Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Dēku stāsti
Viena diena var būt vairāk kā visa sezona

Autors: Raivo Šulcs [ AUTORS?]
Foto: Raimonds Krastiņš (Krasts)
2007. gada augusts, Rīga

"And yet this was the best day of paddling I’ve ever had. I learned more about myself and paddling in one day than in the several years since I had taken up sea kayaking." (citāts no Sea Kayaker Magazine)

Diena viļņos neatstāj vienaldzīgu nekad. Īpaši, ja dodies laivot vienatnē. Laivošanas vienatnē īpatnība nemierīgā laikā ir tāda, ka tas ir riskanti. Tu vari paļauties tikai uz sevi (izraisa adrenalīnu) un to, kā esi sagatavojies arī ekipējuma ziņā (nezin, cik pamatoti, bet formāli mierina).


* * *
Nodoms doties kajakot nedēļas nogalē radās sekojot laika prognozei. Solīja pareizo vēju 6-8 m/s. un puslīdz skaidras debesis. Kompānija (protams, ka) neuzradās. Iecerētais maršruts laivā Saulkrasti - Laučakmens un atpakaļ ~ 30 km.

Ne reizi vien ir bijis tā, ka izejot jūras krastā seko nosacīta vilšanās un gaidītā laika prognoze neattaisnojas - vēja un viļņu vietā gludūdens un otrādi.



Šoreiz laika apstākļi pārsniedz cerēto: viļņi ir izaicinājums (pie)veikt distanci. Vairāk vai mazāk plīst visi trīs sēkļi. To varētu izskaidrot tā, ka līdzīgs vējš pieturējies jau vairākas dienas un jūra iešūpojusies.

Saulkrasti - Skulte

Airēju pēc iespējas tuvu krastam, uzreiz aiz sēkļiem, tik pamanot zvejnieku izliktos pludiņus un bojas, dodos plīstošajos viļņos. Reizēm neizdodas "noturēt kanti" un "liekoties slīpi", putu galotne sagriež laivu un atliek sēsties viļņa mugurā, lai pēc tam atkal airētu atpakaļ.

Ātrums caurmērā labs- 7-8 km/h. Tuvojos Skultes ostas molam. Dodos ieslīpi uz mola galu. Jo tālāk no krasta esmu, jo viļņi arvien vairāk līdzinās kalniem.



Kalni ir mierīgi, bez putu galotnēm. Bet sāk biedēt. Priekšnojauta, ka nevajag. Esmu viens pats... Pēc Mērfija likumiem ČP gadījumā droši vien iepūstu nevis ostā, bet tieši virsū mola akmeņiem. Desantējos malā. Tā arī ir. "Klusums pirms vētras". Iepūš un jau pēc mirkļa pret molu sitas iespaidīgas šļakatas. Jūra kļūst balta visā braucamajā trajektorijā. Arī pūķotāji pazūd kā uz burvju mājienu.



Pēc sazvanīšanās ar Krastu, kurš solās tēlot support team'u (aicina uz tēju) un atvest atpakaļ uz punktu "A", t.i., Saulkrastiem, nolemju molu apnest. Pretējā gadījumā grieztu atpakaļ, jo mērot ceļu pret vēju un vēlreiz šķērsot molu būtu (pieticīgi izsakoties) pagrūti. Apnest izrādās pavisam viegli.

Skulte - Laučakmens

Mola otrā pusē ir pārsteidzoši mierīgs (aizvējš) vai arī laiks pierimies. Palikuši nieka 6 km. Tomēr joprojām mēdz uznākt brāzmas un, kas interesanti, ir izteiktas sēkļu zonas, varbūt vējam pateicīgāki reljefi. Pēdējais kilometrs pirms Laučakmens bija visgrūtākais. Braukšana vajadzīgajā virzienā notiek stratēģiski - izvairoties no brīža, kad sānvilnis plīst un sāk velties… Metodes:

lavierēt: sekot līdzi viļņu kustībai un meklēt adatu siena kaudzē - apbraukt baltās viļņu galotnes. Azartiska padarīšana!
ja neizdodas stratēģija, izšķirošajā mirklī nepalikt pret vilni tieši ar sāniem un griezt vai nu uz vienu vai otru pusi.

Bišķi ir fiziskā slodze. Apmēram kilometru pirms Laučakmens jūrā iestiepjas balta putu mēle.

Sēkļus vairs nevar izšķirt arī iebraucot nedaudz dziļāk un kādā brīdī notiek tas, kam jānotiek. Sānos iegāžas pamatīga ūdens masa. Sagriezt nepaspēju, mēģinu "gulties", bet trieciens ir pārāk spēcīgs. Nākamajā mirklī braucu ar galvu zem ūdens.

Ceļi. Neizkrist!
Airis. Nepazaudēt. Pārbaudīt vai lāpstiņas sagrieztas pareizi!
Sagrupēties, izcelt airi, ieņemt "eska" pozīciju!

Ceļos, jau gandrīz... Un nāk nākamais vilnis un "norok" atpakaļ. Airis tiek rauts zem ūdens un paliek vienā rokā. Sajūta, it kā būtu negaidīti pastiepuši kādā viduslaiku moku rīkā. Otro reizi izcelt airi neizdodas, pietrūkst "iekšas". Domāju, ka arī psiholoģiskais faktors nospēlēja, lai kā negribētos atzīt. Otstrels.



Peldēt šoreiz ir viegli, bet ilgi. Apsveru iespēju arī mēģināt rāpties atpakaļ, bet nemierīgā laikā vienatnē, šķiet tikai piesmeltu laivu.

Izvēlos labāk zīle rokā, nekā mednis kokā - laiva paliek kā celtspēja un taupu spēkus peldēšanai. Līdz krastam laiva jau ir pilnīgi piesmēlusies. Lieti noderēja "cowtail" un aira karabīne.

Uz sauszemes izšņaucu no nāsīm sālsūdeni, kas attīra degunu un ir labs tavai veselībai, atelšos un atliek vien doties tālāk. Par pārsteigumu atpakaļceļā ieraugu peldam sarkanu priekšmetu, kas ir jūrai atdotā cepure. Izrādās, cepure ir "floating device".

Atlikušais mazāk kā kilometrs ir grūts. Vai spēki beigušies, vai varbūt pirmsfiniša sindroms.

Finišā (jo pamanu, ka GPS sāk rādīt, ka attālinos) aizbraucu pārsimts metrus garām mērķim, bet tad jau laivu šķiet vieglāk vilkt pa pludmales smiltīm, nekā vēlreiz izpildīt iebraukšanas akciju un turēt sānvilni.

* * *


Pēc tam pikniks Krasta fazendā ar bezbēdīgu ālēšanos viļņos un ap astoņiem vakarā esmu Saulkrastos, deviņos vilcienā uz Rīgu.

* * *
Iespaidu, adrenalīna un emociju pēc šāda pieRīgas izbrauciena pāri pārēm. Arī treniņš, jauna pieredze un iemaņas, kādas nevar iegūt gludūdenī. Special thanks Krastam par atbalstu pēcdistancē un labajām bildēm.



Apzinoties, ka "drīzāk pūcei aste ziedēs", nekā pludmalē līdzās pūķotājiem biezā slānī redzēsim arī SOT'otājus un kajakotājus, tomēr aicinu vairāk izmantot šādas dienas ar pareizo vēju, lai laivotu piekrastē. Garlaicīgi nebūs!

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [DISKUSIJU FORUMS]



Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar laivošanu, gan dabīgās, gan mākslīgās ūdenstilpnēs, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv