Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Treniņi, pieredze
Treniņi: Vai vari noturēt līdzsvaru?

Autors: Atis Rektiņš [ AUTORS?]
Ievads: Kristaps Liepiņš
Foto: no autora un p.p.a arhīva
2007. gada aprīlis

Vingrinājumi uz nospriegotas (un arī uz nenospriegotas!) virves ir ne tikai lielisks līdzsvara treniņš, kas attīsta ķermeņa spējas balansēt un plūstoši pārvietot ķermeņa svaru, bet arī labs treniņš muskuļiem un cīpslām, un galu galā - jautrs laika pavadīšanas veids jebkurā gadalaikā, un praktiski jebkurā vietā, kur vien iespējams droši nostiprināt virves abus galus.

Līdzsvara izjūta ir pamatu pamats gandrīz visiem sporta veidiem, un ne velti neskaitāmās sporta rokasgrāmatās un interneta materiālos aizvien tiek uzsvērts, ka līdzsvara treniņiem jāpievērš īpaša uzmanība. Diemžēl ne visi sportisti un aktīvās atpūtas cienītāji pievērš šim treniņu veidam pelnīto uzmanību. Un, iespējams, šī iemesla dēļ izpaliek arī būtisks rezultātu un sasniegumu pieaugums. Vai ziniet, kāpēc inuīti tik lieliski pārvalda laivošanu kajakos? Viņi no bērnības trenējas... Arī uz virvēm! :)



"Ja vēlies būt lielisks kajaka vadīšanā un spēcīgs airētājs, tev jānodarbojas ar vingrošanu uz virves! Praktizējot virves vingrošanu tu padarīsi savu ķermeni lokanu un spēcīgu." "Līdzsvars ir viens no sērfinga pamatiem. Sērfera un viņa dēļa smaguma centrs ir nemitīgi mainīgā kustībā, kas prasa no tā spēju nepārtraukti balansēt, un tas attiecas gan uz iesācēju, gan uz pieredzējušu sportistu." "Tiem no jums, kas brauc elites līmeņa downhill vai cross country sacīkstēs būtu jāpraktizē dažādus līdzsvara vingrinājumus, pārvēršot tos ikdienas treniņu rutīnā, jo katrs no tiem katrā ziņā pārliecinoši uzlabos jūsu sniegumu." "Līdzsvars ir šķietami pašsaprotams, bet kāpjot pa sarežģītām klintīm ātri atrast optimālo ķermeņa pozīciju – tas prasa lielu pieredzi. Ja neesi pazīstams ar savu ķermeni un nejūti tā līdzsvaru, tad kāpšana prasa daudz lielāku piepūli un enerģijas patēriņu..."



Līdzsvara sajūtas attīstīšanas treniņi ir ļoti daudzveidīgi, pie tam dažādos sporta veidos izmanto dažādus vingrinājumus un to kompleksus. Līdzsvara noturēšana uz nospriegotas vai nenospriegotas virves arī tiek praktizēta ļoti atšķirīgos veidos un ja tās vienkāršākie vingrinājumi tiek mācīti maziem bērniem sporta nodarbībās, tad ar sarežģītākajiem "niekojās" (piemēram, bez drošināšanas staigājot no vienas klints uz otru daudzu simtu metru augstumā!) tikai tādi pasaules "brīnumbērni", uz kuriem, šķiet, gravitācijas likumi neattiecas...

Iepazīstoties ar savu ķermeni un uzticoties tam, mēs varam nonākt vēl tālāk, kā iepriekš bijām domājuši. Pilnveidojot līdzsvara izjūtu un aizvien vairāk uzticoties savam ķermenim, pieaugs arī mūsu pašpārliecinātība, ticība savām spējām. Ticība tam, ka varam palikt līdzsvarā paši ar sevi! :)

Kristaps Liepiņš
p.p.a vortāla redaktors



* * *

Staigāšana pa virvi ir samērā interesanta nodarbošanās, īpaši piemērota Latvijas apstākļiem ar izcili mazo dabīgo klinšu skaitu un ļoti lielo virves nostiprināšanai piemērotu koku skaitu. Īsti korekti gan nebūtu šo pasākumu nosaukt par "staigāšanu pa virvi", jo ASV lielākoties šādai staigāšanai tiek ieteikta neilona stropa (īpaši izturīgas neilona vai citu sintētisko materiālu drošības lentas), kuru uzstādīt un labi nospriegot ir pietiekoši vienkārši un ātri pat "nekāpējam".

Nepieciešamais ekipējums (protams, iespējamas desmitiem modifikāciju, šis ir aptuveni vidējais komplekts, kurš, no jauna visu pērkot varētu izmaksāt līdz 30 Ls, tomēr šajā gadījumā var lieliski izmantot arī jau lietotu ekipējumu) ir:



- 10-12 m gara neilona stropa staigāšanai (2,5 cm jeb 1 collu plata, tas ir vienalga, vai stropa (drošināšanai paredzētā cauruļveida stropa) ir papildus nošūta pa vidu vai nē), bildē tā ir dzeltenā krāsā;
- 8-10 m gara stropa nospriegošanai, bildē tā ir sarkanā krāsā;
- 4 karabīnes (vislabākās ir vislētākās ovālās, bez aizslēga aizdares, bet var izmantot jebkuras citas atbilstošas karabīnes);
- virves, stropas vai jau gatavas cilpas atbalsta "enkuriem" (nostiprinājuma vietu izveidei). Stropas un cilpas ir labākas, jo tad vieglāk karabīnes uzstādīt tā, lai staigājamā stropa nesagriežas, bildē tās ir stropas oranžā krāsā;
- ja "enkuri" tiek likti ap kokiem – 2 bieza kartona gabali, lai "enkura" virve vai stropas neiegriežas kokā un nebojā mizu. Organizējot augšējo drošināšanu kāpšanai šāda koka aizsardzība ne vienmēr ir nepieciešama, tad spriegojot virves un nodarbojoties ar virves staigāšanu par to noteikti vajadzētu atcerēties, jo virve vai stropa tiek nostiepta ļoti stingri, velkot uz katru koku ar vismaz 200 – 300 kg līdzvērtīgu spēku.

Šī iemesla dēļ, neko no šādām nodarbēm lietojamā ekipējuma (izņemot karabīnes) nevajadzētu izmantot kāpšanas drošināšanas organizēšani, jo pamatīgi izstaipot, visas stropas un cilpas tiek padarītas pietiekoši nedrošas ļoti lielai slodzei, kāda var būt noturot dinamiskus rāvienus.

Pašu virves/stropas uzstādīšanu var veikt dažās minūtēs, visvieglāk, ja to veic vismaz divi cilvēki. Vispirms, protams, jāatrod stabili koki vai stabi, aptuveni 5-10 m attālumā viens no otra. Staigāšanas virve parasti tiek uzstādīta gurnu augstumā, lai vieglāk uzkāpt (vai iesākumā pat zemāk, lai krītot vai nolecot negūtu savainojumus).

Sienot mezglus "enkuriem" un citām virvēm, jāatceras, ka, visticamāk, tos vairs nebūs iespējams atsiet, jo spriegojot gan virves, gan stropas tiek cieši nostieptas, tādēļ vislabāk visam izmantot vai nu bremzes vai kāpslīša mezglu, kurus var dabūt vaļā pietiekoši vienkārši. Tas nekas, ka nav absolūti droši – lielākā nelaime, kas var notikt, ir virves/stropas atspriegošanās. Turklāt var uzsiet papildus mezglus galā, kuri nekādiem vilcējspēkiem nav pakļauti.

Vispirms tiek piesiets nekustīgais gals – "enkurā" ielikta karabīne paralēli zemei.



Tajā ar kāpslīti tiek iesiets staigājamās virves/stropas gals – mezglam jābūt smukam un līdzenam (bildē tāds gan nav...), lai virve negrieztos uz sāniem.





Otrā gala "enkurā" tiek ieliktas divas karabīnes.



Augšējā no tām iesiets spriegošanas virves gals ar kāpslīti.



Staigājamā stropa jānovelk līdz aptuveni 2,5-4 m no otra "enkura", un tad karabīnē, paralēli zemei jāiesien smuks kāpslītis. Šajā pašā karabīnē no otra gala tiek ievilkta spriegošanas stropa.



Spriegošanas stropa tiek aizstiepta atpakaļ līdz "enkuram" un ielikta zemākajā karabīnē.



Tad spriegošanas stropa tiek stiepta atpakaļ pie staigājamās stropas karabīnes, taču šoreiz tā netiek ievilkta virs iepriekšējās cilpas, bet rūpīgi un līdzeni pabāzta zem tās.



Tagad atliek tikai paņemt aiz spriegošanas stropas brīvā gala un ļoti spēcīgi vilkt (vēlams vismaz diviem trijiem cilvēkiem), līdz stropa nospriegota.



Pēdējā cilpa spriegošanas stropā, kas ir pabāzta apakšā iepriekšējai, lieliski visu notur, tādēļ papildus nekāda atsaitēšana vai drošināšana nav nepieciešama. Var laist stropas vaļā un sākt kāpt uz tās.

Sākumā, pēc dažām staigāšanas reizēm stropas nedaudz atspriegosies, taču jau pēc dažām spriegošanas reizēm tās ilgstoši paliks pietiekoši stingras.

Lai atspriegotu virvi, spriegojamās stropas gals vienkārši jāpavelk uz otru pusi.



Protams, virves uzstādīšana ir tikai neliela daļa no visiem priekiem vai "mocībām", jo visgrūtākā ir pati staigāšana. Šajā jomā padomus nevaru dot, jo pats mācos. Vienīgais – staigājot ar plikām kājām, šis pasākums man šķiet vieglāks! Lai pārāk nesasitos krītot, vēlams kritiena brīdī saķert virvi un pirms vingrināšanās zem virves nolasīt visus čiekurus, akmeņus, zarus. Tas gan mani nav paglābis no zilumiem sānos, cenšoties veikli paspert vairāk par trim ļodzīgiem soļiem... Zinātāji gan saka, ka nepieciešamas vismaz piecas staigāšanas reizes, lai "māksla" kaut necik stabili iet pa virvi uz priekšu būtu apgūta. Tad var mācīties pagriezienus, lēkšanu uz un no virves, sēdēšanu un piecelšanos no tās un citas veiklas līdzsvara "gudrības".

[FORUMA TĒMA]

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv