Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Ekipējums
Mezgli - alpīnismam, piedzīvojumu sacīkstēm (2. daļa)

Autors: Kristaps Liepiņš [ AUTORS?]
Arhīvs: 2006. gads, Rīga

Mezglu siešanas iemaņas var noderēt jebkurā dzīves situācijā, ne tikai alpīnismā vai piedzīvojumu sacīkstēs. Zināt un mācēt uzsiet, pareizā brīdī izvēloties piemērotāko no vispopulārākajiem mezgliem – tā ir nepieciešamība, ja ir vēlme droši kāpt kalnos vai nodarboties ar kādu no aktīvās atpūtas veidiem, tādiem kā klinšu kāpšana, kāpšana pa "Via Ferrata" maršrutiem, kanjonings, speleoloģija u.c., kuros virvju lietošana ir nepieciešama pašdrošināšanas un drošināšanas organizēšanai.

Ja zināsi papildus vēl kādus piecus sešus mezglus - Buliņu, Austriešu mezglu, Bromškotu, Franču aptverošo, Garda (Gārfa) mezglu - brīnišķīgi: šie divpadsmit būs tavs mezglu siešanas "zelta fonds"! Izvēlies citus mezglus? Nav problēmu – viss tavās paša rokās! Galvenais - zināt un mācēt uzsiet īsto mezglu īstajā vietā un brīdī.

Protams, mezglu zināšana vēl nesniedz garantiju drošībai! Tā ir tikai daļa no tās. Bet reizēm tā ļoti palīdz... Paralēli mezglu siešanas iemaņām nepieciešams apgūt arī citus tehniskus paņēmienus - kā nostiprināt virvi, pārvietoties pa vertikālām un horizontālām virves margām, lietojot pašdrošināšanas cilpas vai aptverošos mezglus, kā uzkabināties un nokabināties no gaisa pārceltuves, kā nolaisties pa nostiprinātu virvi ar dažādām nolaišanās palīgierīcēm un Bremzes (UIAA) mezglu, kā organizēt sava biedra drošināšanu (gan augšējo, gan apakšējo). Šādas zināšanas ir "džentelmeņa" (gan arī "lēdijas"!) "komplekts" vidējas sarežģītības virvju trasēs piedzīvojumu sacīkstēs, nemaz nerunājot par kalnu reljefa pārvarēšanu.

Sniedzot iespēju apgūt ko jaunu un pilnveidot zināšanas, atšķirībā no raksta pirmās versijas, piedāvāju vairāku mezglu attēlus, šoreiz foto versijā.


Kontrolmezgls


Audēju mezgls

Kontrolmezgls (Overhand knot, Thumb knot) – mezgls, ar kuru tiek fiksēti (nobeigti) daudzi citi mezgli (Kāpslītis, Buliņš u.c.), ir arī uzsienams dubultais kontrolmezgls Double Overhand knot, - to noteikti nevajadzētu jaukt ar Satikšanās mezglu! Divi pretēji vērsti kontrolmezgli - Audēju mezgls (tas nav visai drošs!).


Vienkārtīgs Satikšanās mezgls


Satikšanās mezgls

Satikšanās mezgls - vienkārtīgs (izmantošana - kontrolmezgla vietā) - Stopper knot, divi pretēji vērsti - Double Fisherman knot, kuru ļoti bieži izmanto palīgvirvju cilpu sasiešanai. Kā šādu palīgvirves cilpu izveidot?


Palīgvirves cilpiņa pašdrošināšanai

Nopērkam 6mm diametra alpīnisma palīgvirves gabalu ar aprēķinu, ka vienai cilpai nepieciešams 1,6 m. Virves galus ar šķiltavas liesmu nedaudz piekausējam, lai tā nespurotos (pirms griešanas ieteicams uztīt mazliet līmlentu apkārt virvei). Virves galus saliekam vienu pret otru un sasienam ar Satikšnās mezglu. Sanāk virves cilpa. Šo virves cilpu ar vienkārtīgo aptverošo mezglu var iesiet alpīnistu sistēmas (iekares) centrālajā (nesošajā) cilpā, tajā iekabināt vienu karabīni (ieteicams, iesienot kāpslīša mezglu!) un lūk - pašdrošināšana, ar ko piekabināties pie virves margas gatava. Savukārt lietojot cilpu aptverošā mezgla siešanai pirms pārvietošanās pa vertikāli nostiprinātu virvi, sākumā uzsienam mezglu (piemēram, trīskāršo aptverošo mezglu) uz pamatvirves margas un tad ar karabīni piekabinām šo cilpu pie sistēmas (iekares) centrālās cilpas.


Plakanais mezgls

Plakanais mezgls (Reef knot) - vieglāk atsienams pēc slogošanas, bet ļoti nedrošs, var izmantot tikai bloķējot abos galos ar Stopper knot, nepareizā virzienā uzsiets tiek saukts par Sieviešu mezglu. Šo mezglu izmantot vietās, no kurām atkarīga drošība, nerekomendē. Tomēr ļoti labs zābaku šņoru sasiešanai.


Pavadoņa mezgls (bez kontrolmezgla)


Pavadoņa mezls sasienot divas virves

Pavadonis (Overhand loop) - virves galā to ieteicams bloķēt ar kontrolmezglu. Ar Pavadoņa mezglu sasienot divas virves pretējos virzienos, tas tiek saukts arī par Pretmezglu (Tape Knot, Ring Bend, Water Knot). Šis ir vienīgais mezgls, ar kuru tiek sietas stropas! Pavadoņa mezglu, aiz tā atstājot vismaz 50-60 cm garus brīvas virves galus, ļoti bieži lieto savienojot virves galus organizējot nolaišanos pa dubultu virvi.


Bromškota mezls

Bromškots (Double Sheet Bend) - tiek lietots savienojot divas dažāda diametra virves, pie tam katrai no tām ir noteikta vieta šajā mezglā! Citi virvju sasiešanas mezgli, sasienot atšķirīga diametra vai atšķirīga lokanuma virves var nepildīt paredzētās funkcijas, līdz ar to – var būt bīstami!


Austriešu mezgls

Austriešu mezgls - Astotnieka mezgla variācija, līdzīgi kā Dubultais Pavadonis – bieži lieto atsaites cilpām organizējot augšējo drošināšanu, jo mezgls ir sienams atsaites virves vidū, iegūstot dubultu atsaiti, dubultu mezgla "ausi". Šo mezglu ir vieglāk atsiet pēc slogošanas. Mēdz izmantot arī nostiprinot margas virvi divos atsevišķos nostiprinājuma punktos.


Tauriņmezgls ar karabīni

Tauriņmezgls (Alpine Butterfly knot) - tiek siets virves vidū, sevišķi bieži lietojams ledāju šķērsošanā, jo identiski slogojas no abām pusēm, pie tam viegli atsienams pēc slogošanas. Izmanto arī sasienot spriegošanai paredzētas virves.


Buliņa mezgls ap priekšmetu

Buliņš (Bowline knot) – tam ir vairākas siešanas versijas, kā arī vairāki mezgla varianti (piemēram, Double Knotted Bowline). Bieži lieto virves piesiešanai pie kāda priekšmeta. Obligāti jābloķē ar kādu no kontrolmezgliem!


Vienkāršais aptverošais mezgls

Aptverošais - vienkārtīgs Lark's Foot (mezgls ar pamatvirvi), Prusik knot (mezgls ar palīgvirvi) ir vienkāršākais no aptverošajiem mezgliem, tomēr tas ir ļoti nedrošs un tā pielietojums ir ļoti šaurs – visbiežāk cilpu un pašdrošināšanu piesiešana, savēršana. Divkāršo un trīskāršo aptverošo lieto biežāk, veidojot virvju trīšu bloku sistēmas u.c. Šos mezglus var siet gan ar cilpiņu, gan ar palīgvirves vienu galu - šajā gadījumā mezgls obligāti jābloķē ar kontrolmezglu!


Franču aptverošais pie sistēmas kājas cilpas

Franču aptverošais (French Prusik knot) - lielākoties lieto kā "trešās rokas" mezglu pie sistēmas kājas laižoties lejā pa virvi.

Un vēl par Bremzes mezglu (Friction Hitch, arī Muntera, Itāļu, UIAA mezgls) – šis ir viens no visbiežāk lietotajiem mezgliem drošināšanā un organizējot nolaišanos pa virvi. Iespējams uzsiet arī dubulto Bremzes mezglu (divus tā variantus). Virves pozīcija lietojot Bremzes mezglu un dažādas drošināšanas palīgierīces ir visai atšķirīga, tāpat kā to piekabināšana pie sistēmas un/vai stacijas (belay), virves bloķēšanas un atbloķēšanas paņēmieni. Berzes palielināšanai un samazināšanai ir būtiska loma saistībā ar drošību. Tāpēc būtu ļoti pamatīgi jāpraktizējas šī un arī citu mezglu siešanā, ar tiem saistīto tehnisko paņēmienu lietošanā, ieteicams – zinošu un pieredzējušu cilvēku vadībā!

P.S. Iespējams, drīzumā tiks organizēti kārtējie "Virvju šķēršļu izveides un pārvarēšanas" kursi. Ja ir vēlme tajos pieteikties, rakstiet !

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [DISKUSIJU FORUMS]


Kalni Alpīnisms Klinšu kāpšana Ledus kāpšana Kāpšana kalnos Ekipējums kalniem Piedzīvojumi

Brīdinājums! Šī vortāla veidotāji Jūs brīdina par to, ka aktivitātes, kuras ir saistītas ar kāpšanu un nolaišanos pa virvēm, dabīgu un mākslīgi veidotu klinšu vai ledus reljefu, kā arī atrašanos kalnu zonā, ir potenciāli bīstamas Jūsu veselībai un dzīvībai! Šo bīstamību var novērtēt tikai balstoties uz pieredzi. Savukārt pieredzi var iegūt tikai apgūstot zināšanas un praktiskās iemaņas. Mēs rekomendējam šo pieredzi iegūt zinošu un kvalificētu instruktoru klātbūtnē! Vortāla veidotāji neuzņemas nekādu atbildību par sekām, kuras var rasties izmantojot publicēto informāciju.

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv