Arhīvs > Ceļojumi

Autors: Egmonts Pavlovskis [ AUTORS?]
Foto: Egmonts Pavlovskis, Baiba Zvirbule un Ruta Masaļska
2007. gada jūlijs, Rīga

Kad zvanīju Kristapam (alpīnistam, p.p.a redaktoram) nolūkā iegūt konsultāciju par odu blīvumu uz viena skota ķermeņa laukuma m2 vasarā un Skotijas klinšu plaisu platuma variācijām atkarībā no līdzpaņemtā inventāra, saņēmu arī laipnu pamudinājumu pēcāk aprakstīt pasākuma norisi. Tā tapa šis stāsts, kuram pievienoju arī dažus noderīgus linkus par satiksmi, laika apstākļiem, inventāra veikaliem, apvidus kartēm un klinšu maršrutiem Skotijā.

2006. gada 30. decembris – "pirmā Skotija"

Stāsts pirmais: Vētra

Atskan šampanieša pudeles paukšķis, notiek sešu latviešu masveida apkampšanās, savstarpēji apsveikumi un sarokošanās ar vēl dažiem vagonā esošajiem skotiem. Ir 31. decembra plkst. 22:00, jeb, precīzāk izsakoties, iestājies jaunais 2007. gads! Situācijas precizējums arī ir tas, kas šim notikumam piešķir īpašo, neatkārtojamo garšu. Vilciens stāv kaut kur pusceļā starp Fort William un Glasgow, jo tam braucošam uzkrituši vētras gāzti koki. Brīkšķis pret jumtu bija iespaidīgs, vilciens sazvārojās un apstājās, vagonos nodziest gaisma...

Šīs pašas vētras dēļ mums, sportisko piedzīvojumu meklētāju komandai "Tējkannas" iepriekšējā dienā nav izdevies uzkāpt Lielbritānijas augstākajā virsotnē Ben Nevis (1344 m) pa iecerēto Carn Mor Dearg kori. Šī kore ir alternatīva tūristu zig-zag takai pa kalna lēzeno nogāzi. Ir arī citas alternatīvas – stāvi klinšu maršruti kalna ziemeļu sienā (dažus maršruta aprakstus var skatīt Sportextreme.com un Scotclimb.org.uk lapās, red. ). Kalns veido tādu kā lielu pakavu. Lēzenā nogāze ir pakava ārpusē, ziemeļu siena – iekšpusē.

Pa kalnu taku ejam iekšā Ben Nevis "pakavā"

Pašā pakava iekšienē 700 m v.j.l. atrodas BMC biedriem domāta kalnu būda. Vētru pārlaižam divās teltīs pie būdas sienas. Šeit pakavs veido aizvēju, aizvējš izpaužas kā vējš 15 m/s, brāzmās 25 m/s. Toties virsotnē gan bija solīti visi 55 (!) m/s. Teltis, kas katra nostiprinātas ar kādiem desmit 10-20 kg smagiem akmeņiem, kaut kā tomēr iztur vēju.

Nokavētā pēdējā vilciena reisa Glasgow – Prestwick vietā no Scotrail puses mūsu kompānijai tiek uzsaukts bezmaksas brauciens divos taksometros. Taksisti ļoti steidzas jo ir 31.decembris plkst. 23:20, ātrums 130 km/h, lietus un vētra, kas brīžiem svaida jaunās Oktāvijas gandrīz no vienas joslas uz nākamo. Bija interesanti pavērot samulsušās Prestwick lidostas apsardzes darbinieku sejas ieraugot mūsu telšu žāvētavu 2. stāva uzgaidāmajā zālē! Ļoti ērta vieta nakšņošanai.

Mantu žāvēšana Prestvikas lidostā...

Secinājums: jautrāku jauno gadu mēs nespējam iedomāties!

Atslābums pēc ziemas priekiem

Stāsts otrais: Klintis

Starp 27. jūnija vakarā Rīgas lidostā startējošajiem, trīs (Ilva, Indra un es) esam no iepriekšējā "Skotijas stāsta". Secinājums skaidrs – Skotija mums ir iepatikusies. No jaungada sastāva šoreiz trūkst Kaspars, Vineta un Ruta, toties esam ieguvuši papildspēkus Baibas veidolā. Raimonds jeb Krasts ir jau iegādājis biļeti, tomēr darba pienākumu dēļ netiek, tātad esam četri. Vineta šajā pasākumā piedalās virtuāli, sūtot ikvakara laika prognozi Ben Nevis virsotnei (to var skatīt šeit).

Prognozē ir tāds parametrs kā "chance of precipitation". Tikai, ja tas ir zem 10 %, var diezgan droši teikt, ka nelīs, ja tas ir 50 % - tā jau ir garantija, ka prognozē minētajā 6 stundu laika periodā ~3 stundas līs lietus. Ben Nevis apkaimē izkrīt Lielbritānijā ievērojamākais nokrišņu daudzums – virsotnē 4200 mm/gadā, līdzās esošajā Fort William pilsētiņā – 2150 mm/gadā. Salīdzinoši, Latvijā vidēji – 700 mm/gadā.

"Okeāna" pētīšanas pasākums

Pilsētiņā, paralēli jūras līča krastam, ir viena 400 m gara veikalu iela, tās sākumā kalnu ekipējuma veikals "Nevisport", konkurējoša iestāde ("Ellis Brigham") situēta līdzās autoostai un dzelzceļa stacijai. Turpat atrodas mūsu iecienītais pārtikas lielveikals "Morrisons". Laba izvēle un pats galvenais – cenas tādas pat kā Latvijā…

Iepērku pāris kāpšanas dzelžus. Šeit populāros "Wild country" sešstūru klinšu ieliktņus jeb heksus var izmantot 3 dažādās pozīcijās, dažāda izmēra plaisām, kur pretī citiem ieliktņiem ir tikai 2 izmantošanas varianti. Paņemam arī 440 gr balonu gāzes deglim un kāpšanas maršrutu aprakstu.

Jāpiemin, ka Fort William ieradāmies ar "Citylink" autobusu (16£) no Glasgow. Vilcieni ("ScotRail") ir ekstremāli dārgi. Iepriekš braucām ar tiem, jo bija spēkā lidostas 6 mēnešu akcija ar bezmaksas vilciena taloniem braucieniem visā Skotijā. Pašreiz ielidojot ar "Ryanair" (tiešais reiss no Rīgas, izmaksas ap Ls 50 abos virzienos) Prestwick lidostā, iespējams iegūt 50 % atlaidi vilcieniem Skotijā, bet arī tad sanāk mazliet dārgāk par autobusu.

28. jūnija pēcpusdiena: Viegli līņā, stiepjam visu nometni augšā uz būdu. Tai līdzās uzceļam telti. Ekipējuma ir daudz un tā izvietošanai izmantojam arī būdas šķūnīti, kurā glabājas glābēju ragavas ievainoto transportēšanai ziemā. Šķūnītis vienmēr ir vaļā, un tā 1 m2 telpā ziemā iespējams diviem cilvēkiem atrast, lai arī neērtu, tomēr dažās situācijās glābjošu patvērumu sniega vētrā. Vakars paiet gatavojot ēst un lasot klinšu maršrutu aprakstu grāmatu, bez lielām cerībām uz sausāku laiku, kas ļautu iet nopietnākus klinšu maršrutus.

Carn Mor Dearg korei uzgūlis mākonis

29. jūnijs: Izejam uz Carn Mor Dearg (pēdējo vārdu esot jāizrunā kā "džerak"!) kores. Noejam pakava augšmalu, uzkāpjot Ben Nevis virsotnē, kas ir vairāk kā 500 m garš plato ar 19. gs. observatorijas drupām un virsotnes "survival hut". Virsotnē svaigi sasnidzis sniedziņš.

"Logs uz Eiropu" Ben Nevis virsotnes plato malā

Pasākumu padarām interesantāku par noejas ceļu izvēloties Gully No4 (I) kuluāru, kas šādam nodomam rekomendēts ar piezīmi, ka ir drūpošs. Drūpošs tiešām ir, un kāpējiem atrasties vienam virs otra nebūtu prātīgi. Noejas sākumā izmantojām virvi.

Kāda skota tradīcija – virsotnē uzsmēķēt cigāru

Baiba uz sniega Gully Nr 4

Centrā Ben Nevis kuluārs Gully Nr 4

Visādi citādi kuluārs atgādina muzeju, kurā apskatāms viss iespējamais pērnās sezonas kāpšanas inventārs: leduscirtņi, ledusāķi, karabīnes, drošināšanas ierīces, klinšu ieliktņi, aizsarg brilles, Polartec izstrādājumi (cepurītes) – viss, ko gravitācija un vējš uzskatījuši par gana vērtīgu ekspozīcijai. Visvairāk pārsteidza tāds atradums kā golfa spēles bumbiņa...

Vakarā līst, bet saņemam prognozi, ka pusnaktī un sešos no rīta noteikti nelīs, bet sāks līt rītdien ap pusdienlaiku. Tiek pieņemts lēmums celties 4:00.

Tower Ridge kore, tās galā pie Alt’a Mhullin upītes redzama kalnu būda

30. jūnijs: Rīts atnāk skaidrs, mazas baltu mākonīšu strēmeles solītajā 2000 m augstumā. Aizejam līdz Lielbritānijas garākā klinšu maršruta Tower Ridge (IV, Alpine grade AD+, Sportextreme.com lapā par to var lasīt šeit) sākumam. Iesākumā doma ir veikt dažus treniņkāpienus maršruta sākumā vai pa Douglas Boulder klinti. Uzkāpjot līdz Douglas Gap, redzam vēl divas skotu sasaites, kas mums seko, kā arī nemanām nevienu slikta laika pazīmi debesīs. Skaidrs, ka kāpiens jāturpina. Vēlāk arī otra mūsu komandas sasaite – Ilva un Indra sasniegs Douglas Gap un veiks nolaišanos uz maršruta sākumu.

Tower Ridge maršruta sākumā un kamīns virs Douglas Gap

Neticiet grāmatiņas tekstam "...Little Tower, which is in reality little more than a step in the ridge". Little tower no apakšas izskatās iespaidīgs, tāpēc iespējamas navigācijas kļūdas (traverss pa kreisi, par divu Latvijas kāpēju pieredzi šajā maršrutā var lasīt šeit) noturot to par Great Tower. Tieši šī iemesla pēc kādu brīdi pie Little Tower piņķerējāmies ar sarežģītām (V/A1) klintīm. Rezultātā skotu sasaites mūs apdzina pa pareizo maršrutu, kas vēlāk vainagojās ar 20 min gaidīšanu pie Tower Gap, kamēr to izgāja trijnieka sasaite. Šī ap 3,5 m nolaišanās no "naža asmens" (tāds neass tas asmens, ap 1 m biezumā) kores ar labu atbalsta punktu, man un Baibai nelikās grūta vai sarežģīta, kā tas minēts aprakstā, un aizņēma kādas 3 minūtes. Jāmin vien, ka šajā posmā vējam "ir kur ieskrieties" un šamējs to arīdzan dara. Kopumā maršrutā pavadījām 5 stundas. Lietus visužēlīgi sāka līt tikai ap trijiem pēcpusdienā, par ko arī liels prieks!

Kaut kur klintīs virs Douglas Gap…

Skats uz Ben Nevis virsotnes plato austrumu daļu

Ejot atpakaļ uz būdu dzirdējām raķetes šāviena troksni un pēc 15 minūtēm virs Alt’a Mhullin upītes ielejas un apkārtējā kalnu pakava riņķoja glābšanas dienesta helikopters. Drīz tas nozuda, laikam mācību trauksme.

Noteikti būtu interese iziet vēl kādu klinšu maršrutu, bet turpmākās prognozes nav iepriecinošas un slapjas klintis šeit ir visai slidenas. Tāpēc pārbāzējamies kalna otrā pusē esošajā kempingā pie straujās Nevis upes. Ceļojuma atlikušo laiku pavadām staigājot pa Nevis upes ieleju un neaizmirstam arī par tradīciju apmeklēt okeāna krastu Prestvikā.

Daži vārdi par maršrutā izmantojamo inventāru: Vietējā ekipējuma veikalā, kā piemērotākos šim maršrutam ieteica lielos heksus Nr 7. līdz Nr 9. Dzeltenais Nr 7. tiešām lieti noderēja, bet pārsvarā no "dzelžiem" lietoju mazos frendus (1/2 un 1 izmērs) un ieliktņus (Nr 4 - 11). Lielā daļā drošināšanas punktu vienkārši tika sietas cilpas uz klints radzēm.

Pilna GB topogrāfiskā karte mērogā 200 m/cm atrodama šeit.

Labajā pusē – Ben Nevis Observatory Ridge (IV)

Noslēgumā vēlos pateikties Baibai par labo sadarbību sasaitē, Ilvai un Indrai par vienreizējā, īpašā "Tējkannu" komandas gara uzturēšanu un Vinetai par precīzajām laika ziņām!

Ak, jā! Kāpēc gan Skotijas trīs stāsti?! Šeit taču ir tikai divi!?

Pirms pirmās Skotijas bija arī Pati pirmā Skotija. :) Tai laikā, kad norisinājās NATO samits Rīgā, mēs četri no LV klīdām gar Lohnesa ezeru un baudījām citus Skotijas dabas un civilizācijas brīnumus. Bet tas jau ir pavisam cits stāsts...

www.adventurerace.lv lasāmi vēl četri raksti par Skotiju:
"BMC International Climber meet 2007" (autori: Jānis Volajs un Normunds Patmalnieks);
"Uz MTB World Cup ar mēneša nokavēšanos" (autors: Arnis Cīrulis);
"No ice, no climbing. Very bad!" (autors: Artūrs Altbergs);
"Skotijas ziema... ūūh, brrr!" (autors: Kristaps Liepiņš).

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [FORUMA TĒMA]