpalīdzīgi.

Info par izmaksām un vietējiem apstākļiem ir no 2008. gada vasaras.

Noderīgas saites plānojot ceļojumu uz Mongoliju:
Ulanbator - tūrisma infocentrs: www.ulanbator.mn
Tūrisma info: www.welcome2mongolia.com
Par Mongoliju: www.guide-mongolia.com
Lidojumu saraksts uz Ulan-Batoru: www.welcome2mongolia.com
Starptautiskie vilcieni: www.welcome2mongolia.com
Vīzas noteikumi: www.mongoliatourism.gov.mn
Tūrisma firmas: www.mongoliatourism.gov.mn
MIAT - Mongolian airlines: miat.com
Mongolijas kartes: www.terra-mongolia.ru
Ulaanbaatar Railway: www.mtz.mn
Visa information for Mongolia - ProjectVisa.com: projectvisa.com
Mongolijas vēstniecība Varšavā: www.ambmong.net7.pl
Kobdo-gola (leišu apraksts): www.irklas.lt
Jonas apraksts (2006): www.mongolaltai.ten.lt
Bujant-gola locija (LT): www.mongolaltai.ten.lt
Kalnu Altaja ziņas: www.gorno-altaisk.info
Wapedia – Wiki/Mongolija: wapedia.mobi/lv/Mongolija

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [DISKUSIJU FORUMS]



Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar laivošanu, gan dabīgās, gan mākslīgās ūdenstilpnēs, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv