Arhīvs > Ceļojumi
Ar velo apkārt Baltijas jūrai

Autors: Kaspars Kursinskis (Kasio)
Foto no autora arhīva
2009. gada jūnijs, Rīga

Kā viss sākās? Kaut kad sen, sen izdomāju, ka vajadzētu braukt ar velo uz Rīgu. Pirmie kilometri, jauns nazis... :) Minu ap 30 (km/h, red.), mūzika ausīs - super! Ap 10mito km no muguras piebrauc kāds tūrists... Saka, ka es normāli minot - esot bijis grūti noķert...

Bet noķēra! Tas bija "vācu tūrists" - par viņu es daudz neko arī nezinu, tikai tik cik parunājām. Garākais vienas dienas brauciens viņam esot bijis ap 320 km. Esot izbraukājis Beļģiju, Franciju, Itāliju. Arī vairāki gājieni ar kājām bijuši, piemēram, no Vācijas uz Itāliju. Arī šis ceļojums esot sācies ar kājām, kamēr kaut kur Čehijā esot izdomājis, ka labāk braukt ar velo un nopircis tur kaut kādu minamu, un nu jau kādu laiku min, virziens - uz Igauniju, Tallinu. Strādājot Vācijas televīzijā laikam kādus trīs mēnešus gadā un pārējo laiku ceļojot.

Kopā nobraucām līdz Sabilei, kur abi nolūzām - viņš tur nogriezās uz Stendi, bet es (jau ar mokām) mēģināju turpināt uz Kandavu - vārdu sakot, pārķēru sākumu. :)

Tā viņš aizbrauca un es līdz Rīgai netiku toreiz. Tukumā iekāpu vilcienā, bet kaut kas galvā palika.

Pirms pāris gadiem sataisījos garajam braucienam, vispirms nolēmu veikt izmēģinājuma braucienu, bet toreiz uznāca baigais lietus. Vispār ne uznāca, bet lija visu dienu. :) Nebija man velo nekādu aizsargu, viss pilnīgi slapjš – sapratu, ka neesmu gatavs... nu tā es to ideju atstāju nostāvēties. :)

2007. gada beigās es sāku gatavoties. Pa starpu bija daudzas lietas notikušas. Arī es vecāks un gudrāks. :) Un šoreiz man viss izdevās.

Velo

Februārī pasūtīju velo - bija skaidrs, ka absolūta nepieciešamība ir bagāžnieks un dubļu bleķi. Tāds bija Trek 520.

Fiziskais

Lieldienās (martā) aizbraucu uz velo nometni pie Arvja Pizika Valmierā - gribēju zināt, kā jūtos pēc 100 km. Nometnē bija labi un sapratu, ka varēšu.

Velo nometne sniegotajās Lieldienās, Valmiera

Laiks

Paņēmu atvaļinājumu - 30 dienas no 1. jūlija. Jūlijs tāpēc, ka, manuprāt, vismazāk līst un ir silts.

Maršruts

Protams, apkārt Baltijas jūrai! Tādu gabalu saplānot nezinot, cik kilometrus dienā varēšu nobraukt, man likās nereāli, tāpēc tam laiku neveltīju. Zināju, ka kopā gar jūru ap 6000 km būs. Tas ir: man būtu 30 dienās katru dienu apmēram 200 km jābrauc (diezgan padaudz...). Pēc Google mapiem piemetu, ka nedaudz optimizējot, mans maršruts varētu būt ap 4500 km = 150 km x 30 dienas, kas likās jau reālāk. Tas arī viss.

Navigācija

Nedaudz baidīja problēmas ar kartēm tāpēc iegādājos arī Garmin Colorado300. Kartes Baltijas valstīs tā pašvaki, toties "ārpusē" pat tādas izvirtības, kā pusdienu vietas varēju izvēlēties. :)

Somas: iepirku divas Ortlieb Front-Roller Classic (abas kopā 25 l). Nepatīk man apkrauties. :)
Guļammaiss: man jau bija Lafuma 600gramīgais guļammaiss, ar kuru arī Monblāna sniegos bija nakšņots.
Paklājiņš: dēļ kompaktuma izvēlējos piepūšamo paklājiņu, bet tā kā mans vecais bija jau padzīvojis - iegādājos jaunu 3/4 garuma Thermarest Prolite3.
Telts: gribēju iegādāties jaunu telti, jo mana padzīvojusī McKinley bija "tunelis" (kas ierobežo telts vietas izvēli, jo ir jāmeklē vieta, kur var iespraust mietiņus!), taču Latvijas veikalos neko piemērotu nopirkt neizdevās - nācās iztikt ar veco.
Lietus apģērbs: iepirku Lafuma lietus jaku (tādu plašķīti).
Apģērbs: 4 pāri zeķu, 2 īsās velo bikses, 1 pusgarās un 1 garās, 1 apenes, 2 krekli ar garām rokām un 1 vestīte.
Citas lietas: gāzes deglis, 1 l katliņš, šķiltavas, 1 kg griķi, 1 paka kartupeļu biezputra (250g), 10 buljona kubiņi, Šveices nazītis, karote, zobupasta, zobbirste, ziepes, mazais dvielītis, 4 AA akumulatori, lādētājs, fotoaparāts, Petzl Tikka lukturītis...
Velo lietas: 2 kameras, līmējamais komplekts, ķēdes izspiedējs, 8 atslēdziņa, seškanšu komplekts (sēdekļa somā) un sarkanais lukturītis aizmugurē - vēl 2 lielās velo pudeles (0.75 l), 2 sporta pārtikas batoniņi (bēdīgiem gadījumiem).
Apavi: vienīgais apavu pāris bija velo kurpes un tās bija kājās. :)

1. diena

Biju pasūtījis guļstūri priekš velo, kuru vēl 1. jūlijā mēģināju uzmontēt, beigās viss izdevās un ap pieciem vakarā izbraucu no mājas. Tāda patīkama sajūta, kad nezini, kas būs tālāk - velk uz priekšu. ;)

Ap 18:00 sāka līt. Mani tas neuztrauc (šoreiz :)), mierīgi izvelku savu lietus ekipējumu un turpinu. Lietus tāds periodisks un drīz vispār beidzās. Braucu pa Liepājas šoseju. Aiz Kalnciema benzīntanka viena velosoma atkabinās. Izrādās, ka viena skrūvīte bija atskrūvējusies (šī bija mana lielākā tehniskā problēma!). Pieskrūvēju. Par laimi nekas nebija pazudis.

Līdz Bikstiem jau biju tāds švaks un izdomāju, ka sākotnējo plānu - braukt līdz Saldum, neizdosies realizēt (arī vēlu izbraucu), tāpēc Bikstos paēdu (ap 21:00) un griežu uz Auci. Pa granti gāja diezgan lēni - brīžiem zem 20 km/h. Nakšņoju pēc robežas kādā pļavā pie siena ballītēm. Gāju gulēt ap 12iem.

Day total: 141 km
Avg speed: 23 km/h
Total: 141 km

2. diena

Pirmais ceļojuma rīts, jau Lietuvā

Piecēlos 11os, sapakojos un izbraucu 11:45. No rīta jūtos "svežoks". Pirmie kilometri pa granti līdz Naujoji Akmene. Nedaudz aiz pilsētas, pirms pagriešanās uz Šauļai, apstājos benzīntankā. Neesmu pieradis pie sēdēšanas un jāuzpilda dzeramais (kas jau iet uz beigām). Laukā saulīte un karsts. Benzīntanka īpašnieks slepus neblenž, bet palūdz atļauju apskatīt velosipēdu. :) Pēc tam arī parunājam nedaudz. Viņam ar patīkot braukāt ar velo, tik pārsvarā bez mantām - tādi vienas dienas izbraucieni pa šoseju.

Tālāk līdz Šauļiem ~50 km. Esmu spiests uztaisīt pāris pauzes, jo piekūstu no sēdēšanas. Lai ierobežotu apstāšanās pauzes, ieviešu sistēmu: jānobrauc 20 km, tad "iegūstu atļauju" vienreiz apstāties. Ja tajā brīdī besis ir pārgājis, turpinu braukt, kamēr galvā atkal rodas iemesls apstāties. :) Šauļos paēdu. Pēc tam nepiefiksēju, ka Garmins mani izrūtē ar līkumiem (ne pēdējo reizi) un izbraukājos pa Šauļiem diezgan padaudz. :) Tālāk uz Rasenai kādi 90 km kur esmu ap 20:00, paēdu vakariņas Esmu pa dienu piecepies. Piesedzu piedegumu (uzvelku kreklu ar garām rokām) un braucu tālāk. Ap 22:00 atrodu tādu klusāku vietu pie ceļa mežiņā un uzceļu telti, izstaipos, nomazgājos ar savu dzeramo ūdeni un eju gulēt.

Day total: 192 km
Avg speed: 24km/h
Total: 333 km

3. diena

Pieceļos 10:00. Izbraucu ap 11:00. Karsts, saulīte, ripo labi, braucu ar cerību ātri atrast kur uzpildīties. Dzeramo atrast neizdodas, bet papeldos Nemūnā. Jurbarkas ir tilts pāri Nemūnai, tur paēdu pusdienas. Ūdeni uzpildu tikai pārbraucot pāri Nemūnai, iebraucot kādā benzīntankā. Neminās. Līdz robežai pamazām nokļūstu, pa ceļam piestāju vēl pāris benzīntankos - saldējums, Powerade, Cola palīdz man kustēties. Atpūtas nepalīdz. Pēdējais posms līdz Polijas robežai, kādi 20 km - milzīgs klajums, gandrīz taisna šoseja un garām braucošas fūres. Nevaru pamīt un nosēdēt. pāris reizes taisu pitstopus. Uz robežas ap 20:00 - ēdu vakariņas kādā tālbraucēju ēstuvē. Ātri vien nogriežu pa maziem ceļiem. Polijā ir forši, it sevišķi pēc pēdējā posma uz robežu.

Mēģinu atrast kādu kempingu vai moteli. Szczecinki kādā sētā ar uzrakstu "pokoji" mēģinu sarunāt naktsmājas. Saimnieks man poliski pastāsta, ka esot aizņemts un ka kādus 7-10 km tālāk esot kempings. Braucu uz turieni. Pēkšņi ir baigais spēks uzradies, turu ap 40 km/h. Kempingu atrodu, taču viņi neņem kartes, tāpēc pabraucu atpakaļ un nakšņoju mežā. Teltī 23:10. Izstaipos un gulēt. Šodienas atziņa ir tā, ka labāk par vienkāršām atpūtas pauzēm ir paēšana. Novēroju, ka pēc ēšanas apgriezieni turas virs 90, bet pēc pāris stundām tie nokrītas uz 70-80...

Day total: 216 km
Total: 549 km

4. diena

Pamodos 10:00. Diezgan spēcīgi lija. Lielās lāses sitās cauri teltij. Gulēju un gaidīju, mošk' pāries. Nepārgāja. Ap 12:00 sapakojos un 12:15 izbraucu. Nevilka. :) Labi, ka pēc pāris kilometriem bija Olecko pilsēta, piestāju benzīntankā, nopirku kartes, uzēdu hotdogu, uzpildījos un pagaidīju kamēr lietus nedaudz pierimstas.

Wydminy gribēju paēst pusdienas, bet ātrumā neko neatradu. Izdomāju nogriezt nedaudz līkumu un tā kā arī bišku bezspēks, tad negribējās pa šoseju vairs braukt. Vārdu sakot, aizbraucu sānceļos... ;)

Sākumā bija smuks līkumains asfalta ceļš, tad tas aizlīkumoja nepareizā virzienā, nu un nācās improvizēt. Mēģināju aptuveni braukt virzienā. Sākums pa granti, tad pa iebrauktām mašīnu sliedēm (singletrack). Uz singletrack man uzradās kompanjons: jauns polis tā ap 20, tādās celtnieku drēbēs, ar padomju "Ukraina" tipa velosipēdu un piena kannu. Viņš runāja poliski. Prasīja man uzsmēķēt, bet man nebija. Es pateicu viņam, ka man vajag uz šoseju. Tā mēs klusēdami un grabēdami minamies viens otram blakus, kamēr Garmins man rāda, ka jāpagriežas... mēģināju griezties, bet polis pret manu manevru iebilda un rādīja, ka man vajag taisni. Braucām tālāk, singletrack izbeidzās, sākās taciņa gar sliedēm un izbeidzās kādas mājas pagalmā... pats nebūtu iedomājies tur braukt, bet sekojot polim mēs tiešām izbraucām uz šosejas. Prieks, ka pa taisnāko ceļu (ietaupīju pāris kilometrus :)). Pateicos polim un aizbraucam katrs uz savu pusi.

Ap 16iem ceļmalā ieraudzīju krodziņu un tur arī paēdu pusdienas. Pēc stundas braucu tālāk. Ketrzyn atsēdēju pie kāda veikala, bija atkal besis. Ap 22:00 apstājos stāvlaukumā pie ceļa - tālāk bez paikas neiet. Ūdeni dabūju upē un uzvāru visu paku kartupeļu biezputru... Liekas, ka visu apēdīšu, bet tomēr ir par daudz un nākas drusku atstāt arī "citiem". Guļu pārsimts metrus aiz pieturvietas, tur normāls mežiņš.

Day total: 176 km
Avg speed: 23.6 km/h
Total: 725 km

5. diena

Piecēlos 10:30. Izbraucu 11:15. Jūtos "sūdīgi" – ķipa, nav spēks mīties. Visādi citādi interesanta diena! Pa ceļam izdzēru gandrīz 3 l Cola (2.75) + 1 l Powerade + 0.5 l Sprite + 0.75l ūdens.

Tad vēl gadžeti mani diezgan pamatīgi pievīla - izbeidzās rpm (pedāļu apgriezienu mērītājs) spidometram, Colorado "vabole" (mans GPS) "apēda" 2 pārus "parastās" baterijas. Kā izrādās, tikai baterijas, uz kurām var atrast uzrakstu "alkaline" spēj Colorado apmierināt...

Pusdienas ap 14:00, Paslek, pilsētiņa ar vecas pils paliekām un baznīcu.

Pie Malborkas pils Polijā

Vēl es šodien nonācu Malborkā! :) Malborkā gan daudz neuzkavējos. Daudz cilvēku. Izbraucu caur cietoksni, nofočējos un braucu tālāk. Pa ceļam uz Starograd Gdanski ir interesants ceļa segums, pāris kilometri bruģis, tad pāris kilometri betona plāksnes, tad tās pašas plāksnes ar milzīgām spraugām (next level? ;)) vēl pārklātas ar asfaltu, nu un, protams, vienkārši asfalts arī dažādības pēc.

Ap 20:00 Starograd Gdanski. Viņiem šodien pilsētas svētki. Cilvēku pūļi, koncerti u.t.t. Paripinos, paēdu vakariņas picērijā (pica+salāti). Tālāk uz Koscierzyna, kur palieku motelī. Gulēt 00:00. Polijā moteļi strādā kā pie cilvēkiem. :)

Day total: 211 km
Avg speed: 22.2 km/h
Total: 936 km

6. diena

Piecēlos 10:00, paēdu brokastis un parunāju ar kaut kādu vietējo (šis drusku runāja angliski), kas grib vienkārši papļāpāt, jo vēl nav vakardienas šmiga izgājusi.

Izbraucu 11:00, bet brauciens sākas iespaidīgi. :) Pirmo stundu minos ar apmēram 15 km/h - švakums. Pēc tam jauda kaut kur parādās (laikam no brokastīm), bet daudz ātrāk nebraucās. Minos garām lidlaukam un atklāju, ka ir arī nedaudz pretvējš, ātrums turas ap 20 km/h. Pēc pirmajiem 100 km liekas, ka ir viss beidzies, bet turpinu. Bobolice pie veikala apēdu 4 maziņos (25g?) jogurtus, izdzeru vienu Powerade, pablenžu uz apkārtējo kustību un tad arī parādās spēki. Vēl pēc 40 km kādā krogā paēdu vakariņas Pēdējos kilometrus līdz Kolobrzeg lidoju ap 40 km/h. Kolobrzeg ir kūrorta pilsēta, aptuveni kā Jūrmala. Pilns ar tūristiem, ielu tirdzniecība, viesnīcas, apartamenti. Ripinos pa trotuāriem, aizbraucu līdz jūrai, peldēt gan neeju, tikai pabradāju pa smiltīm. Kad uznāk tumsa, pasēžu krodziņā, apēdu kebabu. Vārdu sakot, miers. Ap 23:00 sāku meklēt kur palikt, iebraucu tuvākajā viesnīciņā, tā ir pilna, nākošajā ir tikai 2vietīgie numuri, ap 150.- zlotiem. Pastāsta man ceļu līdz tuvākajam motelim, kas pa ceļam. Motelis izrādās pilns. Jau tā kā kāpju uz velo, kad viens polis iznāk ārā un piedāvā palikt pie viņa, mājā. Sarunājam cenu – 50.- zloti par istabu. Nomazgājos, izstaipos un gulēt 0:32. Pa dienu kopumā izdzēru ap 3 l ūdens.

Avg speed: 24.6 km/h
Total: 1138 km

7. diena

Izbraucu 10:00. Rīts lēns, bet patīkami. Gar piekrasti nedaudz tā kā kūrorts un nedaudz tā kā kara bāze - betona plātnes, vēlāk arī izbijis skrejceļš - kādi 50 m plats ceļš (var izvērsties ;)). Šodien Robeža! :)

Pirms Shwinoujshcie nolīst - pērkons un zibeņi. Kanālam pāri ar prāmi, kurš iet vienreiz stundā. Otrā pusē iepērku vācu karti. Līdz robežai gan vēl kādi pāris kilometri, bet šeit jau sāk just vācu ietekmi - asfalts kā spogulis un ir veloceliņi.

Vācu pusē Garminam parādās detalizētāka karte. Braucu uz Greifswald un esmu sajūsmā par veloceliņu blakus šosejai. Ik pa brīdim kā stāvošu apdzenu kādu pendžu vai svētdienieku, protams, tas mani sajūsmina. ;) Mans ātrums turas ap 30-35 km/h. Pēc kāda laika celiņš mani pieviļ. Tas aizved mani diezgan tālu nost no šosejas un šķiet tur arī izbeidzas. Nākas meklēt atpakaļceļu uz šoseju. Greifswald ir izteikta vācu pilsētiņa ar rātslaukumu, bruģi un dakstiņu jumtiem. Vakariņas paēdu picērijā turpat rātslaukumā. Saplānoju tālāko ceļu. Tomēr pēc vakariņām esmu tā atslābis, ka aizmirstu par Garmina īpatnībām un jau pēc kādiem 10 km nākas secināt, ka esmu iebraucis ar autobāņiem norobežotā stūrī... Protams, ka neesmu uz pareizā ceļa. Kaut ko sabakstu Garminam un pa maziem celiņiem glābju situāciju. Kad satumst, nopriecājos par milzīgo mēnesi – tas atgādina nakts braucienus pa veloceliņu un domas par mēnessbrillēm. Situācijas glābšanu gandrīz izjauc alnis, kurš izmanto brīdi, kamēr es braucot bakstu Garminu un veikli šķērso man ceļu. Gan jau ka viņam bija kāds plāns attiecībā uz šo vakaru. Priecē, ka es viņa plānā neietilpu.

Baigi gribas ietaupīt 10 km, tāpēc, kad atklāju paralēli autobānim mazu celiņu (singletrack) nogriežos pa to. Celiņš, protams, beidzas pēc kādiem 2 km... Atpakaļ jau nebraukšu! Ar velo pārrāpjos pāri žogam, šķērsoju vienu brauktuvi un turpinu ceļu pa bāni. Raustos no vācu policijas, tāpēc gaismas izslēdzu un ja pamanu, ka kāds auto tuvojas mēģinu ielīst service laukumiņos, kas ir ik pēc 1 km. Auto var pamanīt laicīgi, jo sākumā visapkārt paliek gaišāks un tad vēl ir pietiekoši laiks, kamēr auto sasniedz mani. Starp laukumiņiem sanāk tādi kā sprinti. :) Pa kilometram, pa kilometram un pēc 10 km esmu nost no bāņa. Tālāk pa bruģi uz Stralsund. Visi šie piedzīvojumi ar strupceļiem noved mani pie lēmuma braukt uz Zviedriju no Sassnitz. Pārbraucu pa tiltu uz Rūgen salu. Drusku pēc tilta nelielas uzbrauktuves, nobrauktuves, estakādes, viens ceļš, otrs ceļš, ceļa remonts man galva sagriežas, nesaprotu kur īsti jābrauc un turpat pie ceļa aiz grants čupas uzceļu telti un dodos gulēt. Pulkstenis rāda 2:00.

Day total: 239 km
Avg speed: 22.8 km/h
Total: 1377 km

8. diena

Izbraucu 11:00. Rīts gudrāks par vakaru - gaismā viss izskatās savādāk, arī pareizo ceļu izdodas sazīmēt. ;) Pusdienas McDonalds "restorānā". Sassnitz prāmi uzreiz neatrodu, bet uz otro piegājienu tomēr trāpu. Trāpu tik labi, ka prāmis atiet kādas 10 minūtes pēc manas ierašanās. Bye bye Deuchland (kādu citu reizi vēl atbraukšu)! Uz prāmja uzēdu saldumus un padzeru kafiju. Trelleborg nopērku karti. Esmu Zviedrijā. Baigi uzmanos, lai atkal netrāpītu strupceļā un kontrolēju Garminu, lai viss iet pēc plāna. Mums izdodas. Izlīkumoju pa mazajiem ceļiem cauri ciematiņiem. Laikam kāds jāšanas centrs, bieži ir mājas ar zirgiem, laukumi ar barjerām, zirgu treileri. Kādā brīdī pēkšņi izbeidzos... Tālāk uz priekšu tikai kādi 10 km/h. Laimīgi, ka tas pāriet.

Ap 22:00 esmu Hoor kur domāju palikt viesnīcā, bet izrādās, ka zviedru viesnīcas strādā līdz 18:00, tad mēģinu nokļūt uz tuvējo kempingu, bet atkal aizmirstu par Garmina trikiem ar bonusa kilometriem, un kopumā uz visu gulēšanas pasākumu "pakāšu" ap 20 km (arī kempingi izrādās strādā līdz 18:00).

Šodien abas "dzīvības" esmu "izniekojis" McDonalds! :P Nakšņoju šosejas malā (iestumjos pa kaut kādiem vārtiņiem mežā), forši - te ir arī klintis bišku. Skandināvija. Liekos gulēt tieši pusnaktī.

Day total: 167 km
Avg speed: 23.1 km/h
Total: 1544 km

9. diena

Izbraucu 12:15. Pirmā pietura Hāssleholm kur paēdu pusdienas (ēdu pie kaut kāda turka, dabūju kotleti ar ievārījumu un kartupeļus ar mērci). Pēc tam vēl veikalā nopirku jogurtu un cepumus. Parciņā slaistījos un visu lēnām likvidēju. Tālāk ceļš pa šoseju. Vēlāk atklāju, ka ir marķēti (ar norādēm un bultām) mazāki ceļi daudzmaz paralēli šosejai (ķipa Eirovelo?) Tālāk pa tiem. Ja nevar pamīt, tad šoseja nav patīkama lieta... :) Pēc 30 km man šie prieki beidzas. Tālāk atkal pa šoseju, kas drīz pārtop par maģistrāli. Nākas griezt nedaudz atpakaļ un apbraukt pa citu ceļu. Tas ceļš izrādās ļoti labs. Alvestā iegriežos paēst vakariņas, picērija. Superīga pica! Varbūt nav objektīvi, jo droši vien biju izsalcis, ;) bet tik garšīgu picu vēl nebiju ēdis.

Lammhultā sāku domāt par nakšņošanu un pamanu, ka 10 km no šīs vietas ir hostelis. Ceļš gar ezeriem, caur mežu, nelieliem pauguriņiem - prieks braukt. Hostelis - tāda viensēta maziņā zviedru ciematiņā. Tālāk jau īsti braukt negribas, bet atkal izrādās, ka zviedri mīl darba laiku. Hostelis ciet - ir tikai apmeklētāji. Noskaidroju, ka esot tāpat pilns, tāpēc atmetu domu par saimnieku atrašanu kaut kur ciemā un braucu mežā. Kalniņi skaisti. No viena izminu 66.9 km/h, laikam nepārsitīšu. Zviedrija ir liela... vēl 1300 km līdz robežai.

Day total: 205 km
Total: 1749 km

10. diena

Pirmie 10 km knapi kustos. Kalniņi turpinās. Sāvsjoo pasēžu parkā, izdzeru jogurtu. Tālāk jau minas normāli, dažos kalniņos pat ar 40 km/h iet augšā. Eksjo paēdu pusdienas picērijā (pica+salāti). Viņiem (atšķirībā no mums) ir pieņemts, ka salāti ir kārtīga bļoda! Dažreiz rodas pārpratumi, jo laikam neizskatās, ka viens cilvēks to visu var apēst. Pie Mjolby pirmo reizi šķērsoju E4 šoseju (tā arī iet uz robežu). Šoreiz man nākas tās dēļ līkumot. Pirms 18:00 esmu Boorenbergā, braucu garām kādai skaistai viesnīcai (Goota hotel) un izdomāju, ka šodien pietiks.

Nomazgājos, skaisti paēdu (laša steiks gliemežvākā!), izmazgāju zeķes un kreklus, izrauju ērci, kas piesūkusies un tad jau arī gulēt. Šodien tikai 6 stundas minos.

Day total: 174 km
Avg speed: 27.1 km/h
Total: 1923 km

11. diena

Viesnīcā, protams, pienākas brokastis. :) Izbraucu 10:15. Visu dienu līņā. Līdz pusdienām nokapāju 90 km ar vidējo ātrumu 32 km/h. Tālāk pārsvarā pa maziem ceļiem, cauri ciemiem, vietām pa granteni. Ramnās paēdu vakariņas, picērijā atkal. Biju jau noķēris besi (nācās pat vienu no batoniņiem izlietot). Pēc vakariņām - kā saka vācieši "Langsam aber gūt". Kalnos arī labi vilka. Avestā jau pa tumsu. Domu par nakšņošanu viesnīcā, protams, nav, jo tās ciet, nakšņoju pāris kilometrus aiz Avestas meža, uzkalniņā. Gulēt eju 0:50.

Day total: 267 km
Avg speed: 27.2 km/h
Total: 2190 km

12. diena

Piecēlos 11os, izbraucu 11:45. Nevarēju pabraukt un ceļi sāpēja arī. Pēc 19km Hedemora un McDonalds. Veicot pasūtījumu "tīrā" angļu mēlē tieku "atmaskots". Man atbild latviski. Izrādās latviešu meitene dzīvo Zviedrijā un te arī strādā. Pēc makdonalda vēl iebraucu veikalā un kādu pusstundu noluņojos pie veikala sūcot jogurtu un vērojot cilvēkus. Viss pasākums ar ēdienu neko nelīdz un nākas mīt tālāk bez "urrā". Kalnos, protams, arī nevelk, tāpēc nobraucienos nemaz necenšos, jo tāpat jau apakšā nākas saslēgties un čunčināt augšā. :/ Palieku mežā, "bišk" odi. :)

Avg speed: 24.7 km/h
Total: 2392 km

13. diena

Izbraucu ap 12:00. Pirmais mēģinājums uz E4 ir neveiksmīgs - autobānis. Pēc pāris kilometriem tas gan pārtop par braucamu ceļu, bet man nākas braukt līkumu. E4 - tas laikam viss, ko šodien redzēju. Pārsvarā braucu pa asfalta maliņu, kas labajā pusē baltajai līnijai, brīžiem gan zviedriem ir sanācis brāķis un vairāk par dažiem centimetriem nav man atstājuši. Pie Bergeforsen mani sarūgtina fakts, ka mašīnas var braukt taisni (pa E4), bet man, redziet, ir jābrauc kādi 5 km plusā, jo man jau redz' tāpat iet ātrāk. Pēc tam vairs ilgi neizturu, apstājos kempingā turpat A4 malā. Kempings noformēts ar dažādiem dzelzceļa atribūtiem (piemēram, šlagbaums un arī spēļu vilcieniņš ēdamtelpā). Te ir somu publika, arī diezgan plašs atrakciju klāsts bērnu izklaidei. Man nav bērnu un arī pašam nemaz negribas izklaidēties - man vēl 3-4 dienas Zviedrijā un tad Mājās!

Kempinga mājiņā, Zviedrijā

Day total: 181 km
Total: 2573 km

14. diena

Kempingā ēdu brokastis, izbraucu 11:00. Līdz pusdienām esmu nominis ap 60 km. E4 atkal vairākas reizes pieveras (autobānis) un esmu spiests mest līkumus. Pirms Ornskooldvikas pametu E4 un aizbraucu pa mazākiem ceļiem. Neatradu nevienu ēstuvi vairs pa ceļam un vakariņas šodien tā arī nedabūju - viss ciet, pat veikali. Līdz lielajām pilsētām tālu. Laimīgā kārtā Trehoorningsjoo atradās kempings. Saimniece man uzsmērēja sviestmaizi. Vēl man saimniece pastāstīja, ka viņai meita jau kādu pusotru gadu (!) braucot ar velo pa Kanādu. Man gan jau tā kā pietiek... ceru, ka rīt varēšu pamīt! Kempingā ap 21:00, gulēt pirms 23iem.

Day total: 187 km
Avg speed: 22.9 km/h
Total: 2760 km

15. diena

No rīta man uzservē brokastis, izrādās, ka viņi piedāvā arī SPA (nezinu, kas tas īsti ir, bet ķipa vannas) - būtu vakar zinājis... Ar saimnieci vēl papļāpājam un izbraucu tikai 11:45. Norrfors mani intervē vietējai avīzei, korespondents zinot Latvijas hokejistus, piemēram, Beļavski un Semjonovu, spēlējis pie viņiem klubā. :) Bjurholmā paēdu picērijā. Pie 100 km izdzēru jogurta paku.

Pietura pie šīs dienas simtā kilometra

Vienubrīd gāja ļoti švaki, bet uz beigām pavērās un aizgāja. ap 22:00 esmu pie Skelleftea, nedaudz sāka līņāt. Piestāju Statoilā "paēst" vakariņas, jo viss pārējais ciet. Laika apstākļi pamudina mani nočekot hoteli pāri ielai – izrādās, ka tas strādā (Zviedru brīnums?). Reception meitene ar saviem lakotajiem nagiem mēģina palīdzēt nostiept manu slapjo velo līdz noliktavai. Es gan pats nesu, bet viņa vienalga cenšas vismaz aiz riepas pieturēt. ;) Vēl viņa mani laipni uzcienā ar ābolu pīrāgu (ar putukrējumu) un uzservē kafiju. COOL! ;P Tiek noorganizēts arī internets. Pēc tam gan viņa arī devās mājās - darba laiks beidzās? Dīvaini... ;)

01:03 jāiet gulēt. Hmm, vēl pa dienu kādus 10 km "atsēdēju" aiz traktora uz 27.5 km/h. Labi ka tā, jo ātrāk noteikti kalniņos atkristu, jau tā dažos knapi izturēju ātrumu.

Day total: 230 km
Avg speed: 26.1 km/h
Total: 2990 km

16. diena

Izbraucu pēc 11iem. Šodien E4 atkal. Vietām atkal cilpas, jo velo nedrīkst braukt... Pitea paēdu pusdienas. Līdz robežai netiku. It kā jau varēju, bet ir pusnakts un rīt arī jābrauc. Ārā, protams, gaišs - braukt varētu.

Izdomāju, ka vajag apsaukāt Garminu, jo viņš kārtējo reizi izdomāja mest maršrutā cilpas... Kādus 10 km nobraucu un skaitīju lamuvārdus - visu, ko vien varēja izdomāt - baigi maz zināju. :/ Bieži nācās atkārtoties. Domāju, ja brauktu grupā, būtu daudz plašāks vārdu krājums! ;) Nakšņoju teltī. ODI! Daudz. 00:30 teltī.

Day total: 235 km
Total: 3225 km

17. diena

Robeža! Bye bye Sweeden. :P Somijā forši, veloceliņi. Esmu sajūsmā. Foršākais, ka ir norādes, ceļu rādītāji.

Velokrustcelēs uz kāda no Somijas veloceliņiem

Nav tā, ka tu sāc braukt pa kādu veloceliņu un beigās sanāk, ka tas izbeidzās vai nogriežas uz citu pusi. Kopā šodien kādus 60 km nobraucu pa veloceliņiem (pārējo pa E75). Līdz Helsinkiem 620 km - laikam trijās dienās aizbraukšu.

Guļu kādus 300 m no veloceliņa mežā.

Avg speed: 23.4 km/h
Total: 3427 km

18. diena

Izbraucu 12:15. Līdz 14:00 tikai 23 km. :( Neminas un pretvējš arī. Pat no kalniņiem tikai ap 33 km/h izspiedu. Mošk' rīt labāka diena.

Day total: 174 km
Avg speed: 23.2 km/h
Total: 3601 km

19. diena

Šodien saņēmos, vējš nedaudz mierīgāks un laikam jau vakar arī atpūtos. Somiem ir tāds ēstuvju / benzīntanku / naktsvietu tīkls "ABC". Ik pēc kādiem 80 km un 24 stundu diennakts serviss :) - normāla lieta priekš manis! Šodien rīsu diena, abās ēdienreizēs ēdu rīsus ar kaut ko. Vēl somiem Nestes ir tādas pašas kā mums Statoil. Viņiem gan arī statoili ir tādi paši kā mums statoili... ;) Nu vārdu sakot, var dabūt visādus sīkumus un našķus. Atkal labi priekš manis. :)

Pie vienas nestes, kamēr ēdu hotdogu, novēroju, kā viena jauna somu meitenīte trenējās. Es arī kādreiz tā darbojos, daudzsoļi, palēcieni, tādi speciālie spēka/ātruma vingrinājumi. Domāju, ka viņa bija slēpotāja (spriežot pēc dažiem vingrinājumiem un tāpēc, ka viņa ir somiete), bet nu nepaprasīju. Vēl es kādu somu tūristu satiku, kas brauca pretējā virzienā - uz robežu. Papļāpājām. Līdz Helsinkiem 215 km... Par daudz, lai uz prāmi paspētu. Laikam braukšu mierīgi un palikšu kādā viesnīcā. Tomēr 02:03 lienu teltī (esmu pieturvietā starp galdiņiem). ;0

Day total: 242 km
Total: 3843 km

20. diena

No rīta kaut kas bija piestājis "manā" stāvlaukumiņā, bet nu neko – paskatījās un aizbrauca. Visu dienu normāli nokapāju. Pie Helsinkiem tāds baigi taisnais gabals ar nelieliem pauguriņiem, forši tā min ap 30 km/h un kad ej kalniņā, ieslēdz papildus jaudu un ātrumu nesamazinot pārbrauc pāri. Pa ceļam mani apdzina divi mopēdi. Tie uz kādiem 40 km/h, bet astē nevarēju iesēsties (mans dīzelis nevelk). Viņi, izrādās, arī nogurst. Vienā līkumā viņus apdzinu, jo šie bija pauzi uztaisījuši. Helsinkos paliku viesnīcā. Vakarā nogāju (ar zeķēm kājās) uz pubu, izdzēru vienu Guiness, paskatījos, kā somi karaoke dzied. Baigi forši skaļu mūziku paklausīties pēc kāda ilga pārtraukuma! Vēl noskatījos MotoGP Live un 23:50 devos gulēt.

Day total: 197 km
Avg speed: 27.2 km/h
Total: 4040 km

21. diena

Piecēlos 8:00. Garmins-Susaņins atkal vadāja un es arī tā īsti labi nenoorientējos. Pamaldījos pa Helsinkiem, kamēr atradu prāmju piestātnes. Uz 10:30 Seaexpress nepaspēju, Vikingam nez kāpēc bija milzīgas rindas, tāpēc nosetojos uz 13:00 ar Seaexpress. Pirms prāmja paēdu, uz prāmja atkal paēdu, Tallinā nopēros pa trotuāriem. Vēl dabūju biški pretvēju braucot ārā no Tallinas. Pērnavā paēdu vakariņas. Būtu jau bijis forši tikt līdz Latvijai, bet rīt arī diena. Rīt Ainažos ēdīšu pusdienas (man tā liekas) un līdz naktij jātiek mājās. 0:14 teltī.

Day total: 185 km
Avg speed: 22.9 km/h
Total: 4226 km

22. diena

11:15 sāku. 13:27 robeža un Ainažos paēdu pusdienas. :P Saulkrastos vēl nedaudz iekodu, 18:56 Juglas luksofors. ;) Neliela pietura Stabu ielā un esmu atpakaļ mājās.

Day total: 164 km
Total: 4399 km

Attēls no autora izveidotās maršruta kartes Google Maps lapā

VISS. Mācos atkal staigāt :)

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [DISKUSIJU FORUMS]