Ekipējums
Treniņi, pieredze
Sacensības
Ceļojumi
Dēku stāsti
Preses ziņas
Sarunas, diskusijas

Izvieto savu reklāmu šeit!

Kalni, alpīnisms, kāpšana
Kalnu Grupa, Vertikāle X
Piedzīvojumu sacensības
Sporta pasākumu rīkošana
Laivošana jūrās un upēs
Velo, veloceļojumi
Arhīvs > Ekipējums
Makgregors, brendi un "lielā" nauda

Autors: Atis Rektiņš [ AUTORS?]
Foto no ražotāju interneta katalogiem
2007. gada marts, ASV

Lielākā daļa kāpšanas apģērba un ekipējuma firmu var pastāstīt sirdi plosošu stāstu – 1965. gadā, jaunais, bet nevienam nezināmais kāpējs Džons Makgregors veica kādu ievērojamu pirmgājienu un konstatēja, ka tradicionālās mugursomas (apavi, karabīnes, teltis, jebkas cits) nekam neder un sāka ražot sava dizaina somas, kuras visiem iepatikās un viņš pats kļuva slavens un stāvus bagāts. Pēc 40 gadiem visi aizvien vēl pērk Makgregora somas un priecājas par jauno un neatlaidīgo kāpēju un domā, ko pasaule iesāktu bez viņa…

Protams, Makgregors savā interneta lapā un bukletos nereklamē, ka jau pirms 25 vai 30 gadiem firma kļuva par koncerna ar nenozīmīgu nosaukumu Outdoors Inc. īpašumu un vismaz 2 miljardus dolāru gada apgrozījumu, pašu Makgregoru direktora krēslā atstājot, galvenokārt, kā izkārtni un ka lielākā daļa Makgregora "konkurentu" pieder šim pašam koncernam. Diemžēl Makgregora liktenis jau sen piemeklējis lielāko daļu ekipējuma ražotāju. Protams, ne visas firmas pārdevušas savu kontrolpaketi lieliem koncerniem, tomēr vismaz daļa akciju ir nonākusi lielākas firmas rīcībā praktiski visiem ekipējuma ražotājiem.

Ne tikai iegādājoties pienu un maizi, bet arī alpīnisma ekipējumu, ne mazums kāpēju ir uzticīgi noteikta zīmola produkcijai, parasti par šo prieku maksājot nedaudz augstāku nekā vidējo cenu. Pie tam, lielākā daļa zīmolu piekritēju spēj savu izvēli pamatot ar tikai šķietami objektīviem argumentiem. Šis process pazīstams visu preču tirgos, arī automašīnu vai mobilo telefonu īpašnieki uz savas iemīļotās markas ierīci raugās ne pārāk objektīvi. Kaut arī ražotājiem šāda uzticība iet ļoti pie sirds, pēdējo gadu laikā viņu pozīcijas ir tikušas krietni sašūpotas, tirgū strauji iespiežoties līdz šim nepazīstamiem spēlētājiem. Ne tikai supermārketu plauktos, bet arī sporta ekipējumu ražotāju vidū, strauji palielinoties potenciālo klientu lokam, saasinās konkurence. Pēdējo 5–10 gadu laikā kāpšanas ekipējuma tirgus ir palielinājies daudzas reizes un tā izaugsmei ir visas iespējas tādā pat tempā turpināties.


Viens no kāpējiem ļoti zināmiem brendiem – The North Face

Tā visa rezultātā aizvien biežāk iespējams atrast tādu produkciju, kuru rotā nevis pazīstamas firmas, bet veikalu ķēdes vai kāds cits, samērā neizteiksmīgs Āzijas pārstāvju dots nosaukums, tajā pat laikā solot izcili zemu cenu un labu kvalitāti. Tad nu itin bieži nākas izdarīt izvēli – cena vai zīmols. Protams, daudzi ražotāji uzsver savas firmas unikalitāti, savu ilgstošo pieredzi ekipējuma ražošana, savu pārāko un vispārāko kvalitāti, tomēr skaudrā realitāte ir tāda, ka līdzīgi kā citur - līdz šim nezināmi zīmoli un nosaukumi ieņem aizvien lielāku tirgus un daļu, turklāt saņemot dažādus ekipējuma nozares apbalvojumus. Laimīgā kārtā, pietiekoši daudzi kāpēji vēl aizvien zina, kuras ir "pareizās" firmas un kuras nē, tomēr arī viņu lojalitāti krietni sašķoba izstrādājumi, kuru kvalitāte atbilst iemīļotās firmas produkcijai, bet cena ir krietni zemāka.

Papildus tam visam, vairākas firmas, kuras līdz šim ražojušas viena veida ekipējumu, strauji un agresīvi izplešas, kaut vai pieminēšanas vērts ir Merrell, kurš no ekskluzīvu trekinga apavu ražotāja pārvērtās par masveida apavu ražotāju, tika nopirkts un šogad iznāks Merrell apģērbu līnija. Protams, tāda, kura nekonkurēs ar citiem Wolverine zīmoliem, īpaši Patagonia.


Team Merrell, "Adventure Racing World Championships"

Tā nu iepriekš pietiekoši konservatīvais tirgus ir pārvērties par zināma veida miskasti – nevar saprast, kas kuram pieder, kurpju ražotāji ražo apģērbus un otrādi un visam pa vidu dzīvojas nezināmi darboņi ar vēl nezināmākiem nosaukumiem. Papildus visam, arī lielākās veikalu ķēdes neslinko, piemēram, REI (ASV sporta apģērbu un ekipējuma tirgošanas līderis), MEC (REI Kanādas ekvivalents) un citi jau vairākus gadus aizvien veiksmīgāk izlaiž ekipējumu ar veikala nosaukumu, turklāt tas bieži vien ir identisks slavenu firmu precēm, turklāt – par nesalīdzināmi zemu cenu.

Lai veiktu nelielu salīdzinājumu, Tabulā zemāk nedaudz apkopotas dažādu ražotāju viena veida modeļu dūnu guļammaisu cenas:
Dūnu guļammaiss ar komforta temperatūra -30 grādi, garums – pagarinātais (186-190 cm, tātad, nedaudz dārgāks par parasto), virsmai izmantotais materiāls – gaisa caurlaidīgs ūdensizturīgs neilons vai līdzīgs materiāls. Ekstras nav ņemtas vērā, bet to atšķirības šiem modeļiem ir visai minimālas.

Ražotājs un modelis, rekomendētā cena ASV dolāros
North Face Solar Flare, 1,6 kg, 800 pildījuma zosu dūnas - 519 USD
Marmot Col EQ, 1,6 kg, 800 pildījuma zosu dūnas - 589 USD
Mountain Hardwear Wraith SL, 1,6 kg, 800 pildījums zosu dūnas - 595 USD
REI – Kilo Expedition, svars 1,2 kg, 750 pildījuma zosu dūnas - 379 USD
MEC Thor Windstopper, svars 1,92 kg, 750 pildījuma zosu dūnas - 363 USD


REI – Kilo Expedition guļammaiss

Kā jau var redzēt, tieši REI noname guļammaiss ir gan krietni vieglāks, gan lētāks. Protams, šajā gadījumā viss nav īsti godīgi, jo REI Kilo Expedition guļammaiss ir viens no 2007. gada veiksmīgākajiem dūnu guļammaisu modeļiem, tomēr ar citu ekipējumu situācija ir līdzīga. Tāpat redzams, ka arī MEC ražojums īpaši neatpaliek.

Protams, var jau teikt – viņiem tikai 750 pildījuma zosu dūnas un noteikti nav kāda viltīga un vajadzīga detaļa, tomēr galvenais jautājums ir – par ko tiek pārmaksāti 120–220 dolāri? Arguments, ka prece ir vienkārši kvalitatīvāka, mūsdienās jau sen vairs nav arguments, jo, visticamākais, REI un Marmot produkciju ražo vieni un tie paši ķīnieši vai šrilankieši, vienā un tajā pašā rūpnīcā…

Vēl interesantāka ir žurnāla Bacpacker 2007. gada ekipējuma apskatā pieminētā tendence, ka slavenas un populāras firmas, kuras saviem apģērbiem un ekipējumam iepriekš lepni bija devušas mūžu garantiju, paliek izcili "piekasīgas", garantiju nodrošinot tikai tad, ja pievienots pirkuma čeks (kuru parasti pietiekoši ātri pazaudē, īpaši mantas pārdodot tālāk) un bojājums nepārprotami radies ražotāja vainas dēļ. Līdz šim šādiem sīkumiem uzmanība netika pievērsta un bez maksas labots tika pilnīgi viss. Šīs izmaiņas tiek skaidrotas ar aizvien pieaugošajiem ražošanas apjomiem, neglābjamo brāķa skaita palielināšanos un konkurentiem – galu galā, ja citi šādu garantiju nedod, kādēļ mums pārcensties?

Tātad, ja pat "slavenie" vairs neko īsti nevēlas garantēt - kādēļ maksāt tikai par pliku vārdu? Protams, ir vilinoši staigāt ekipējuma pasaules Bentlijā, tomēr ir iespējams, ka arī Folksvāgens savu pienākumu izpildīs tikpat labi, it sevišķi, ja ražots vienā un tajā pašā rūpnīcā.

* * *

Daži no pasaules lielākajiem kāpšanas ekipējuma, apģērba un apavu ražotājiem un daži no to zīmoliem (bez Nike, Adidas un citiem, kas ir plaši pazīstami):

VF Corporation - 2006. gada apgrozījums 6,2 miljardi USD
The North Face, Jansport, EastPak u.c., tāpat pieder Wrangler, Lee un vairāki desmiti citu apģērbu un apavu firmu

Kellwood – 2 miljardi USD
Kelty, Sierra Designs, Slumberjack, Wenzel, vairāki desmiti citu apģērbu un apavu firmu

WL Gore - 1,8 miljardi USD
Windstopper, Gore-Tex un citu audumu ražotāji

The Timberland Company - 1,5 miljardi USD
Timberland, SmartWool un citi

Columbia Sportswear – 1, 2 miljardi USD
Columbia, Mountain Hardwear, Sorel, Montrail

K2 Inc. – 1,2 miljardi USD
Marmot, K2, Volkl un vairāki desmiti citi sporta "mazie" zīmoli

Wolverine World Wide - 1,1 miljardi USD
Merrell, Patagonia, Wolverine

Deckers Outdoor Corporation - 0,3 miljardi USD
Teva, UCG, Simple

[FORUMA TĒMA]

 
pilsētas piedzīvojumu aģentūra © 2006 Info: info@adventurerace.lv