Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Ekipējums
Mugursomas pārgājieniem un citām aktivitātēm

Autors: Atis Rektiņš [ AUTORS?]
Foto no www.REI.com, ASV patentu biroja materiāliem (www.uspto.gov) un p.p.a arhīva
2007. gada marts, ASV


Jebkurā pārgājienā vistuvākais "ceļabiedrs" ir mugursoma, tādēļ ļoti svarīgi, lai tā nebūtu tikai apnicīga nasta. Izvēloties somu, ieteicams tam veltīt ilgu laiku, jo laba soma ir pietiekoši dārga, bet labi kopta, tā bez kādām problēmām kalpos ilgus gadus.

Pirms somas iegādes būtu vispirms nopietni jāapsver pārnēsājamais svars un tilpums. Somas izmēru parasti mēra litros, tas bieži norādīts modeļu nosaukumos, piemēram, Osprey Aura 50. Paplašinājums +10 vai +5 nozīmē, ka somas augšējo nodalījumu par attiecīgo skaitu litru iespējams palielināt, parasti nedaudz pagarinot augšējā nodalījuma lences. Ne īpaši vajadzētu aizrauties ar mugursomas pirkšanu "ar rezervi", jo jau sen ir zināms, ka neatkarīgi no tilpuma, soma vienmēr tiek piepildīta, tādēļ - jo mazāka soma būs līdzi, jo mazāk būs jātiepj, protams – ekonomēt ieteicams saprāta robežās…

Teorijas par to, cik lielam jābūt ideālam somas tilpumam, ir daudzas un dažādas - vieni ņem līdzi atpūtas krēslus, citi apgriež zobu birstes kāta galu, lai ietaupītu svaru. Pats neuzskatu, ka somai parastā nedēļas pārgājienā būtu jāsver vairāk par 10–12 kg. Šo svaru pārsniedzot, pasākums vairāk pārvēršas par nastu nešanu, nevis par patīkamu brīvā laika pavadīšanu.

Visas pārgājienu mugursomas dalās divās lielās grupās – iekšējā un ārējā rāmja mugursomas.

Mugursomas ar ārējo rāmi
Šīm mugursomām pie alumīnija rāmja piestiprināta soma un lences. Domāju, ka katram, kurš kaut nedaudz atceras padomju laikus, atmiņā uzreiz atausīs Jermak mugursomas. Civilizētajā pasaulē šai somai ir konkrēti zināms pirmssākums – tā "izgudrota" 1920. gadā, kad Sietlas iedzīvotājs Loids Nelsons, savā pārgājienā Aļaskā no vietējiem indiāņiem aizņēmās mugursomu, kurā pāri vītola koka rāmim bija nostiprinātas roņādas somas. Nedaudz uzlabotu somas konstrukciju viņš patentēja 1924. gadā un pārdošanas apjomi pieauga samērā ātri, šīm somām kļūstot par visu pārgājienu "klasiku".



Vēlākos gados ārējā rāmja mugursomām par vienu no vadošākajiem ražotājiem kļuva Kelty, kuras dibinātājs Diks Keltijs (Dick Kelty) 50. gados somai pievienoja gurnu jostu un nedaudz pārveidoja rāmju konstrukciju.

Kaut arī šādas konstrukcijas somas ir samērā vienkāršs un izturīgs darinājums, ar kuru kalnos kāpušas un pārgājienos devušās daudzas paaudzes, to "uzvaras gājienu" 70. gados pārtrauca jaunievedums – mugursomas ar iekšējo rāmi. Atsevišķi ražotāji, īpaši Kelty, joprojām izlaiž jaunus ārējā rāmja somu modeļus, tomēr, par spīti dažādiem uzlabojumiem, tās nav tik ērtas, kā mugursomas ar iekšējo rāmi.

Mugursomas ar iekšējo rāmi
Par mugursomas ar iekšējo rāmi izgudrotāju tiek uzskatīts Gregs Lowe (Lowe Alpine dibinātājs), kurš 1967. gadā izveidoja pirmo šādas mugursomas prototipu, tomēr viņa darinājumam bija visai maza līdzība ar mūsdienu mugursomām – tajā, rāmja konstrukcijai, joprojām tika izmantotas vertikālas, paralēlas alumīnija caurulītes (bija noņemtas horizontālās caurulītes somas apakšā), kas vienkārši tika iešūtas somas iekšpusē. Turpmākajos gados sekoja īsts patentu birums šīs konstrukcijas uzlabošanai, piemēram, 1970. gadā kompānija Jansport pirmā ieviesa un patentēja mugursomas sadalīšanu vairākos nodalījumos (līdz tam mugursomās krāmēšana notika tikai no augšas), vai attēlā redzamais 1973. gada patents, kurā pirmo reizi tika izmantota "U veida" alumīnija stieņu konstrukcija.



Iekšējā rāmja somas neieviesās ļoti strauji, to popularitāte piedzīvoja uzplaukumu, kad 70. gadu beigās šīs somas sāka izmantot ne tikai nopietnos pārgājienos, bet arī parastos tūrisma ceļojumos. Īpaši populāras tās kļuva ASV studentu vidū, kuri devās apceļot Eiropu, tādējādi šo somu izplatot arī Eiropā. Uz palikšanu iekšējā rāmju mugursomas "ieviesās" tikai 90. gadu vidū un sākumā, kad to konstrukcijas bija pietiekami uzlabotas un pārbaudītas.

Mūsdienās šo mugursomu muguras daļā iestrādāts alumīnija vai citu vieglu materiālu rāmji, kas ir 2-3 cm plati un dažus milimetrus plāni stieņi (ne caurulītes, kā agrāk), kas visbiežāk izvietoti V veidā, taču plaši sastopami arī X, U un Y veida rāmji. Tie iestrādāti pašā somā un nav redzami un viegli pieejami, tomēr dažām somām rāmi, svara taupīšanas nolūkā, iespējams arī izņemt.

Mugursomas ar iekšējo rāmi ir daudz populārākas, jo tās iespējams veidot šaurākas, atļaujot daudz brīvāku kustību rokām, tās labāk piekļaujas ķermenim, nodrošinot nesalīdzināmi labākas balansēšanas iespējas, kā arī somas muguras un gurnu lences vieglāk regulējamas un ērtāk piestiprināmas. Katrā ziņā, praktiski jebkurai aktivitātei ērtākas būs mugursomas ar iekšējo rāmi. Mugursomas ar ārējo rāmi izmanto tikai ļoti smagu kravu nešanai īpašos gadījumos, turklāt jaunie materiāli arī iekšējo rāmju mugursomām garantē ļoti lielu izturību.

Iekšējo rāmi parasti iespējams izņemt un nedaudz izliekt, lai vēl labāk pielāgotu to muguras formai. Tomēr noteikti jāatceras, ka somu nepareizi lietojot, rāmi viegli iespējams saliekt pat ļoti labām un dārgām somām, piemēram, sēžot uz vertikāli novietotām somām vai tās piekrāmētas metot (lidostas…).

Mugursomas apakškategorijās (viss turpmākais attiecas tikai uz iekšējā rāmja somām), parasti tiek sīkāk sadalītas pēc funkcijām un/vai tilpuma. Stingri noteiktas kategorijas nepastāv - ir ekspedīciju, vienas dienas, nedēļas nogales vai vairāku dienu, nedēļas, pārgājienu, alpīnisma, tehniskās, ledus vai klinšu kāpšanas, piedzīvojumu sporta, ultravieglās un citas somas, parasti atkarībā no konstruktoru un ražotāja fantāzijas lidojuma. Pēdējā laikā aizvien vairāk parādās arī dalījums "pēc svara", piemēram, deluxe (maksimālais komforts un… maksimālais svars), minimalist (minimāls svars par katru cenu) un citas. Zemāk minētas populārākās no tām.

Ekspedīciju (expedition, extended trips) somas
Šādu somu tilpums ir vismaz 60-70 litri (lai panestu lielāku un smagāku somu, jābūt īpašam "talantam"…). Ekspedīciju somas domātas īpaši apjomīgu un smagu kravu pārnēsāšanai. Parasti to materiāls un stiprinājumi ir ļoti izturīgi, kas ievērojami palielina svaru (šajā kategorijā grūti būs atrast somu, kura sver mazāk par 2 kg). Kaut arī teorētiski tās piemērotas visiem pārgājieniem, kas ilgst vairāk nekā nedēļu, vienkāršākos un netehniskākos pārgājienos var labi izmantot ievērojami lētākas un vieglākas somas.



Vairāku dienu (multiday, weeklong, weekend) somas
Šīm somam tilpums parasti ir no 40–70 litriem, tas gan pamazām nostabilizējas aptuveni 50-55 l apvidū, jo vismaz lielākā daļa jauno somu ir ar 50 – 60 l tilpumu. Vairāku dienu mugursomas labi piemērotas lielākajai daļai dažādu pārgājienu, tādēļ šajā kategorijā ir arī vislielākā somu izvēle. Aizvien mazākie tilpumi galvenokārt skaidrojami ar to, ka ekipējuma (īpaši telšu un guļammaisu) svars un izmēri strauji samazinās, kā arī strauji pieaug to cilvēku skaits, kuri daļu ekipējuma gatavi upurēt komforta vārdā.



Vienas dienas somas (daypacks)
Kā jau nosaukums rāda, šīs somas piemērotas vienas vai divu dienu pārgājieniem, ar 20-35 l tilpumu, aptuveni 2 nodalījumiem - principā tā ir parastā mugursoma. Lai cik tas dīvaini nebūtu, šādu somu vēsture ir vēl īsāka – mazas ietilpības mugursomas ar sānu atvērumiem, kurus parasti aizver ar rāvējslēdzēju (pretstatā iepriekš izmantotajām, kuras vienmēr tika krāmētas no augšas) kompānija Jansport izveidoja un sāka ražot tikai 70. gadu sākumā. Lieki piebilst, tās uzreiz kļuva ārkārtīgi populāras, īpaši skolnieku un studentu vidū. Pārgājieniem domātās dienas mugursomas, parasti ietver papildus kabatas, stingrāku muguras paneli, gurnu un/vai plecu jostas.



Tehniskās (technical) somas
Tehniskās somas ir dažādas ietilpības un var atbilst gan dienas, gan nedēļu garu pārgājienu somām. Parasti tās paredzētas tehniskajai kāpšanai kalnos un līdz ar to arī dažādu palīgrīku (leduscirtņu un dzelkšņu, trekinga nūju, virvju, ķiveru) pārnēsāšanai ar attiecīgi speciāliem stiprinājumiem. Šādas somas visbiežāk ir vieglākas un šaurākas, atļaujot pilnīgi brīvu roku un plecu kustību sāniski un uz aizmuguri. Kaut arī tehniskās somas ir dārgākas, to ērtums ir nenoliedzams; man pašam tieši pēc kāpšanas somas kārtīgas izmēģināšanas, vairs pie savas "parastās" pārgājienu somas negribas atgriezties.



Šajā kategorijā var iekļaut arī dzeramā ūdens pārnēsāšanai domātās somas (hydration), kurās galvenā vieta atvēlēta dzeramā ūdens rezervuāram un tās pārsvarā domātas piedzīvojumu sacīkšu dalībniekiem, skrējējiem un riteņbraucējiem.

Ultra-vieglās (ultralight, minimalist) somas
Domātas minimālistiem, to svars ir līdz 500 gramiem, tilpums 25–40 litri un tās paredzētas ~3–8 kg mantu svara nešanai. Mazais mantu svars nozīmē to, ka somām parasti nav nepieciešams rāmis, arī ārējais materiāls nav pārāk izturīgs, vismaz vazāšanos pa džungļu veida krūmiem tas diez vai pārcietīs. Šādu mugursomu piedāvājums ir neliels, tādēļ pietiekami bieži sastopami pašu sportistu šūti darinājumi, turklāt šādu somu nēsātāji parasti rūpīgi pieiet katrai lencei un nevajadzīgo nogriež, pāršuj vai pārveido.



Sieviešu mugursomas
Šī ir kategorija, kura pašreiz attīstās visstraujāk, jo lielākie somu ražotāji katru gadu ievērojami paplašina sieviešu somu modeļu klāstu. Parasti šīs somas ir īsākas nekā parasti, to plecu daļa šaurāka un gurnu siksna ir konusa veidā. Sieviešu somas ir labi piemērotas arī nelielu augumu vīriešiem. Nereti sieviešu somas var atšķirties tikai ar to, ka noteikti modeļi ir padarīti krietni ērtāki nēsāšanai un nostrādātāki, tādēļ, ja ir iespēja, ieteiktu izmēģināt arī sieviešu somas.



Mugursomas obligāti nav jāpērk, tās arī iespējams pagatavot pašam, izmantojot gatavas piegrieztnes un materiālus (tos pašus, no kuriem somas izgatavo rūpnieciski), kas pieejami par aptuveni pusi no gatavas mugursomas cenas. Visu veidu materiālus un stiprinājumus, arī mazos daudzumos, iespējams vienkārši iegādāties internetā, turpat arī meklējamas dažādu modeļu mugursomu piegrieztnes. Tas nav sliktākais variants, bet prasa ārkārtīgi daudz laika un pacietības, taču galarezultātā iespējams izgatavot tikai sev piemērotu somu par lētāku naudu.

Izvēloties somu jāpievērš uzmanība arī citām detaļām:

Kabatas dzeramajai sistēmai
Daļa ražotāju somās iestrādā īpašas kabatas dzeramajai sistēmai un izejas caurumus ūdens caurulītei mugursomas augšējā daļā. Būtu jāpievērš uzmanība tam, lai šī kabata nebūtu piemērota tikai vienai, noteiktas firmas dzeramā ūdens sistēmai. (Rakstu par to, cik nozīmīga ir šķidruma daudzuma atjaunošana ķermenī pie fiziskas slodzes, var lasīt šeit. Red.)



Mugursomas stiprinājumi un siksnas
Plecu siksnas – plecu siksnām jābūt platām, ērti polsterētām un ērti, dažādos veidos savelkamām. Labai mugursomai jābūt iespējai regulēt gan plecu siksnu augstumu, gan garumu, kā arī regulēt plecu siksnas augšējās daļas attālumu no somas (tas ir īpaši svarīgi nesot augstu piekrautas un smagas somas).

Gandrīz visām mugursomām ir polsterētas gurnu siksnas, kuras daļu no svara novirza uz gurniem. Labi būtu, ja ir iespēja mainīt gurnu siksnas augstumu, kā arī iespēja to noņemt pavisam. Tāpat ir ērti, ja šajā siksnā iestrādātas kabatas mobilajam telefonam, GPS vai citiem nepieciešamiem sīkumiem. Gurnu siksnas nav īpaši nepieciešamas, ja soma sver tikai dažus kilogramus, jo tādā gadījumā var ciešāk savilkt plecu siksnas, taču tas ir ļoti individuāli.

Muguras plātne
Mugursomās var tikt iekļauta plastmasas plātne, kas padara somas aizmuguri cietāku un nodrošina to, lai asi priekšmeti (naži, gāzes degļi un to baloni, kāpšanas ekipējums) nespiestu, nedurtos mugurā. Tāpat daudzām somām, mugura no somas atdalīta ar nospriegotu tīkliņu, kura uzdevums ir nodrošināt, lai mugura nesaskartos ar somas aizmuguri un tiktu nodrošināta gaisa kustība starp abiem. Parasti visas šīs sistēmas ir ar daiļskanīgiem nosaukumiem, tādiem kā AirFlow, MaxiAir un tamlīdzīgiem. Ieteiktu gan uz to raudzīties samērā skeptiski, jo intensīvi pārvietojoties, no muguras sasvīšanas izvairīties nav iespējams, un ar šo neizbēgamo faktu noteikti būtu jārēķinās, īpaši garākos pārgājienos.

Atdalāmas daļas
Vairākām somām ir iespējams priekšējo daļu noņemt, izveidojot neliela tilpumu dienas somu. Šāda sistēma padara somu smagāku, taču ir praktiska, ja paredzēti nelieli izgājieni no kādas "bāzes" nometnes.

Krāmēšanas iespējas
Lielākajā daļā somu galvenajā mantu nodalījumā tās jāliek no augšas, tādējādi vienmēr jāuzmanās, lai mantas, kuras bieži būs nepieciešamas, atrastos augšā. Pašlaik aizvien vairāk pieejamas somas, kurām arī galvenā nodalījuma sānos iestrādāts rāvējslēdzējs. Visērtāk ir, ja somai ir vismaz 2 nodalījumi, taču ir atrodamas somas ar līdz pat 9 kabatām, kuras, ja vien labi izvietotas, padara somu ļoti ērti lietojamu. Jāpiezīmē, ka somas ar ārējām kabatām nav lietojamas tehniskos kāpienos, jo kabatas var traucēt kāpšanu.



Somas materiāls
Somas materiālam visbiežāk tiek izmantots Cordura materiāls, ļoti dažādu blīvumu, kurš ir relatīvi smags, bet pietiekoši izturīgs. Lētākām somām gan tas var būt parasts biezāks neilons, kurš pārklāts ar ūdensizturīgu pārklājumu, kuram pēc laika var būt tendence no somas pamatmateriāla atdalīties, dārgākām - jauns neilona paveids (angliski ballistic nylon, nezinu pareizu latviešu valodas ekvivalentu), kurš ir viegls, ļoti izturīgs un mīksts. Somas ūdenscaurlaidība būs ļoti stipri ierobežota, ja visi rāvējslēdzēji pārklāti ar pieguļošu aploci, bet tāda ir lielākajai daļai somu. Pēdējā laikā, līdzīgi kā labiem kalnu un pārgājienu apģērbiem, arī somu aizdarēm izmanto t.s. "sausos" rāvējslēdzējus, kuru malas pārklātas ar ļoti blīvu materiālu.

Ūdens un skrāpējumu izturīgie materiāli ir relatīvi smagi, tādēļ, ja ir vēlme ietaupīt svaru, labāk iegādāties vieglāka materiāla somu, vai lietus un "krūmošanas" vajadzībām nēsāt līdzi, plašā izvēlē nopērkamus, uz somas uzmaucamus neilona pārvalkus.

Somas piemērīšana
Šis ir viens no svarīgākajiem procesiem un to nedrīkstētu izlaist. Ja somu pērkat internetā, var aiziet uz veikalu un pielaikot līdzīgas somas, vai vismaz viena un tā paša ražotāja izstrādājumus. Ja soma neder jau sākumā, labāk to, ja iespējams, atdot atpakaļ, apmainīt, vai pārdot. Daudz nepatīkamāk būs vēlāk, kad kāds neērts sīkums, nesot somu, "padara traku".

Visas somas, īpaši pēdējos gados ražotās, pieejamas dažādos izmēros, parasti tie tiek apzīmēti ar ar S, M un L, taču sastopamas arī citas kombinācijas, piemēram, gurnu vai plecu apkārtmērs centimetros vai collās.

Vislabāk, piemērot somu, uz veikalu paņemt līdzi ko smagu (piemēram, 10 kg smagas ekciklopēdijas). Tad visas siksnas vispirms jāatlaiž, tad jānoregulē atbilstoši ķermeņa izmēriem. Būtu jāizmēģina visas iespējamās pozas – notupties, saliekties, palekties, staipīt rokas un kājas, pārliecināties var ir ērti atgāzt atpakaļ galvu. Gadījumā, ja nav ļoti vai izcili ērti kādā no pozām, nevajag uzskatīt, ka tas ir sīkums, labāk šādu somu nemaz nepirkt. Neērtība, kura ir sīkums pielaikojot, pārvērtīsies ļaunā murgā, nesot smagākas kravas vairākas stundas dienā. Nevajadzētu arī īpaši aizrauties ar jaunāko tehnoloģiju meklējumiem – ja nav paredzēts ar somu divas stundas dienā peldēt, tad "superīpašais" mitruma pārklājums var arī nebūt vajadzīgs. Līdzīgi ir ar visiem papildus stiprinājumiem - rets būs tāds cilvēks, kuram visas papildus iespējas būs patiešām nepieciešamas, varbūt labāk ir nopirkt vienkāršāku somu un visas nepieciešamās siksnas piešūt pašam, vismaz naudas ietaupījums šādā gadījumā var būt visai ievērojams.

Ja nav pārliecības pirms pārgājiena, ka jaunā soma ir pietiekoši ērta, ieteicams somu piekrāmēt un doties dažu stundu pārgājienā pa piemājas apkārtni, vai aiziet uz patālāku veikalu iepirkties. Šajā laikā noteikti tiks sajustas lielākās neērtības un paliks laiks to novēršanai.

Galvenais princips, kas jāievēro kārtojot somas
Iekšējā rāmja somām – smagākās mantas jāliek vidusdaļā pie muguras, nedaudz vieglākas augšdaļā un pašas vieglākās apakšā.
Ārējā rāmja somām – smagākās mantas jāliek somas augšdaļā, nedaudz vieglākas vidū, tuvāk pie muguras.

Jāatceras, ka cieti priekšmeti vienmēr atradīs iespēju iedurties mugurā, tādēļ, ja somai nav īpaša plātne aizmugurē, tad pie muguras labāk novietot ko lielu un platu, bez asām malām, piemēram, paklājiņu vai mīkstu jaku. Drošības dēļ, mantas labāk papildus ielikt plastmasas maisos, īpaši sausās drēbes, gadījumā, ja soma piedzīvo pēkšņu peldi. Tāpat guļammaisu vēlams papildus nodrošināt pret slapjumu.

Kaut arī somai ir paredzētas lences ārpusē dažādus priekšmetu piekāršanai, nav vēlams tās izmanto pārmērīgi. Visiem šiem priekšmetiem būs tendence ieķerties apkārtējos krūmos, kokos, klints izciļņos, citās mugursomās un uz sevis savākt iespējami daudz mitrumu, putekļus un mēslus. Daudz labāk būtu padomāt kā padarīt priekšmetu izkārtojumu optimālu, piem. katliņā noteikti var ielikt gāzes degli vai pārtikas produktus.

Vēlies pievienot komentāru par rakstu? Vēlies ko jautāt autoram? Raksti! [DISKUSIJU FORUMS]

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv