Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Dēku stāsti
Aģe turpinās Riežupē

Autors: Mārīte Meļņika [ AUTORE?]
Foto: Riežupes laivojuma pasākuma dalībnieki
2007. gada oktobris, Rīga

Lietains pirmdienas rīts. Jau kuro stundu sēžu sastrēgumā ar domu nokļūt darbā. Noskaņojums sākotnēji miegaini murrājošs – pēc jautri pavadītām brīvdienām, laivojot pa Aģes upi un satiekot fantastisku saulrietu Zvejniekciema ostā labā draugu kompānijā, nav nekas pretī mesties arī darbu jūrā. Sastrēgums uz ceļa iestiepjas laikā...

* * *
Paspēju izlasīt visus jaunākos e-pastus un jaunumus populārākajos portālos, piemēram, www.adventurerace.lv, www.raid.lv, www.juraslaivas.lv, beidzamajā uzduros šokējošai informācijai: Rofs izziņojis laivošanu pa Riežupi nākamajā svētdienā! Un sestdien (divas dienas pirms) par to nemaz netika runāts!!! Drudžaini mainu mobilā telefona orientāciju un zvanu uz "Avotiem", lai reģistrētu savu dalību. Klausuli paceļ Mirta un kā gaišais saules stariņš vēlīgi sola, ka mīlulis Mambo tikšot ar sārtu lentīti atzīmēts un skaitoties nobukots – stresa vairs nav, tikai jāciešas līdz svētdienai... Viss pārējais bizness tiek pakārtots Riežupei.



Citāts no Rolfa: "Riežupe: kritums ievērojams, straumes un šķēršļi krietni nervus kutinošāki nekā Aģē. Pa ceļam veci kaļķu cepļi, 180 grādu līkumi, piespiedes, labi lecama rumba un Riežupes dabas parka grandiozās ainavas. Riežupe ir viena no retajām Latvijas upēm, kas posmiem plūst pa acīm redzamu slīpumu. Var doties ar kanoe, bet silti iesaku arī vienvietīgos SOTus. Hidra un veste šajā upē jāuzskata par obligātām."

Sestdien, kā jau pie 13. datuma, pūš negants ziemelis, naktī prognozējas salnas, bet svētdienai Kurzemē jābūt saulainai! Ap 11.00 no rīta Avotos saradies pulciņš cilvēciņu ar laimīgām acīm – Lāsma un Arnis no "pamatsastāva", Signēns, Jānis un Māris no "Skats No", kas principā jau arī kļuvis par pamatsastāvu, kā arī piebiedrojas Aldis no Ventspils (mans "konkurents" uz Mambo).

Pirtiņa jau silta. Drošības pēc hidrotērpu vispirms sasildu uz lāvas, jo pēc iepriekšējās dienas Daugavas laivojuma, kur skarbais ziemelis bija uzpūtis vilni, kas caurcaurēm mani bija apveltījis ar savu slapjo glāstu. Pēc tam jau apģērbs vairs nepatīkamas sajūtas nesagādā – neoprēna smarža joprojām neļauj aizmirst sāļās Vidusjūras dvesmas, kas, šķiet, ieēdušās katrā šķiedrā līdz atoma režģim.

* * *
Lecam busā un dodamies uz Kuldīgas šosejas Riežupes tiltu. Pirmais iespaids – šķiet, nu būs tā kā Aģē. Lai dzīve par saldo aveni netiktu nosaukta, Rolfs laivas izkrauj tilta augšpusē, tā ka nobrauciens sākas cauri tilta balstiem. Ņemot vērā jau tāpat straujo upes tecējumu, papildus sašaurinājums tikai papildina adrenalīna devu un ātrumu.



Bļurkt, esam cauri pirmajam tiltam. Un tad viss sākas!!! Distancē aiziet viens super nenoslīcināmais kanoe – Lāsma un Arnis, viens Disco+ (tipa kajaks parastais par SOTu upgreidots) Signēna virsvadībā, kā arī 4 vienvietīgie sērfojamie SOTi (pēc nosaukumiem Mambo, Paseo, "zilais pie pakaļas" un "bezimjannijs"). Rolfs turpina supportēt no krasta, ik pa brīdim tikai parādoties nervus kutinošākajās vietās ar lielu fotokameru pie acs.



Sākumā šķiet, nu nekas traģisks – upe, protams, straujāka par Aģi, bet gana plata un var izgrozīties. Smalki iznesoties, joņojam uz priekšu. Daži paspēj baudīt saulainu rudens dienu un fantastisko ainavu, citi (piemēram, autore) ir tik aizņemti ar sevi, upi un airi, ka visa pasaule sākusi eksistēt paralēlajā dimensijā. Pēc pārsimts metriem mūs sagaida pirmais bebru aizsprosts.



Arnis un Lāsma spītīgi stīvējas tam cauri – tā un šitā, uz priekšu, ar sānu, tad atpakaļ... Arnis aplauž dažus liekos sausos zarus un lejā viņi ir. Straumīte jautri uzburbuļo elegantā rakstā tieši aiz aizsprosta. Man arī vajag! Pārējie brīdi vēro manas izdarības, tad prātīgi ceļas krastā un apnes sanesumu. Bet es taču te pēc piedzīvojumiem! Turpinu kašķēties ar aizsprostu.



Māris ieņem pozīcijas fotoreportāžai. Tiklīdz laiva beidzot sajūt zem sevis krācīti, kā tīrasiņu kumeļš tā raujas uz priekšu. Protams – nedaudz par ātru, jo pēdējie zari saņem mani gūstā, un nu jau mēs peldam katra atsevišķi. Riežupes pirmā svētība saņemta. Bet viss vēl tikai sākas!

* * *
Visus aizsprostus, krācītes un ūdenskritumiņus neatrakstīt! Pat uzreiz pēc izkāpšanas krastā nespēju restaurēt notikumus hronoloģiskā secībā, tāpēc apraksts turpinās tikai par manām spilgtākajām emocijām, kuras pārējie dalībnieki varētu smalki papildināt. Katrā ziņā, ja Riežupe pēkšņi kļuvusi manāmi rāmāka, tas nozīmē tikai vienu – priekšā ir SU (speciālais uzdevums)!



Nākamais atmiņu fragments par kādu pasen pāri upei nogāztu egli. Zari jau sausi, līmenis virs ūdens ~40 cm – tas nozīmē, ka ar Mambo droši tieku cauri. Uzairēju un lidoju cauri, pilnīgi atgūlusies laivā. Pareizāk sakot, Mambo eleganti aizslīd, bet mans lidojums beidzas ar pakāršanos sausajos zaros, kas uzreiz pēc tam, saprotams, nolūst, un es ar plunkšķi pazūdu zem ūdens. Kliedzu Mārim, lai ķer laivu, jo tā nemaz nedomā nomierināties. Tā - laiva ir, bet veste, uz kuras sēdēju laivā, joprojām peld. Metos to gūstīt...

Liekas, arī Signēns šajā vietā ir saņēmis Riežupes svētību. Savukārt pie viena no apnesieniem Māris, cenšoties ieņemt fotopozīcijas, paspēj nokāpt garām laivai, un upe dara savu.

* * *
Nākamais kņudinošais SF (starpfinišs) iezīmējas aiz kāda jauka pagrieziena. Jau kādu gabalu pirms tam dzirdu, ka Rolfs no krasta kliedz Signēnam: "Airē, airē, Signe!" Aizdomīgi... Protams, pēc straujā pagrieziena tupat ir kārtējais tilts ar diviem mega straujiem tuneļiem, aiz kuriem tūlīt ir kārtīgs kritumiņš un krācīte.



Kad iebraucu tunelī, dzirdu tos pašus maģiskos vārdus: "Airē, Mārīt, airē!" Airēju... Ko tur paairēsi, ja tunelis šaurs un man ir kārtīgs airis, nevis indiāņu kanoe. Būtu labāk piebremzējusi...



Apsitos ar airi pret mūra sienu, laiva sagriežas, sāniski veļos iekšā ūdenskritumā, Mambo man pāri. Dziļš. Tiklīdz izpeldu, konstatēju, ka saulesbrilles joprojām ir man uz acīm, jo cauri neko neredzu – līst ūdens. Nezinu kā, bet pamanu, ka straume jautri uzmetusi Mambo uz viļņa kupra, ārkārtīgi ātri rauj to prom.



Turpat netālu ir Lāsma un Arnis, kas fotogrāfē. Bļauju abiem, lai glābj Mambo! Arī Signēns turpat auklējas ar savu Disco+. Abas saskatāmies, smejamies un konstatējam – baigi labi!!! Tad cenšos ne ta peldēt, ne ta skriet pakaļ laivai. Akmeņi glumi, sanāk tikai tāda steberēšana ar airi rokās. Lāsma noķērusi manu laivu un cenšas to noturēt ar vienu pirkstu. Vairāk nesanāk. Piespiežos laivai un pielieku klāt savu kādreiz klinšu kāpšanā trenēto pirkstu. Patiesībā, klinšu kāpšanas treniņš nedod ilglaicīgu rezultātu. Straume te ir spēcīga, cīņa ir nežēlīga. Cenšos uzgulties laivai virsū, jo apgriezt to nav iespējams. Riežupe rauj mūs abas uz priekšu – Mambo zem manis, kājas kā virves gali pa straumi, nespēj atrast ne atbalstu, ne noturēties, nekādā jēgā. Beidzot piespiežos pie krasta klintiņas (kādu pusmetru augsts klinšains iezis), bet iekāpšana laivā joprojām bezcerīga. Beidzot atrodu vienu kritušu koku, kura veidotā attecē tik tikko tieku atpakaļ laivā. Nepaspēju lāgā noorientēties, kad straume jau atkal mani sagrābusi un nes uz nākamo ūdenskritumu.



Ar perifēro skatu pamanu, ka lejpus kritumam ir liels tusiņš – praktiski visi te peldējuši. Pat Lāsma un Arnis, izlējuši savu kanoe, laiž to atpakaļ upē. Atkāpe – tā iet, ka grib nofotografēt, kā citiem notiek overi! Kaut kur priekšā pa straumi aizpeld divi mantu maisi ar stratēģiskiem laivošanas piederumiem, tajā skaitā vienu smalku fotokameru, kas nav tikusi iepakota drybagā.



Nenormālā ātrumā nobraucu lejā pa krācēm, Dieva brīnuma dēļ neapmetos un, nepievēršot lielu uzmanību pārējiem (kaut arī ainas bija visnotaļ interesantas un komentārus alkstošas), dodos gūstīt peldošās mantas. Izķeksēju vienu Carlsberg’s ledus somu, otru maisu ar fotoaparātu sagūsta Māris.

Pēc šādas jautrības pienākas "pīppauze". Atrodam mierīgāku līkumu starp meldriem un sapeldam kopā uz stratēģisko apspriedi. Konstatējam, ka šajā brīdī peldējuši ir VISI. Nepamanīju, kur un kā to izdarīja Jānis un Aldis, bet laikam arī aiz tilta, kur nobraucienam atvēlētā vārteja bija par šauru aira vēzienam. Fotokamerā skalojas ūdens.

Pie nākamā sanesuma abi ar Aldi samainām laivas, jo Mambo ir spoži izrādījies un guvis neviltotu interesi no pārējo laivotāju puses. Tiesa, izrādās, ka turpat netālu ir finišs un Rolfs mūs aicina izkāpt krastā, jo esam triecientempā ieradušies pie Mežvaldes tilta. Tālāk neesot interesanti braukt. Nu ko, kādi kilometri pieci par īsu izrādījās...



Bet emocijas netrūka, un upes ūdens temperatūrai nebija nekādas nozīmes. Nemanīju, ka būtu bijis auksti. Saviesīgās daļas ietvaros pēc Avotu pirts gribējās pārbaudīt Abavā, kā tad tur īsti ir. Šķita, ka aukstums dedzina ādu daudz vairāk nekā "gars" pirtiņā.



Fināls kā vienmēr ir rakstāms līdzībās – Riežupe ir fantastiska! Brauciens ar Mambo – vērts izbaudīt katram. Laiviņa ļoti viegli vadāma, ātri manevrējama, neiedomājami stabila krācēs un šķēršļu zonās. Tā kā neesmu piedzimusi ar laivu zem dibena un vispār esmu tikai absolūta iesācēja laivošanas mākslās, tad Mambo man sniedz to, kas šobrīd visvairāk vajadzīgs – laivošanas prieku, iespēju izbraukt dažādos ūdens un šķēršļu rajonos, stabilitāti un pārliecību. Protams – priekšā vēl jūra un īstais Mambo sērfs lielajos viļņos! Jā, kā vienmēr, mājās braukt negribējās. Jo arī smiekli un kopā būšanas prieks nebeidza beigties. Tas saucās: prasās pēc VĒL!



- Imula? Užava? Veļu nakts jūrā? ... Jā.

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autorei? Raksti! [DISKUSIJU FORUMS]



Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar laivošanu, gan dabīgās, gan mākslīgās ūdenstilpnēs, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv